مقاله :نوروز ، اوج ارتباطات اجتماعی/مجتبی رضوانی دانشجوی دکترای مدیریت رسانه( گلستان)

کدخبر:۴۹۶۶۹
نوروز ، اوج ارتباطات اجتماعی

البرز گلستان/انسان موجودی اجتماعی است که در اجتماع رشد و تعالی می یابد و ارتباطات اجتماعی سرچشمه ارتقاء فرهنگ و موجب تکامل انسان می شود.

انسان در سراسر عمر خود همواره در حال ارتباط با خود و دیگران است و نمی‌تواند لحظاتی را فارغ از ارتباط تصور کند، اما موقعیت‌هایی مانند عید نوروز که هر سال تکرار می‌شود، شرایطی را ایجاد می‌کند که ارتباطات بین انسان ها به اوج خود می رسد .
هر چند برخی از رسانه‌ها در نوروز معمولاً تعطیل هستند اما اخبار و اطلاعات زیادی به شیوه غیر رسانه‌ای بین مردم جریان می‌یابد و در ارتباطات روزمره از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند .
در نوروز به دلیل طبیعت لطیف ایام بهاری انسانها مهربان تر و بیش از گذشته اهل بخشش و سخاوت شده و از خطاهای دیگران چشم‌پوشی می‌کنند و بیشتر به یکدیگر کمک کرده ، کمتر عصبانی می‌شوند و سعی می‌کنند خوشحال باشند و دیگران را نیز خوشحال کنند تاثیر نوروز در ارتباطات تاثیری فوق العاده است و به لحاظ کمی میزان قابل توجهی ارتباطات مختلف را افزایش داده و کیفیت ارتباطات را نیز مطلوب تر و پسندیده تر می سازد.

انسان ها در حین ارتباط آموزش می بینند ، از بدو تولد در جامعه زبان می آموزیم ، راه رفتن ، لباس پوشیدن وسایر مهارتها را یاد می گیریم و گواه این مدعا کودکانی هستند که در طول تاریخ بنا به دلایلی از جدای از جامعه انسانی و در بین حیوانات رشد کرده اند، زبان آنها زوزه کشیدن است و راه رفتن شان مانند حیوانات به صورت چهار دست و پا است و حتی پس از انتقال به جامعه انسانی باز هم نتوانسته‌اند انسانی عادی شوند و این موضوع نشان دهنده تاثیر سال‌های نخست حیات در تکوین ذهن و اهمیت حیاتی این دوران است ، پس همانطور که تاکید شد سال‌های نخست حیات نقش مهمی در تکوین ذهن دارد و ایام نوروز شرایطی را فراهم می‌نماید تا به کودکان موضوعاتی از جنس مهربانی ، بخشش ، عطوفت و … را آموزش دهیم و با رفتار و گفتار خود معلمی باشیم که نه به زبان بلکه با عمل خود تعلیم کودکان را بر عهده بگیریم .
انسانِ تنها ، دچار نوعی سکون نسبی زمان اجتماعی می‌شود و دیروز و امروز و فردایش تمایزی نخواهد داشت، در حالی که با حضور در جمع و تبادل اطلاعات روز به روز به معانی و مفاهیم بیشتری دست می‌یابد .

جامعه امروزی ما صرفاً متشکل از انسان های زنده نیست، بلکه با عنایت به اینکه افکار ، اندیشه‌ها و دستاوردهای انسان‌هایی که اکنون در بین ما نیستند هم در جامعه جریان دارد، لذا ارتباطات انسانی مانند زنجیره‌ای گذشتگان را به حال و آینده متصل می‌نماید .

کاستی در ارتباطات اجتماعی آثار منفی زیادی در زندگی انسان خواهد داشت و این صرفاً فقدان ارتباط نیست که انسان را از چرخه اطلاعات خارج می نماید، بلکه کاستی در ارتباط نیز می‌تواند عوارض بسیاری برای انسان داشته باشد.
در اسلام به صله رحم به عنوان یک سنت حسنه تاکید فراوانی شده است و شاید یکی از رازهای آن افزایش تعاملات، افزایش امید به زندگی و هم افزایی انسان‌ها در ابعاد مختلف اجتماعی باشد.

البته با شرایط فعلی که ویروس کرونا در ایران و جهان شیوع یافته شاید نتوان از شیوه ارتباط مستقیم و رو در رو بهره برد ولی به مدد تکنولوژی های نوین ارتباطی روش‌های جایگزین بسیاری داریم که می توانیم استفاده کنیم و ارتباطات انسانی را استمرار بخشیم ، هرچند که هیچ نوع ارتباطی نمی‌تواند جایگزین ارتباطات چهره به چهره و رو در رو شود ولی امروزه ناگزیر از تغییر نوع ارتباطات هستیم ولی قادر به حذف ارتباط نبوده و تلاش در این راستا اشتباهی جبران ناپذیر خواهد بود.
امروزه علاوه بر ارتباطات فردی در معرض ارتباطات جمعی با استفاده از رسانه های مختلف نیز هستیم و در ایام نوروز معمولاً به دلیل تعطیلی اعضای خانواده فرصت بیشتری ایجاد می شود تا از این نوع ارتباطات مبتنی بر رسانه های جمعی نیز بهره مند شویم و باید توجه داشته باشیم که بخش عمده‌ای از اطلاعات جامعه انسانی توسط ارتباطات رسانه‌ای به جریان می‌افتد و همین نکته وظیفه رسانه ها را سنگین می کند و رسانه ها موظفند در هدایت جامعه به سمت تکامل با بهره‌گیری از اندیشمندان جامعه مسیری صحیح را دنبال نمایند .

در حال حاضر ارتباط نزدیک و چهره به چهره و در جمع های متراکم می تواند سلامت ما را به خطر اندازد ، لذا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، با هدف حفظ سلامت خود و دیگران از ارتباطات جایگزین استفاده کنیم و زندگی خود، خانواده ،بستگان و دوستان را به خطر نیندازیم .

امید آن که هر چه زودتر شرایط عادی را مجددا تجربه نموده و بدون ترس و واهمه بتوانیم ارتباطات عادی خود را دنبال نماییم.

مجتبی رضوانی
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵ ب.ظ

دیدگاه