مقاله:نقش زنان در ارتباط با مواد زاید و تولید زباله

کدخبر:۵۵۹۲۲

نقش زنان در ارتباط با مواد زاید و تولید زباله
البرز گلسان/نقش زنان روستایى، عشایر و زنان شهرى در کاهش متواد زایتد، متفتاوت استت. میتیان تولیتد ضتایعات غتذایىِ
خانوارهاى روستایى در مقایسه با خانوارهاى شهرى بسیار کمتر است، در عین حال با منطقه، آب و هتوا و نحتوه
زندگى آنها بستگى دارد. ضایعات خانوادههاى روستایى اکلراً به مصرف مىرسد.
زندگى زنان عشایرى بهگونهاى است که در روند خود ضایعات و مواد آلودهکننده بر جاى نمىگذارند یا مییان آن
بسیار ناچیی است. عمده سوخت عشایر از مواد گیاهى است که زایداتى بهجی خاکستر ندارد. در زندگى عشتایرى
کمتر از پالستی و کاغذ و مقوا استفاده مىشود. ظروف ماست و پنیر و روغن و آب از پوست ساخته مىشود.
ماهیت زندگى شهرى، تولید زباله بیشتر را به دنبال دارد. زن در خانواده شهرى مىتواند با بهکار گرفتن تتدبیرها
و تمهیداتى )ایفاى نقشهاى اقتصادى و فرهنگسازى( در کنترل زباله خانه خود نقشى مرثر داشتهباشد.
مدیریت زباله در خانه
۲ -صرفهجویى در مصرف و تنظیم برنامه خانوار در این زمینه.
۱ -جمعآورى و تفکی زباله در ظروف مختلِ.
۹ -آموزش بهفرزندان در زمینه بازیافت مواد جهت بهسازى محیط.
نقش زنان در مقابله با آلودگى آب و هوا
فراگیرى نقش زنان در محافظت از آب با آموزش کودکان محققمىشود. هر کودک از نخستین سالهاى زندگى
باید از مادر بیاموزد که کلافات و زبالهها را در آب نریید. در رودخانههایى که تبدیل به گنداب شدهاند، متاهى هتا
زنده نمىمانند. وقتى جنگل و مرتع بهبیابان مبدّل شود، آب باران هدر رفته و با ایجاد سیل همه چیی را در ستر
راه خود خراب و ریشهکن مىکند.
زنان آشنا با فرهنگ صحیح مصرف آب و انتقال آن به افراد خانواده مىتوانند ساشنه ۱۹ هیار لیتتر آب فقتط در
مصرف خانواده خود صرفهجویىکنند. )۹)
زنان براى جلوگیرى از آلودگى هوا مىتوانند بهفرزندانشان بیاموزند: از تردد غیرضترورى بتا ختودروى شخصتى
خوددارىکنند؛ نیی با خوددارى از مصرف انواع اسارى و استفاده از یخچال بدون CFC و اتومبیل بدون کتولر از
تخریب شیه اُزُن جلوگیرى نمایند.
مسائل و مشکالت محیطهاى روستایى
مستتائل و مشتتکالت موجتتود در محتتیط هتتاى روستتتایى در زمینتته م حتتیطزیستتت بتتهطتتور عتتام عبارتنتتد از:
۲ -عدم کفایت قانونمندى در استفاده از منابع طبیعى نظیر آب و خاک.
۱ -عدم توجه به سنتهاى سازگار با محیط زیست.
۹ -عدم استفاده از شیوههاى قدیمى مرتعدارى و سازگار با وضع اقلیمى کشور.
۹ -استفاده بىرویه از سموم و کود شیمیایى در کشاورزى.
۹ -بهرهبردارى بىرویه از جنگلها.
۱ -بهرهبردارى غلط از مراتع و جنگلها که باعث کاهش منابع آبهاى زیرزمینى و فرسایش خاک مىشود.
۱ -استفاده از فاضالب به عنوان آب کشاورزى.
۱ -بهرهبردارى نادرست از منابع آب سطحى و زیرزمینى.
۱ -عدم آگاهى از نقش گیاهان در ذخیرهسازى آبهاى زیرزمینى و جلوگیرى از فرسایش خاک.
۲۸ -عدم آشنایى افراد با مواد خطرناک از جمله مواد شیمیایى و رادیواکتیو.
مسائل و مشکالت زنان در ارتباط با حفظ محیطزیست
مستتائل و مشتتکالت زنتتان در ارتبتتا بتتا حفتتظ محتتیط زیستتت و منتتابع طبیعتتى بتته طتتور عمتتده عبارتنتتد از:
۲ -محدودیت سهم زنان در تصمیمگیرىها و برنامهرییىهاى توسعه و محیطزیست.
۱ -محدودیت دسترسى زنان بهآموزشهاى رسمى و غیررسمى به علت کار طوشنى و متعدد، اعتم از فعالیتت در
خانه، محلکار، روستا و میرعه.
۹ -عدم کفایت و تناسب آموزشهاى همگانىِ زیستمحیطى بهویژه عدم توجه رسانههاى گروهى به این امر.
۹ -ناآگاهى زنان از آثار زیستمحیطى مواد شیمیایىِ مصرف خانگى نظیر پاککنندهها و سفیدکنندهها.
۹ -نامناسب بودن تکنولو ىهاى موجود با وضع کشور ما و عدم آشنایى زنان روستایى با کاربرد این تکنولو ىها.
