آیت الله نور مفیدی امام جمعه گرگان : پیامبر اسلام (ص)، باید الگوی مسلمانان باشد.

امام جمعه گرگان : پیامبر اسلام (ص)، باید الگوی مسلمانان باشد.

البرز گلستان/خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه گرگان مورخ ۲۶/۰۸/۱۳۹۶، به امامت آیت الله سید کاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و جمع زیادی از نمازگزاران، در مصلی وحدت این شهر برگزار شد.
مقدمه :
خداوند، پیامبر اکرم (ص) را اسوه حسنه معرفی کرده است و مسلمانان مکلف‌اند در سراسر زندگی از سیره وی تبعیت کنند.
خطبه اول:
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه گرگان، آیت الله نورمفیدی، در سالروز شهادت رسول مکرم اسلام (ص) و امام حسن مجتبی (ع) گفت: برای پیروی از پیامبر و الگو قرار دادن ایشان، باید زندگی، سیره، اخلاق، رفتار و ایمان پیامبر خدا را بشناسیم و این شناخت تکلیف هر مسلمانی است.
وی گفت: اگر می‌خواهیم در قیامت، شفاعت حضرت رسول اکرم (ص) مشمول ما گردد، باید زندگی خود را مانند او قرار دهیم و در حد توان و ظرفیت خود مانند پیامبر (ص) باشیم. مهم این است که در این راه قرار گیریم و تلاش کنیم سیره نبوی، محور نگاه ما در زندگی باشد.
امام جمعه گرگان به روایتی در بحار الانوار مجلسی از رسول اکرم (ص) پرداخت و در شرح وصایای نُه‌گانه وی به امت اسلامی گفت: خدا مرا به نُه چیز سفارش کرده است؛ نخستین آن اخلاص در ظاهر و خفاست و اخلاص به این معناست که بنده رابطه‌اش را با خداوند طوری تنظیم کند که رفتار و کردار و فکرش برای رضایت خدا باشد.
وی گفت: در خشم و خشنودی عادل بودن، دیگر وصیتی است که رسول خدا به آن سفارش کرده است. چرا که خشم و خشنودی، هیجاناتی بشری است که انسان را از راه راست منحرف می‌کند.
آیت الله نورمفیدی، از میانه‌روی در فقر و غنا، درگذشتن از کسی که به ما ظلم کرده، محروم نکردن کسی که محروممان کرده و صله رحم در مقابل آنکه قطع رحم کرده است به عنوان دیگر وصایای رسول اکرم (ص) برشمرد و گفت: سکوت مسلمان باید تفکر باشد و آنگاه که به سُخن درمی‌آید باید ذکر خدا باشد و به هرچه می‌نگرد می‌بایست در جست‌وجوی عبرت باشد و همواره در حال برداشتن توشه تقوا باشد که عاقبت نیک با متقین است.
وی در شرح این وصایا اظهار داشت: تفکری که در قرآن و روایات به آن سفارش شده است، فکر معاش یا هر فکر لغوی نیست. بلکه آن فکری که برابر با ۷۰ سال عبادت است، تفکر در خلقت آسمان‌ها و زمین و هدف آفرینش خداوند است و ذکر خدا فقط سبحان الله و لا اله الا الله نیست، بلکه اصلاح بین الناس هم ذکر خداست، همچنان که توصیه به وحدت جامعه اسلامی و نزدیک کردن دلها به یکدیگر هم ذکر خداست.
امام جمعه گرگان، با یادآوری این نکته که آخرین وصیت پیامبر اکرم (ص) به نماز بوده است، گفت: انسان بنده است و نماز، ارتباط مستقیم انسان با خدا و اظهار عبودیت است.
خطبه دوم:
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان در خطبه دوم نماز عبادی، سیاسی این هفته با اشاره به سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) به مرور روزگار آن حضرت پرداخت و گفت: در آن روزگار که فضایی باز برای گفت‌وگوی ادیان و مذاهب و تفکرهای مختلف پدید آمده بود، تنها کسی که می‌توانست در این میدان بایستد و با روشی عالمانه و منطقی با افکار و اندیشه‌های مختلف مقابله کند، امام رضا (ع) بود که منادی و مبلغ اسلام راستین و اسلام ناب محمدی بود.
وی ظهور منجی آل محمد (ص) را یکی از مفاهیم مهمی برشمرد که امام رضا (ع) به تبیین آن پرداخته است و با بهره‌گیری از بیان رضوی افزود: موعود ما کسی است که انگشتر سلیمان و عصای موسی با اوست و چهارمین از فرزندان من است. او غیبتی دارد که هیچ‌کس از آن آگاه نیست و آنگاه که زمین از ظلم انباشته شده است، ظهور می‌کند و زمین را از عدالت انباشته می‌کند.
آیت الله نورمفیدی، مسئله ظهور را از سخت‌ترین امتحان‌های امت اسلام دانست و گفت: ظهور خدا و ظهور همه پیامبران و امامان، در قیام و سلوک و رفتار حضرت ولی عصر (عج) دیده خواهد شد.
وی حادثه دلخراش زلزله در غرب کشور را بسیار تلخ خواند و برای درگذشتگان اجر شهدا و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت کرد و گفت: انصاف این است که مردم و دولت آنچه در توان داشتند به میدان آوردند و لازم است همین رویه ادامه یابد.
نماینده ولی فقیه در گلستان، پیشاپیش، آغاز هفته بسیج را گرامی داشت و گفت: بسیج از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، هر جا که امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدّ ظله‌العالی) و انقلاب اسلامی، نیاز داشته است در صحنه حضور پیدا کرده و همراه همه مردم از انقلاب و ایران اسلامی پاسداری کرده است و انقلاب را در این مسیر طولانی از همه سختی‌ها عبور داده است و وظیفه همه ماست که تا ظهور حضرت ولی عصر (عج) در پای این شجره طیّبه بایستیم و حافظش باشیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳ ق.ظ

دیدگاه