البرز گلستان گزارش می دهد/نحوه تخلیه صندوق‌های صدقات کمیته امداددرسطح استان گستان؟+تصاویر

البرز گلستان /به گزارش خبرنگار ما شاید غالبا مردمی که به نوعی روزانه صدقات خود را در صندوق های حمایتی واریز می کنند این سوال مطرح می باشد که خروجی این جمع آوری چگونه انجام می شود و آیا به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید.

لذابا توجه به اینکه  متولی جمع آوری صدقات در سطح کشور کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) می باشد که این نهاد با توجه به مراحله تبیین شده از مرکز نسبت به نحوه چگونگی جا سازی و همچنین تخلیه و نحوه  هزینه آن با توجه به دستوالعمل ارسالی انجام می شود خبرنگار ما برآن شد تا این سلسله عملیات را از ابتدا تا انتهای صندوق صدقات پیگیری کند که نتیجه آن می تواند باعث روشن شدن افکار عمومی نسبت به این عمل خیر گردد.

اهمیت صدقه در اسلام

اخبار و روایات وارده در فضیلت صدقه بسیار است و فواید زیادی برای آن بیان شده است؛ مانند این که صدقه سبب زیادی رزق و روزی، شفای بیماری ها، دوری آتش جهنم، دفع هفتاد بلا و مصیبت در دنیا، طولانی شدن عمر و … می شود.

با توجه به این که صدقه دادن براى به دست آوردن رضایت خدا انجام مى‏گیرد که یک طرف آن بینوایان و فقیران، و طرف دیگرش خدا است؛ بنابر این و با استفاده از آیات قرآن و روایات، صدقه باید از طیبات باشد؛ یعنی اموال پاک و حلالی که شخص از راه حلال آنها را به دست می آورد. علاوه باید سعی شود از اموال پست و ناقابل در صدقه استفاده نشود و اگر مؤمنان این مسائل را رعایت ننمایند، هم توهین به خداوند است و هم تحقیرى نسبت به نیازمندان و بینوایان

خداوند در قرآن دو قسم صدقه دادن را مطرح می کند ، یکى صدقه آشکار و دیگرى پنهان، و هر دو را ستوده است؛ براى این که هر کدام از آن دو آثار و نتایجی دارند، اما صدقه آشکارا که خود تشویق و دعوت عملى مردم به کار نیک، و نیز مایه دلگرمى فقرا و مساکین است؛ چرا که مى‏بینند در جامعه مردمى مهرورز هستند که به حال آنان ترحم مى‏کنند، و اموالی را در جامعه براى آنان و رفع حوایجشان قرار مى‏دهند، تا براى روز قیامتشان که روز گرفتارى است ذخیره‏اى باشد. این کار باعث مى‏شود که روحیه یاس و ناامیدى از فقرا زدوده شود، و در کار خود داراى نشاط گردند، و احساس کنند اگر سرمایه‏ دار کسب و تجارتى مى‏کند، تنها براى منافع شخصی نیست، و این خود آثار نیک بسیارى دارد.

اما آثار صدقه پنهانى این است که انسان از ریا دورتر است، آبروى فقیر محفوظ مى‏ماند، و فقیر احساس ذلت و خفت نمى‏کند؛ پس مى‏توان گفت: صدقه علنى نتیجه‏هاى بیشترى دارد، و صدقه پنهانى خالص‏تر و پاک‏تر انجام مى‏شود. از آن جا که بناى دین بر اخلاص است، بنابراین عمل هر قدر خالص تر باشد فضیلت بیشتری دارد، و به همین جهت خداى سبحان صدقه مخفی را بر صدقه علنى ترجیح داده و مى‏فرماید: “اگر مخفیانه صدقه دهید برایتان بهتر است”

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمودند: “ر چیزى را که خدا بر تو واجب ساخته، علنى آوردنش بهتر از آن است که مخفی و پنهانى بیاورى، و آنچه را که مستحبّ کرده، انجام پنهانیش بهتر از انجام علنى آن است.

البته در صدقه دادن شخص باید اعتدال را رعایت کند؛ یعنی نه به گونه ای باشد که در صدقه دادن بخیل باشد و نه آن گونه صدقه دهد که برای خود مشکل ایجاد کند.

 نحوه شروع تخلیه و بار گذاری صندوق صدقات

خبرنگار مادر جهت راست آزمایی این مراحل به کمیته امداد خمینی استان گلستان درشهرستان کردکوی مراجعه و اظهار کرد: مراحل تهیه صندوق های بزرگ کمیته امداد خمینی در معابر عمومی: تعیین محدوده تخلیه ودریافت کلیدهای دریافتی ودفتر مربوط وپلمپ کردن کیسه ها وجدید وجهت جا گذاری در صندوق واعزام به محل ماموریت واخذ کیسه داخل صندوق وجا گذاری کیسه جدید پلمپ شده مراحل شمارش پلمپ کیسه ها و امداد ودر حضور مسئولین باز شده وپس از شمارش در فرم درصورت جلسه به تفکیک هر صندوق نوشته میشود  در ادامه یک فیش به حساب بانک بنام کمیته امداد امام خمینی واریز و در انتهاجهت ثبت در سامانه آنلاین مشارکت ومالی تحویل داده میشود.

معاون مشارکتهای کمیته امداد شهرستان کردکوی در باره تعداد صندوقه های موجود در سطح شهرستان اعلام کرد:
تعداد صندوق بزرگ معابر۳۸۲
تعدادصندوق کوچک منازل ومغازه ها ۹۲۴۸
تعدادصندوقهای متوسط ادارات ومجتمع های مسکونی  ۲۳۸می باشد

همچنین مهدی نظری معاون مشارکتهای مردمی کمیته امدا گلستان در باره تعداد صندوقهای موجود در ابعاد مختلف در سطح استان گلستان اظهار کرد: در سطح استان گلستان بیش از ۲۳۰هزار صندوق کوچک و متوسط و بزرگ جهت جمع آوری صدقات می باشد .

وی در باره مبلغ جمع آوری شده از صنادیق در استان در ۹۵ اعلام کرد: در سال۹۵ مبلغ بیش از ۵۳میلیارد ریال در آمد صنادیق سطح استان می باشد.

در این گزارش اظهار شد در مراحل بعدی نحوه هزینه این مبالغ به اطلاع عمومی رسانده می شود.

 

 

photo_2017-07-01_18-16-24

photo_2017-07-01_18-12-56

photo_2017-07-01_18-18-17

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۲ ب.ظ

دیدگاه