۱ -ناشناختهبودن نقش کلیدى زنان در بخش کشاورزى.
۱ -کمبود مروجین زن در کشاورزى.
۱ -نادیده گرفتن تجربههاى زنان روستایى و عشایرى در توسعه.
۱ -عدم کفایت تشکیالت مربو بهزنان روستایى و عشایرى.
۲۸ -عدم دسترسى زنان، بهویژه زنان روستایى به شغل مناسب در مقایسه با متردان، در نتی جته بتى تتوجهى بته
امکان مشارکت آنها.
۲۲ -فیونى شمار زنان فقیر نسبت به مردان فقیر که موجب کاهش اعتماد به نفس این زنان و آگاهى شزم بتراى
انتقال فرهنگ زیستمحیطى به فرزندان است.
۲۱ -عدم دسترسى زنان روستایى فقیر به ابیار شزم نظیر مالکیتت زمتین و بهتره گیترى از اعتبتا رات و وامهتاى
کشاورزى.
مشارکت مردمى زنان
مشارکت مردمى یعنى دخالت همه جابنه مردم اعم از همفکرى، همکارى، تصمیمگیرى و اجرا در امور اجتماعى،
فرهنگى، اقتصادى و زیستمحیطى که به آنها امکانمىدهد در فرآیند مدیریت جامعه، شترکت مترثر و کارآمتد
داشتهباشند. از آنجا که زنان بخش مهم و تعیینکننده جمعیت در حفظ محیطزیست بهشمار مىرونتد، تستهیل
مشارکت آنان در فعالیتهاى مربو به حفظ محیطزیست و توسعه، بهصورت کارآمد و ستودمند بته ترتیتب زیتر
ضرورى است:
۲ -ایجاد امکان شرکت زنان در مدیریت زیستمحیطى جامعه در قالب گروههاى اندیشتمند و ستازمان یافتته بته
عنوان همکاران دولت. این مهم مىتواند از طریق همکارى با شوراهاى شهر و روستا به انجام برسد.
۱ -تضمین افیایش سهم زنان در تصمیمگیرى، برنامهرییى، مشاوره و خدمات مربو به محیط زیست و توسعه و
حضور نمایندگان و تشکلهاى زنان در مراکی و نهادهایى که بهشکل منظم و برنامهرییىشتده بتا محتیط زیستت
مرتبط هستند.
۹ -ارائه آموزشهاى رسمى و غیررسمى از راههاى گوناگون بهویژه گروههاى مردمى جهت ارتقاى آگاهى و نقش
زنان در توسعه پایدار و حفظ محیطزیست و منابع طبیعى.
۹ -طراحى برنامههاى مرثر و عملى براى تغییر الگوهاى نامناسبِ مصترف و تنظتیم الگوهتاى مصترف بهینته بتا
مشارکت فعال زنان و تشکلهاى آنها.
۹ -تالش دولت براى باش بردن سطح آموزش، تغذیه و بهداشت زنان و تقویت گروههاى آنها براى مشارکت هرچه
بیشتر در امر توسعهپایدار.
۱ -تدوین برنامههایى بتراى آگتاهى دادن و مشتارکت فعتال زنتان بتا تأکیتد بتر نقتش حیتاتى آنتان در تحقتق
دگرگونىهاى ضرورى براى کاهش یا حذف الگوهاى ناپایدارِ مصرف و تولید.
۱ -ارتقاى دانش زنان در مورد مواد خطرناک، شیمیایى و رادیواکتیو.
۱ -توسعه تشکیالت زنان روستایى در قالب تعاونىها و گروههاى دیگر.
چندراهکار ساده براى کاهش زباله:
۲ -حتىاشمکان از مصرف نایلون خوددارىکنیم.
۱ -حتىاشمکان از ظروف ی بارمصرف استفاده نکنیم.
۹ -غذا را به مییان شزم تهیهکنیم تا مواد غذایى به زباله تبدیل نشود.
۹ -با خرید هفتگى یا روزانه به اندازه نیاز از کهنهشدن و فساد آنها جلوگیرىکنیم.
۹ -براى حمل خریدهاى روزانه از ساک پارچهاى بهجاى نایلکس استفادهکنیم.
۱ -نوشیدنىهاى مورد نیاز خود را با ظرفهاى شیشهاى یا فلیى خریدارىکنیم.
۱ -به جاى دستمالکاغذى از دستمال پارچهاى نرم استفادهکنیم.
۱ -خرده نان، پسمانده سبیى و… را براى تغذیه پرندگان و حیوانات خانگى مصرفکنیم.
۱ -زبالههاى خش نظیر کاغذ، شیشه، پالستی ، مقوا و فلیات را جداگانه جمعآورىکنیم.
۲۸ -قبل از دور انداختن هر چیی فکرکنیم آیا مىتوان آن را در جاى دیگر استفاده نماییم، متلالً از شیشته هتاى
بیرگ براى نگهدارى حبوبات، شکر و… استفادهکنیم؟
۲۲ -با مصرف کمتر، زباله کمترى ایجاد کنیم.
۲۱ -براى تغذیه کودکان در مدرسه، به جاى کیسه فرییر از کیسه پارچهاى استفاده کنیم.
۲۹ -از تمام قسمتهاى کاغذ و دو روى آن استفادهکنیم.
۲۹ -به فرزندان خود حفاظت از محیطزیست را با مصرف کمتر و پاکسازى محیط، بیاموزیم

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۰۷ ق.ظ

دیدگاه