مهنذس قزل سفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری: گلستان تخریب، بی ثباتی و ناامنی های غذایی ناشی از بیابانزایی و کاهش تولید باعث افزایش مهاجرت ها می شود

البرز گلستان به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان ابوطالب قزل سفلو در این مراسم اظهار داشت: حدود ۱۷ استان کشور درگیر ریزگردها می باشند که در نتیجه بیابانزایی بوده و زندگی ساکنین این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی ادامه داد: درجاهایی که بیابان طبیعی است دغدغه ی زیادی نیست به این دلیل که تراکم انسانی در آن مناطق وجود ندارد و معیشت مردم در مخاطره قرار نمی گیرد اما مشکل در مناطقی است که در آن بیابانزایی شکل می گیرد که در اثر فعالیت های انسانی است.

قزل سفلو با اشاره به مجاورت استان ما با بیابان های کشور ترکمنستان از یک سو و بیابان های سمنان از سوی دیگر افزود:  ۸۶۲ هزار هکتار مرتع در استان داریم که تقریبا ۴۲ درصد وسعت استان را تشکیل می دهند و خشکسالی ها و فشار زیاد ناشی از بهره برداری از این عرصه ها و کاربری های خارج از قابلیت باعث شده در شمال استان سطح بالای ۳۰۰ هزار هکتار در معرض بیابانی شدن قرار بگیرد.

ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود اشاره کرد: سرانه بیابان در ایران دو برابر متوسط جهانی بوده است. تخریب،  بی ثباتی و ناامنی های غذایی ناشی از بیابانزایی و کاهش تولید باعث افزایش مهاجرت ها می شود و باید اشاره کنیم که یکی از دغدغه ها و اقدامات اصلی منابع طبیعی، امنیت مرزنشینان و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان بوده است.

وی همچنین اضافه کرد:بوته کاری،ذخیره نزولات آسمانی،بذر کاری و تولید تقریبا ۴ میلیون و۲۰۰ هزار بوته نهال مرتعی و غرس انها در مراتع شمال استان با هدف ایجاد پوشش گیاهی،مقابله با ریزگردها،و تولید علوفه طی چند سال اخیر در حوزه منابع طبیعی برای مقابله با بیابانزایی  با اعتباری بالع بر ۱۱ میلیارد تومان صورت گرفته است.

در ادامه، مهندس کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ضمن تشکر از برگزاری این همایش گفت: به گفته ی سازمان ملل تا سال ۲۰۴۵ در نتیجه بیابانزایی ۱۳۵ میلیون نفر آواره می شوند و زندگی بیش از ۲۵۰ میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم بیابانزایی قرار دارد و حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان در معرض خطر بیابانزایی قرار دارند.

ایشان ادامه داد: با توجه به شرایط خاص استان ما اگر اقدامات ارزنده منابع طبیعی در این چند سال نبود قطعا لطمات بیشتری بر اثر بیابانزایی و توسعه ریزگردها به وجود می آمد و ما امروزه تاثیرات موثر این اقدامات را در جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع را شاهد هستیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: امروزه امیدواریم با تلاش تمامی دستگاه های اجرایی در حوزه مباحث بیابانی در استان گلستان حداقل شاهد افزایش بیابان نبوده و با اعمال مدیریت شرایط کنونی از بروز آثار تخریب کننده در استان و کشور جلوگیری نماییم.

در بخش دیگر از این مراسم مهندس داداشی مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اقلیم متفاوت استان اظهار داشت: در ۳۰ سال اخیر تییرات اقلیمی همچون افزایش دما، کاهش بارش ها، افزایش تبخیر، بی نظمی در بارش ها وضعیت حادتری پیدا کرده که تاثیرات منفی شدیدی را ایجاد کرده است.

نوربخش داداشی  با تصریح اینکه اجرای مدیریت ریسک با خشکسالی و سیل در گلستان بایستی جدی گرفته شود، ادامه داد: برنامه هایی چون استفاده از ظرفیت انرژی نو و سازگار با اقلیم منطقه، تدوین سیاست های کشاورزی وسازگاری با اقلیم منطقه، توسعه همکاری های بین المللی در حوزه مقابله با خشکسالی و گرد و غبار، تکمیل ایستگاه سنجش هواشناسی گرد و غبار و آتش سوزی ، افزایش راه اندازی ایستگاه های هشدار در استان باید در راس امور دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۴:۵۱ ب.ظ

دیدگاه