تاکید مهندس کوچکی مدیرتعاون روستایی گلستان برلزوم تشکیل اتحادیه سیب زمینی کاران واصلاح ارقام بذرآن دراستان جهت حمایت ازاین محصول

کدخبر:۵۵۱۸۱

 به گزارش البرز گلستان مهندس کوچکی مدیرتعاون روستایی گلستان امروز دوشنبه ۲۹شهریور در نشست با اصحاب رسانه استان گلستان   زمینی کاران استان در راستای تقویت بنیه کشاورزی و اقتصادی کشاورزان این محصول در استان خبر داد

وی افزود: ببیش از ۸۰ درصد از  تولید سیب زمینی در منطقه جلین و سرخنکلاته انجام می شود

کوچکی در ادامه گفت در بخشنامه جدید تعاون روستایی کشور به اصلاح  ارقام بذر سیب زمینی در گلستان تاکید شد.

مهندس کوچکی مدیرتعاون روستایی سپس افزود:: طرح خرید توافقی وش پنبه در راستای حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و توسعه کشت پنبه در استان از تاریخ چهارم شهریورماه سالجاری توسط شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه های روغنی منطقه گرگان آغاز شد.میزان خرید وش پنبه در مراکز خرید توافقی شبکه تعاونی روستایی استان  تا پایان خرید این محصول ادامه دارد.

مدیر تعاون روستایی گلستان ضمن اعلام پایان خرید تضمینی گندم در گلستان افزود: از آغاز برداشت محصول گندم در استان گلستان، بیش از ۷۰ هزارتن گندم توسط ۳۸ مرکز خرید شبکه تعاون روستایی استان انجام شده است.

کوچکی در ادامه اظهار کرد: در اجرای برنامه خرید گندم در سالجاری و همکاری با اداره غله و خدمات بازرگانی استان، خرید تضمینی گندم به میزان ۷۲ هزار تن با مباشرت اتحادیه تعاون روستایی استان و قیمت پایه علی الحساب هر کیلو گرم ۵۰ هزار ریال در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ توسط تعاونی های تحت پوشش در نقاط مختلف استان گلستان صورت گرفت.

نورمحمد کوچکی در خصوص تامین و توزیع انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان توسط این شبکه اشاره داشت و اظهار کرد: در سالجاری حدود ۵ هزارتن کود شیمیایی سهمیه شرکت ها و اتحادیه های تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان است که بطور کامل از پتروشیمیایی ها خریداری و با حواله مدیریتهای جهادکشاورزی توزیع شده و علاوه بر آن حدود ۱۰ هزارتن نیز از شرکت خدماتی حمایتی استان خریداری و به روستاها و مناطق دیگر که عنوان قطب تولید کشاورزی استان محسوب میشود ارسال و با حواله جهادکشاورزی بین کشاورزان توزیع شده است.

وی:همچنین از ۲۱ تعاونی برتر در استان از طریق ارزشیابی نام برد  ضمن آنکه دو پروره اشتغالزایی زنان در استان  فعالیت دارند.

کوچکی بهترین مرکبات را در شهرستانهای بندرگز و کردکوی نام برد که نیاز به احداث صنایع تبدیلی در این منطقه احساس می شود.

مدیر تعاون روستایی گلستان  افزود: نوغانداری و پرورش کرم ابریشم در استان گلستان هر ساله از اوایل بهار با شکوفایی درختان توت آغاز شده و تا اواخر این فصل ادامه دارد.

کوچکی اظهار داشت: پرورش پیله تر ابریشم در گلستان بیشتر در شهرستاهای مینودشت، مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش، آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول صورت میگیرد که مینودشت بیشترین فعالیت را در این زمینه دارد.

نورمحمد کوچکی در ادامه بیان داشت: در سال گذشته با ورود شبکه تعاون روستایی جهت خرید توافقی محصول پیله تر ابریشم از پرورش دهندگان، جهش قیمت در فروش پیله تر ابریشم صورت گرفت.

مدیر تعاون روستایی گلستان  گفت: اتحادیه تعاون روستایی مینودشت در سال قبل با خرید توافقی ۳۱۸ کیلوگرم پیله تر ابریشم به قیمت ۷۱۰ تا ۷۴۰ هزار ریال تاثیر به سزایی در کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان در کاهش قیمت داشته و ثبات قیمت را رقم زد.

این مقام مسئول همچنین ابا بیان اینکه گلستان جزو سه استان برتر تولید پیله تر ابریشم کشور است. گفت:با توسعه نوغانداری در این استان شاهد رشد تولید پیله تر نسبت به سال گذشته و استقبال بیشتر بهره برداران این بخش خواهیم بود.

وی همچنین تعداد اعضای تعاونی را ۵۵۰هزار نفر با۱۴۰هزار بهره بردار  با ۳۰هزار بیمه تامین اجتماعی اعلام کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲:۱۳ ب.ظ

دیدگاه