قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان در جشن شکرگزاری برداشت میگو: پیش بینی می شود ارزش صادرات میگوی گلستان به ۶٫۵ میلیون دلار برسد

قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان در جشن شکرگزاری برداشت میگو: پیش بینی می شود ارزش صادرات میگوی گلستان به ۶٫۵ میلیون دلار برسد

البرز گلستان/قدس علوی مدیر کل شیلات استان گلستان با بیان اینکه هر کیلو میگوی گلستان ۵٫۵ دلار در خارج از کشور خریداری می شود، خاطر نشان کرد: ارز دلاری صادرات میگوی استان در سال ۹۵،قریب به ۵ میلیون دلار بود که پیش بینی می شود با ۳۰ در صد افزایش این رقم در سال ۹۶ به ۶٫۵ میلیون دلار برسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیلات گلستان،مهندس جواد قدس علوی در آیین جشن و شکرگزاری برداشت میگو که با حضور رئیس سازمان شیلات کشور، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: امسال هفتمین سال متوالی است که شاهد برداشت میگو از مجتمع پرورش میگو گمیشان هستیم و باید توجه داشت که گلستان پتانسیل بالایی در زمینه شیلات دارد و حوزه شیلات می تواند تاثیر بسزایی در توسعه استان داشته باشد.

وی افزود: یکی از سیاست های کلیدی شیلات در گلستان استفاده از آب های نامتعارف در حوزه آبزی پروی است.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در گذشته ، یادآور شد: در دهه ۱۳۷۰ مطالعات امکان سنجی در خصوص مجتمع پرورش میگو گمیشان صورت گرفت و در آن زمان ۲۸ هزار هکتار برای این مسئله مناسب دیده شد.

مدیر کل شیلات استان گلستان، تصریح کرد: در سال جاری سطح برداشت میگو در گلستان ۵۰۷ هکتار است که نسبت به سال گذشته و سطح ۳۸۶ هکتاری، ۳۰ درصد رشد داشته است.

مهندس قدس علوی گفت: در سال ۹۶ پیش بینی می شود ۱۵۶۰ تن میگو در گلستان تولید شود که به نسبت ۱۱۲۵ تن سال ۹۵ ، قریب به ۳۵ درصد رشد داشته است.

وی صادرات این محصول ارزشمند را پراهمیت دانست و افزود: در سال ۹۵، بیش از ۹۰۰تن صادرات میگوی گلستان به بازارهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوروپا صورت گرفت و پیش بینی می شود امسال نیز ۸۰ درصد تولیدات میگوی استان شامل ۱۲۰۰ تن صادر شود.

مدیر کل شیلات استان، اظهار کرد:اشتغال ایجاد شده از طریق این مجموعه در سال گذشته ۵۵۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم بوده است که در سال جاری با ۳۵ درصد افزایش این رقم به ۷۵۰ نفررسیده است.

وی آینده تولید میگو در گلستان را پرامید دانست و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ به تولید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن میگو با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۸هزار و ۵۰۰ نفر خواهیم رسید.

مهندس قدس علوی تصریح کرد: خوشبختانه روند توسعه سرمایه گذاری در پرورش میگو از سوی بخش خصوصی رو به رشد است و سرمایه گذاران مشتاق به سرمایه گذاری در این بخش هستند.

وی افزود: از ابتدای برنامه پرورش میگو در گلستان ۳۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی دولت هزینه شده که ۱۱ میلیارد آن از ابتدا تا پایان سال ۹۴ بوده و تنها در سال ۹۵ قریب به ۲۱ میلیارد تومان به توسعه زیرساخت های پرورش میگو در گلستان اختصاص یافت.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی مزارع پرورش میگو، گفت: تا کنون ۲۰ میلیارد تومان نیز از سوی بخش غیردولتی برای زیر ساخت ها و توسعه مزارع پرورش میگو هزینه شده و بازگشت سرمایه در این زمینه ۳ تا ۴ ساله است.

مدیر کل شیلات گلستان با تاکید بر اینکه محدودیت توسعه در مزارع پرورش میگوی گمیشان وجود ندارد، گفت: میگوی گلستان با توجه به استفاده مستقیم از آب دریای خزر و عدم جزر و مد دریای خزر که موجب فعالیت ۲۴ ساعته پرورش و همچنین ظریب تبدیل غذایی ۱٫۱ است یعنی برای فرآوری هر کیلو میگو به ۱٫۱ کیلوگرم خوراک نیاز است و کیفیت میگوی حاصله بسیار بالاست، مورد استقبال بازارهای مصرف چه در داخل و چه در خارج از کشور قرار دارد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱ ق.ظ

دیدگاه