دکتررامین نور قلی پور نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی ودبیر مجمع نمایندگان گلستان:جزیره آشوراده نه‌تنها دروازه توسعه غرب استان بلکه کل گلستان است.

البرز گلستان/ دکتررامین نور قلی پور نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای ودبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با حضور در جمع اصحاب رسانه استان حاضر شد که ضمن بیان بر نامه نمایندگان استان گلستان به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.

دبیر مجمع نمایندگان استان ابتدا ضمن تبریک دهه مبارک فجر و دعوت مردم استان به مشارکت پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار کرد: اصحاب رسانه یکی ازبزرگترین ارکان دموکراسی محسوب می‎شوند.

دکتررامین نور قلی پور به جایگاه رسانه در اجتماع، انعکاس خبر وفرهنگ‌سازی اشاره و از رسانه به‌عنوان ارکان اصلی مردم‌سالاری دینی و تأثیرگذارترین عامل در توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در دنیا نام برد.

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی به معضل بیکاری گلستان اشاره کرد و افزود: تردیدی نیست بر اساس آمار رسمی، گلستان آمار بیکاری بالایی نسبت به میانگین کشور دارد.

وی به پایین بودن میانگین درآمد سرانه استان نسبت به کشور اشاره کرد و ادامه داد: هم‌اکنون همدلی خوبی بین مجمع نمایندگان استان وجود دارد و در کنار دغدغه‌های ملی به دنبال حل مشکلات استان هستیم تا توازن را در گلستان برقرار کنیم.

دبیر مجمع نمایندگان با تأکید بر اینکه برای رسیدن گلستان به میانگین کشوری نیاز به کمک همه دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه استانداری گلستان داریم، تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان تلاش دارد در کنار وظیفه ذاتی قانون‌گذاری و نظارت، توسعه گلستان را رقم بزند چراکه در زندگی روزمره و معیشت مردم تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه استان گلستان با متوسط درآمد سرانه کشور فاصله دارد اما نقاطی در این استان وجود دارد که با میانگین درآمد سرانه استان و متوسط نرخ بیکاری در گلستان فاصله معناداری دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باوجوداین چالش‌های پیش رو و کمتر توسعه‌یافتگی استان که از گذشته گپ‌هایی وجود داشته، یکی از امیدواری‌های مجمع نمایندگان دست پیدا کردن به مصوبه منطقه آزاد کشور است.

وی با یادآوری اینکه لایحه منطقه آزاد اینچه برون در کنار چند استان دیگر به مجلس ارائه‌شده و قید یک‌فوریت آن به تصویب رسیده است، بیان کرد: تصویب یک‌فوریت این لایحه ما را امیدوار کرده که کلیات آن در مجلس به تصویب می‌رسد.

نور قلی پور بابیان اینکه پس از بررسی لایحه بودجه ۹۶ در هفته آینده استان در دستور کار بودن لایحه منطقه آزاد که منطقه آزاد اینچه برون هم یکی از آن‌هاست در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی گفت: هم‌اکنون در حال رایزنی گسترده برای تصویب این لایحه هستیم و با منتفع بودن ۱۰۰ نماینده از این لایحه ظرفیت و پتانسیل خوبی برای تصویب آن وجود دارد.

وی از منطقه آزاد اینچه برون به‌عنوان دروازه ورود گلستان به توسعه نام برد و اظهار کرد: جزیره آشوراده  نه‌تنها دروازه توسعه غرب استان بلکه کل گلستان است.

وی متذکر شد: اگر بتوانیم مصوبه منطقه آزاد را بگیریم به بندر تجاری و همچنین بندر توریستی در استان نیاز داریم.

دبیر مجمع نمایندگان استان ادامه داد: طول ۱۳۰ کیلومتر سواحل شرقی دریای خزر که در اختیار گلستان است فاقد بندر تجاری و توریستی است در حالی که درگذشته نه‌چندان دور گلستان دارای بندر تجاری گز بوده و رونق داشته اما هم‌اکنون این کمبود احساس می‌شود.

نماینده مردم غرب استان با تأکید بر اینکه گلستان نیازمند بندر جهت توسعه تجاری و صنعتی است، متذکر شد: در مازندران بندر وجود دارد اما نیازهای گلستان را مرتفع نمی‌کند بلکه ما نیاز به بندری تجاری و توریستی داریم که بتواند منطقه آزاد اینچه برون و نیازهای آن را تأمین کند.

وی اضافه کرد: آشوراده هم می‌تواند دروازه توسعه استان باشد اما متأسفانه با موانع عمده‌ای مواجه است و به‌رغم قول رئیس‌جمهور در سفر استانی به گلستان مبنی بر رفع موانع و توسعه آن، طرح‌های خوبی که از سوی استانداری گلستان برای توسعه آشوراده تهیه‌شده با دیدگاه‌های محیط‌زیست کشور به سرانجام نرسیده است.

نور قلی پور بابیان اینکه به محیط‌زیست کشور و دیدگاه‌های آن‌ها انتقاد واضح و روشن دارم، تصریح کرد: از خانم ابتکار می‌خواهم با اصلاح دیدگاه محیط‌زیست مانع توسعه آشوراده نشوند و به معیشت مردم و توسعه استان کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان همچنان بر مبنای کشاورزی شناخته می‌شود و توسعه صنعتی نداشته‌ایم و بسیار امیدواریم در این راستا گام برداریم.

وی در بخش پرسش به سؤال اصحاب رسانه به تفاهم‌نامه موجود برای تبادل زندانیان ایران و ترکمنستان اشاره و بیان کرد: مجمع نمایندگان استان، امور خارجه، سفیر ایران در عشق‌آباد و … پیگیر آزادی و تبادل زندانیان محبوس در ترکمنستان بوده‌اند و تفاهم‌نامه‌ای هم به امضاء رسید اما شرایط خاص بین‌المللی به وجود آمده مانع اجرای آن شده است.

دکترنور قلی پور با تأکید بر اینکه ایران مشتاق به تبادل زندانیان و اجرای این تفاهم‌نامه است، گفت: ترکمنستان به‌رغم قول داده‌شده و تمایل موجود دو طرف و همچنین مشخص بودن لیست زندانیان به وعده خود عمل نکرد.

وی بابیان اینکه حدود چهار ماه از تفاهم‌نامه منعقده می‌گذرد و قرار بود ظرف دو ماه این تفاهم‌نامه از سوی ترکمنستان اجرایی شود، بیان کرد: همچنان پیگیر اجرای این تفاهم‌نامه هستیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۱ ب.ظ

دیدگاه