آسیب شناسی سلاح سرد و استفاده آن میان جوانان/ معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان

آسیب شناسی سلاح سرد و استفاده آن میان جوانان
درگیری و کشته شدن تعدادی از نوجوانان به وسیله سلاح سرد که در رسانه ها با آن مواجه هستیم حکایت از آن دارد که در این حوادث جوانانی مقصر شناخته شده اند که اغلب به اعتقاد خودشان فقط قصد ترساندن و قدرت نمایی به دوستان خود را داشته اند و به هیچ عنوان به فکر کشتن کسی نبوده اند.
با مشاهده این حوادث پی می بریم که سلاح سرد به عنوان وسیله تهدید و قدرت نمایی و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به خصوص جوانان استفاده می شود و امنیت اجتماعی و روانی شهروندان را به مخاطره می اندازد.
به طور کلی جوانان و نوجوانانی که در حین درگیری و نزاع فقط به فکر پیروز شدن و برنده بودن هستند و از تجربیات زندگی بهره چندانی نبرده و خام هستند، تحت تاثیر جو پیرامون خود نیز قرار گرفته و از همه مهمتر تمامی نگاه ها را معطوف به خود دیده و همه را در انتظار برتری خود در این نزاع می بینند.
استفاده از چاقو و سلاح های سرد در درگیری های متعدد پدیده نوظهوری نیست و سابقه طولانی دارد اما به طور کلی دلایل متعددی را می توان برای آن برشمرد.
سلاح سرد چیست؟
بطور کلی هر نوع سلاحی که برای دفاع یا تهاجم مورد استفاده قرار بگیرد و از حیطه باروت، شلیک و انفجار گلوله خارج باشد در زمره سلاح سرد قرار دارد.
گاهی سلاح های سرد در هنرهای رزمی مورد استفاده قرار می گیرند و آموز ش دادن آنان نوعی هنر محسوب می شود که استفاده صحیح از این لوازم نیز به وسیله استادان هنرهای رزمی به هنرجو آموزش داده می شود.
سخن ما با آنان دسته از سلاح های سرد است که توسط نوجوانان و جوانان، به طور غیر صحیح و نامتعارف در درگیری ها و نزاع ها مورد استفاده قرار می گیرد.
اما می توان به عنوان مهمترین انگیزه های حمل و نگهداری سلاح های سرد به خصوص در میان نوجوانان به موارد زیر اشاره کرد.
۱_ تاثیر پذیری از گروه همسن و سالان.
۲- تاثیر پذیری از محیط زندگی یا فرهنگ اجتماعی.
۳- ایجاد رعب و وحشت در گروه دوستان و همسالان.
۴_ برتری جویی و کسب قدرت کاذب با حمل و نگهداری از این آلات.
۵- استفاده از آلات قتاله و خرج برای انتقامهای شخصی و…
۶- عدم تربیت صحیح و نیز بی توجهی والدین به فرزندان بخصوص قشر نوجوان وجوان
۷_ حمل سلاح سرد به وسیله نوجوانان و جوانان ضعیف تر برای رویارویی احتمالی با خلافکارانی که از آنان قوی تر هستند.
۸_ استفاده از این ادوات در نزاع ها و در گیرها ی ناموسی.
در پایان باید یادآور شد که یکی از راههای کنترل خشونت و پرخاشگری و بازدارنده در برابر استفاده از سلاح های سرد ، آموزش صحیح و مهارت های رفتاری به کودکان و نوجوانان می‌باشد. و در شکست های خود به جای برخورد انفعالی و یا تصمیم و اقدام به هر گونه کار خلاف به علل شکست بیندیشند و درصدد اصلاح رفتار خود و از بین بردن عوامل شکست برآیند.

فرماندهی انتظامی استان گلستان
معاونت اجتماعی
اداره آموزش همگانی

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۴:۳۴ ب.ظ

دیدگاه