قدس علوی مدیرکل شیلات استان گلستان:باتوسعه ۲۸ هزار هکتاری مجتمع میگوی گمیشان، در آینده نزدیک قطب میگوی ایران و خاورمیانه خواهد شد

البرز گلستان مهندس سیدجواد قدس علوی مدیرکل شیلات گلستان در نشست خبری اظهار داشت:در فاز نخست مجتمع میگوی گمیشان ۶۸ درصد سرمایه‌گذاران بومی و میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال گذشته ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
وی افزودد:استان گلستان به عنوان یک استان ساحلی و مرزی ظرفیت خوبی در حوزه آبزی‌پروری و شیلات دارد و یکی از اولویت‌ها شناسایی این ظرفیت‌ها بوده است.
قدس علوی سپس افزود افزود: در سال ۹۶ در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار طرح شیلات با شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی مصوب شد که طرح‌های پرورش میگو، پرورش ماهیان خاویاری و پرورش ماهی دو منظوره و طرح پرورش ماهی در قفس است.
مدیرکل شیلات استان گلستان در زمینه طرح پرورش میگو در گمیشان گفت: این طرح دو فاز دارد که فاز اول ۴ هزار هکتار و فاز دوم ۶ هزار هکتار است و در دهمین سال تولید انبوه آن قرار داریم.
قدس علوی به توسعه مجتمع میگوی گمیشان در مقایسه با سال ۹۲ اشاره و خاطرنشان کرد: در این مدت تعداد مزارع بهره‌برداری شده از ۱۱ به ۶۰ مزرعه و میزان تولید از ۳۰۴ تن به دو هزار و ۵۸۵ تن رسیده است. همچنین میزان اشتغال در این مجتمع از ۳۰۰ نفر به هزار و ۶۸۷ نفر و میزان ارزآوری نیز از یک و نیم میلیون دلار به ۱۳ میلیون دلار رسیده است.
وی تکید کرداعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌های مجتمع میگوی گمیشان در این سال‌ها از ۶ میلیارد تومان به ۴۱ میلیارد تومان افزایش یافت.
قدس علوی اضافه کرد: در سال گذشته دچار بیماری لکه سفید در مجتمع میگوی گمیشان شدیم و از پیش‌بینی ۴ هزار تنی فقط ۴۰۵ تن تولید داشتیم و بیشترین ریسک پرورش و تولید یک سال بعد از بیماری است.
وی خاطرنشان کرد: برای تولید امسال حدود ۶۰۰ تن پیش‌بینی می‌کنیم و امیدواریم در صورت موفقیت در سال ۱۴۰۰ تولید میگو به پنج هزار تن برسد که آینده خوبی برای مجتمع میگو است.
مدیرکل شیلات گلستان اففززود: ارزآوری از ۸۰ درصد صادرات میگو ۲۴ میلیون دلار است و در سال ۱۴۰۱ با بهره‌برداری کامل از فاز نخست مجتمع میگوی گمیشان حدود ۳۳ میلیون دلار عاید استان و کشور خواهد شد.
مهندس قدس علوی افزود: میگوی استان گلستان بسیار باکیفیت است و امیدواریم صادرات از استان را با راه‌آهن بین‌المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان انجام دهیم که ۹ روزه به چین می‌رسد.
وی ادامه داد: زنجیره تولید میگو شامل مولدسازی، تکثیر و پرورش به طور کامل در استان ایجاد شده و ۸ واحد عمل‌آوری با ظرفیت ۷ هزار و ۲۰۰ تن در استان داریم. اگر صادرات به کشورهای هدف محقق شود زنجیره و صنعت کامل در استان خواهد بود و وابستگی به خارج از استان نخواهیم داشت.
قدس علوی افزود: فاز دوم ۶ هزار هکتاری مجتمع میگوی گمیشان به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده تا از اعتبارات ملی استفاده و زیرساخت‌ها زودتر به اتمام برسد.
وی ادامه داد: برای تکمیل زیرساخت‌های فاز نخست ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۷۲ درصد زیرساخت‌های مورد نیاز ایجاد شده و با جذب ۲۰ میلیارد از منابع ملی و ۵ میلیارد از منابع استانی ۹۰ درصد زیرساخت‌ها آماده خواهد شد.
قدس علوی تاکیدکرد: در حال حاضر ۶۳ مزرعه میگو پروانه بهره‌برداری دارند و پیگیر هستیم تا ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره ۱۵ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد تا ۳۰ مزرعه به مزارع میگو اضافه شود.
وی درادامه تصریح کرد: استان گلستان با توسعه ۲۸ هزار هکتاری مجتمع میگوی گمیشان در آینده نزدیک قطب میگوی ایران و خاورمیانه خواهد شد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۵:۱۳ ب.ظ

دیدگاه