یادادشت روز:موج سواران کرونا /نویسنده: محمد رهبری دکتری کارآفرینی سازمانی

موج سواران کرونا
نویسنده: محمد رهبری دکتری کارآفرینی سازمانی

البرز گلستان هرروزه با انتشار خبرهای تغِییرات شاخص اقتصادی و مالی وصد البته جهش های افسار گسیخته قیمت های ارز ،کالاهای داخلی و بی ثباتی بازار این تصور به ذهن خطور می کند که مشکل اصلی در کجاست
مقالات ، سخنرانی ها ، مصاحبه های خبری ، توصیه های علمی ، بهداشتی و اجتماعی،برگزاری جلسات مکررمرتبط وگاها کم اهمیت دیگر جذابیتی ندارد آنچه را که باید نشنیده ایم و آنچه را نباید دیده ایم .اگر سری به فضای اینترنت و فضای مجازی بزنیم افراد صاحبنظر مقالات بسیاری نوشته اند ، استراتژی هایی را در خصوص کسب و کارها گفته اند ، سیاست هایی را توصیه کرده اند ، گهگاه ازمدیریت کرونا تعریف کرد ه اندو خلاصه انچه میبایست تغییر میکرد تغییر نکرده است و آن وضعیت کنونی حال بد جامعه است که اهنگ تغییر به سمت وخامت رادر سر دارد به راستی مشکل کجاست؟
در تعریف مدیریت قبل و مدیریت جدید اختلافات زیادی در سبک های مدیریتی مدیریت بر منابع ، سرمایه انسانی ، ساماندهی ، نظارت ، کنترل ،هماهنگی وانجام امور بدست دیگران و سایر موارد از منظرهای گوناگون مشاهده میگرددکه تطبیق سبک مدیریت کرونا مطابق هر یک از تعاریف مذکورجای بسی تامل دارد که با این همه توانمندی در بعد نظارت و کنترل چرا تمایل به بی ثباتی و بی نظمی در اقتصاد و سیاستهای پولی و بانکی و مالی وجوددارد تفسیرهای متعددو پاسخگویی های متفاوت و بعضا متضاد و متناقض از سوی برخی مسولان و مدیران نتوانسته اقبالی در اقناع عمومی جامعه داشته باشد اگر بر اساس همین تعریف مدیریت پیش برویم قطعا به بسیاری از معایب ونواقص و همچنین توانمندی ها و ظرفیت هادر مدیریت برخورد میکنیم که برآیند این تقابل و دلایل بروز وضعیت کنونی کسب و کارها ،وضعیت معیشتی شهروندان را بایددرفرهنگ عمومی پذیرش مسولیت برخی افراد ناشایست تحت عنوان مدیریت جستجو کرد و علت ترویج و تثبیت چنین فرهنگی را میبایست در ضعف در خلاقیت ونوآوری، عدم قبول مسولیت اجتماعی ، فرد محوری ، عدم مشارکت گیری و مشارکت دهی در تصمیم سازی و تصمیم گیری جستجو کرد در این سبک مدیریتی متاسفانه پاسخگویی بسیار کمرنگ و یا بی اثر میباشد و از این منظر بسیاری از مدیران با استفاده از این نقص و شرایط مطلوب گونه فضا به راحتی توانسته اند گستره مدیریت خود را به خویشاوند سالاری ، اقازادگی ،گروه سالاری ، ترک تازی پدر خواندگی ، انحصار گری و انحصار طلبی گسترش دهند چون در این سبک تعریف شده مدیریت عزم و اراده جدی عموم جامعه را در تغییر ، تحول و مطالبه گری را نمی بینند ، ویا بسیار ضعیف و کم رنگ که هراز گاهی مانند نسیمی خنک نواخته میشود وبرای آنان اهمیت چندانی ندارد
حال راهکار چیست ، آیا باز هم در این گونه سبک مدیریتی بایدبه نوشتن و برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت استراتژیک و تهیه جداول و برنامه و ارایه آمار و تو صیه های مدیریتی در بعد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و….اکتفا کرد ؟ چه تیپ افرادیا مدیرانی خواهان سبک این گونه مدیریت هستند ؟ ویا میخواهند در این سبک اعمال مدیریت کنند و بقا مدیریت داشته باشند .
بررسی های فرهنگ عموم نشان می دهد که مردم به لحاظ فردی سوالات زیادی در ذهن دارندو سوالات زیادی را پرسیده اند اما پاسخی برای آن نیافته ا ند قطعا چون کار تیمی و گروهی نکرده اند مطالبات و سوالاتشان در همین مرحله باقی میماند که مدیران موج سوار خواهان مهندسی مدیریت اقتصاد در همین مقطع هستند دراین مقطع قطعا کسب و کارهای زیادی باید شکست بخورند ، تغییرات قیمتها طبیعی جلوه داده میشود ،مردم به تغییر قیمتها عادت خواهند کرد ، اعتراضات جدی دیده نمیشود ، اگرهم دیده شود قطعا انرا مهندسی خواهند کرد ، کسب و کارهای کوچک فقط در انتظار میمانند ، خلاقیتی وجود نداشته،مشکلات باید در بستر جامعه باشند ، شبکه سازی در کسب و کارها بسیار ضعیف خواهد بود وشبکه گزینی وجود خواهد داشت ، توان رقابت با بازیگردانان اقتصادی بسیار ضعیف می نماید ، دولت ها وقت خودشان را در ساماندهی وضع موجود صرف خواهند کرد و تمامی راهکارها موقتی و کم اثر و نارضایتی عمومی زیادی وجوددارد عموم جامعه بدنبال یک طرح سوال خوب نیستند، ودر این سبک مشکل همچنان پایدار و راهکارموثری برای حل مساله دیده نمی شود ، کسب و کارها تعطیل یا نیمه تعطیل و نیروها ی خود را کاهش ویا اخراج می کنند بنابراین از این قبیل ابهامات درچارچوب اینگونه تعریف مدیریتی وجوددارد اما در چارچوب تعریف جدید مدیریت که مبتنی بر دانایی و آگاهی و شناخت ارزشهــا می‌باشد و راه حل ها و مکانیزمها و روشها در مدیریت در این مدیریت بر اساس ارزشهای انسانی و مسولیت اجتماعی است پایه محکمی در دانایی و فرهیختگی دارد.
در عصر ارزشها ، امکان ندارد شما از فضای رانت ، اجحاف یا انحصار ، پولهای مشکوک و …در تولید و بازار استفاده بفرمایید و با قهر مخاطب ومشتری روبرو نشوید .
تغییرات بسیاری در اطراف ما ، در اثر انقلاب اطلاعات بوجود آمده و ارزشها را پر رنگ تر و مهمتر کرده است و نیکیها و بدیها ، از طرف شهروندان ، مردم ، مخاطبین و مشتریان ، جوابها و واکنشهای بزرگتری را در پی دارد . پس در اولین قدم : ” ارزشهـــای کارکنان، مشتریان ومخـاطبین و جامعه خود است که ارزش و اهمیت زیادی دارد
بنابراین تعریف مدیریت در عصــر ارزشها :”مدیریت یعنی : علم و هنر بهره برداری بهینه از منابع، درجهت رساندن سازمان، به اهداف از پیش تعیین شده ، تحت نظام ارزشی جامعه بنابراین با نگاهی به تعریف فوق باید دید ارزشهای یک جامعه پیرامون چه مباحثی مباحثی است و ملاک ارزیدن چیست ، چرا وقتی صحیت از ارزش می شود در کلمات زیبایی وصف اما در عمل و رفتار جامعه تضاد و تناقض وجوددارد
کسب و کارهادردوران بحران کرونا به دنبال ارایه چه ارزش یا چه مدل کسب و کاری هستند که الویت اصلی آنها ارزش است ، تعریف آنها از ارزش چیست
برنامه ریزان چه مدل استراتژیک را دردستور کار قرار داده اند که با نگاهی مسولیت اجتماعی گره خورده باشد
سیاستها و برنامه ها و قوانین و دستورالعملها بر چه اساس و معیار وارزشی وضع می شود و اساسا بدنبال چه ارزشی هستند
وقتی وارد این مقوله و سبک مدیریت میشویم که درآن روحیه مشارکت و کار تیمی ،مسولیت اجتماعی ، خیر جمعی ، از خودگذشتگی ، ایثار،مدیریت مشارکتی ، هم افزایی و هم آفرینی، رفع انحصار ، تثبیت قیمت ها ، حمایت ، آموزش رایگان همگانی ، توجه به کرامت انسانی ، رضایت مشتری ، نگاهی به آینده ، ارزش مداری ، مردمسالاری ، پاسخگویی و پذیرش مسولیت متعهدانه، دیده میشود .
سوال اینجاست سبک مدیریت ما در اداره کسب و کار و یا مدیریت جامعه از کدام روش هست ؟؟

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۷:۵۳ ب.ظ

دیدگاه