مهندس قزلسفلومدیرکل منابع طبیعی گلستان ازکاشت ترویجی باریجه وآنغوزه ازگیاهان دارویی باارزش وصنعتی کشوردرمراتع وعرصه های منابع طبیعی استان خبرداد

البرز گلستان/مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از کاشت ترویجی باریجه و آنغوزه که از گیاهان دارویی با ارزش و صنعتی در کشور است در مراتع و عرصه های منابع طبیعی گلستان خبر داد.

مهندس ابوطالب قزل سفلو در گفتگو با پایگاه خبری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: مراتع شهرستان های گرگان، آزادشهر، گنبدگاووس و مراوه تپه از جمله مناطقی هستند که در قالب این طرح و با هدف توسعه و ترویج گیاهان دارویی این گیاهان در آن کشت شده است.

وی ادامه داد: مراتع یورت چکا، کمربن غلامحسین و سلمه چال در شهرستان گرگان، ایستگاه تولید نهال و بذر چپرقویمه، طرح تنسیقی آق آتابای و سه راهی داشلی برون در گنبد کاووس، طرح مرتعداری تنسیقی مرتع قره دام چهارگل و فجر در شهرستان مراوه تپه و مناطقی در شهرستان آزادشهر عرصه های انتخاب شده برای کشت این دو گیاه دارویی در استان گلستان است.

مهندس قزل سفلو با اشاره به اجرای پروژه کاشت گیاهان دارویی باریجه و آنغوزه در قسمتی از سطح مراتع  شهرستان های استان گلستان تاکیدکرد: کاشت گیاهان دارویی به ویژه باریجه می تواند گام های موثری در کمک به اقتصاد کشور و موضوع مهم اقتصاد مقاومتی داشته باشد. وی افزود: در زمینه تحقق اهدافی چون حفظ و حمایت از منابع طبیعی باید مشارکت همه‌جانبه مردم وجود داشته باشد تا بتوانیم گامی تأثیرگذار در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی برداریم. مهندس قزل سفلو با بیان اینکه مراتع از منابع با ارزشی هستند که دارای پوشش گیاهی و رویشگاهی مناسبی برای گیاهان دارویی محسوب میگردند افزود: مساحت منابع طبیعی استان گلستان حدود یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار می باشد که ۸۶۳ هزار هکتار آن را مراتع تشکیل می دهند که برای حفظ و احیاء این سرمایه های ملی و ارزشمند و افزایش بهره وری مراتع نیاز است اقداماتی مناسب در آن ها انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مراتع علاوه بر تعلیف دام می تواند مانع جلوگیری از فرسایش  خاک ، حفظ آب و از همه مهم تر تقویت سفره های زیر زمینی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به این که یک برنامه در وزارت جهاد کشاورزی با عنوان «تغییر رویکرد بهره وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی» تدوین و تصویب شده است و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در راستای این برنامه اقدام به کشت گیاهان دارویی مثل باریجه و آنغوزه در مراتع استان گلستان کرده

است. کشت باریجه از محصولات ارز آور است و با مشارکت مرتعداران می توانددر اشتغال زایی و حفظ و حمایت مراتع نیزتاثیر بسزایی داشته باشد.

مهندس قزل سفلو یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای پروژه کشت گیاهان دارویی در مراتع استان گلستان را تحقق منویات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: کاشت گیاهان دارویی را می توان مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد. اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، لزوم مشارکت مردمی و همچنین ترویج فرهنگ منابع طبیعی با حضور جوامع محلی را می توان از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استان گلستان حدود۵۳۰۰ نفر بهره بردار و دامدار با حدود ۵۱۲ هزار واحد دامی مجاز دارد، ادامه داد: عرصه های مرتعی و منابع طبیعی پتانسیل خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی دارند و باید تلاش شود تا در مراتع از تامین علوفه به سمت کشت گیاهان دارویی و سایر پتانسیل ها و کارکردهای مراتع بهره برداری گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: با توجه به اینکه در دولت یازدهم بر مشارکت مردم در طرح‌های مرتع داری و جنگل تاکید زیادی شده، یکی از موضوعات مهم در راستای اقتصاد مقاومتی مشارکت همه مسئولان و مردم در این امر است و خوشبختانه طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام گرفته است. توسعه کشت گیاهان دارویی و مشارکت مردم با هدف کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید مطلوب از اهداف اصلی کشت گیاهان دارویی است.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های استان در زمینه گیاهان دارویی، نگاه دامداران نیز نباید فقط محدود به بحث چرای دام باشد و با تغییر رویکرد و فعال شدن در مقوله گیاهان دارویی ضمن حفظ مراتع، عواید و درآمد های بیشتری می تواند حاصل شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه