دکتر فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان : اگر می خواهیم سطح سلامت استان را ارتقاء دهیم باید از تشکل های مردمی کمک بگیریم

البرز گلستان دکتر فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در دومین مجمع سلامت استان گلستان اظهار کرد: امروز دومین مجمع سلامت با حضور تشکل های مردم و با حضور استاندار برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادامه داد: هدف از برگزاری این مجمع همکاری تشکل های مردمی حوزه سلامت با دانشگاه علوم پزشکی  استان و وزارت بهداشت است.

فاضل خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها در ۲۵ درصد از حوزه سلامت جامعه نقش آفرینی دارد و ۷۵ درصد دیگر برعهده مردم است که می توانند تشکل های مردمی در این بخش کمک کنند.

وی گفت: در جلسه نخست مجمع سلامت اهداف دانشگاه علوم پزشکی استان بیان شد و پنج نماینده از سوی تشکل های مردمی انتخاب شد و جلسات متعددی با این نمایندگان برگزار کردیم تا یک هدف را در استان طراحی و بتوانیم به سلامت مردم کمک کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تاکید گرد: دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت به تنهایی قادر به پاسخگویی خواسته های مردم در حوزه سلامت نیست و تشکل های مردمی استان برای همکاری در حوزه سلامت استقبال کردند.

فاضل بیان کرد: اگر می خواهیم سطح سلامت استان گلستان را ارتقاء دهیم باید از تشکل های مردمی کمک بگیریم، در حال حاضر بیماری غیر واگیر افزایش یافته و بیشترین مرگ و میر در استان به خاطر بیماری های قلبی و عروقی و به دنبال آن سرطان است.

وی گفت: توجه به تغذیه، تحرک، آموزش در سطح مدارس و فرهنگ سازی و کاهش سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی از موضوعاتی است که در سطح ملی و استانی در این کارگروه می توانیم آن را دنبال کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ابراز داشت: در بحث محیط زیست تشکل های زیادی همکاری دارند و در حوزه سلامت نیز می توانیم چنین اقدامی داشته باشیم.

فاضل یادآور شد: در حال حاصر سونامی سرطان در استان وجود ندارد و به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت در کشورهای پیشرفته ۲۲۰ نفر و در ایران۱۳۰ نفر و در استان گلستان ۱۴۲ مبتلا به سرطان می شود.

وی گفت: یک هزار و ۲۰۰ نفر در سال گذشته در استان گلستان بر اثر سرطان فوت کردند و ۲ هزار و ۷۰۰ مورد شیوع سرطان در سطح استان گلستان را نیز شاهد بودیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲:۱۴ ب.ظ

دیدگاه