جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در گلستان: ۷۰درصد از زندانیان کیفری را افراد زیر ۴۰سال تشکیل می دهند

البرز گلستان/علی اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل زندان‎ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گلستان اظهار داشت:زندان بعنوان یک ضرورت در دنیا پذیرفته شده است و یک واقعیت است در حد ضرورت که قابل انکار نیست .

وی با توجه به تقسیم بندی آسیبها گفت: به آسیبهای اجتماعی دو نگاه است یکی آسیبهای بیرونی  که هرگاه شناخته شود موقتی است و آسیب های درونی که اگر ریشه اسیب ها درونی شود می شود دائمی.

جهانگیر اولین و مهمترین کارهای راکه می شود در زمینه کاهش ورودی زندان معرفی کرد  که تراکم زندان کم شود.

وی با بیان اینکه به دستور رئیس قوه قضاییه کار گروهی در این زمینه تشکیل شد ه است و در نهایت ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری ابلاغ شده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی یکی دیگر از ظرفیت ها استفاده از ظرفیت قانونی نام برد که مقرر شد استانها از ورود بی رویه به زندانها جلوگیری شود.

وی همچنین استفاده ازتاسیسات نوین قانونی مانند حبس خانگی با توجه به نظارتهای الکترونیکی بوده است

جهانگیر یکی دیگر از استفاده از ظرفیتها را ظرفیت مدیریتی نام بردکه می توان با مطالعه مورد به مورد پرونده های زندانیان به نتجه رسید.

مشاور ریئس قوه قضاییه افزود:با همکاری دادگستری و پیگیری‎ انجام شده، ورود آمار زندانیان نوجوانان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴، ۱۸ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب در ورود به زندان اقشار نوجوان و جوان و زنان خواهد بود، افزود: با پیگیری‎های که داریم به دنبال این هستیم اجازه ندهیم جوانان ما پایشان به زندان باز شود چرا که زندان آسیب‎های زیادی برای آن‌ها به همراه دارد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت :بررسی آمار زندانیان کشور نشان میدهد اغلب زندانیان دچار آسیب های مختلفی از جمله فقر، بیکاری و مشکلات خانوادگی می باشند که رسیدگی به آنها بویژه در ارتباط با کودکان کار و کودکان خیابانی یک اقدام مهم است

جهانگیر نخستین آسیب زندان را یاس‌آفرینی دانست و تصریح کرد: اگر در کنار یاس در زندان‎ها به امید آفرینی برای زندانیان توجه نشود امکان است آثار دیگر کشی، خودزنی و خودکشی به وجود بیاید.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه اظهار کرد:  در ۶ سال گذشته استان گلستان ۸ هزار نفر زندانی داشته که امسال تعداد آنها  به ۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: ۹۶٫۵ تعداد کل زندانیان استان گلستان مرد و ۳٫۵ درصد زن است که این آمار با میانگین کشوری برابر است.

جهانگیر با بیان اینکه در گذشته آمار زندان‌‎های زن در کشور ۵ درصد بود، تاکید کرد: ۸۱ درصد کل زندانیان استان گلستان محکوم، ۱۳ درصد متهم ، ۵ درصد علاوه بر محکومیت تحت قرار هستند.

وی  با بیان اینکه درصد زندانیان متهم در کشور بین  ۲۰تا ۲۵ درصد است، یادآور شد: به صورت متوسط به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در گلستان ۲۳۶ نفر متهم وجود دارد که میانگین کشوری آن ۲۷۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به بیشترین جرائم ارتکابی استان اشاره کرد و گفت: نخستین جرم در استان گلستان مرتبط به مواد مخدر است و ۳۰ درصد جرائم افرادی که در زندان‎‎های گلستان هستند جرمشان مرتبط به مواد مخدر است که از آمار کشوری کمتر است.

جهانگیر ادامه داد: سرقت دومین جرم استان گلستان است و ۳۰ درصد جرائم استان را در بر می‎گیرد و این میزان ۵ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

وی گفت: نرخ بالای میزان بیکاری و اشتغال غیر واقعی از موضوعاتی است که در افزایش آمار سرقت در استان‎ها تاثیرگذار است.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ادامه داد: جرائم علیه اشخاص ۱۷ درصد جرائم استان گلستان را تشکیل می‎دهد که میانگین کشوری ۱۰  درصد  است.

مشاور رئیس قوه قضاییه  با بیان اینکه جرائم علیه افراد در استان گلستان ۷ درصد از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار داشت: باید در این خصوص فرهنگسازی و آموزش بیشتری در جامعه ارائه شود.

جهانگیر گفت: امروز ۷۰درصد از زندانیان کیفری را زیر ۴۰سال تشکیل می دهد.و۴۲ درصد زندانیان استان گلستان را افراد دارای سابقه تشکیل می‎دهد که این میزان با میانگین کشوری همخوانی دارد.

وی در خاتمه گفت : ما در سایه امنیت پایدار می توانیم به توسعه پایدار برسیم

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۳:۰۶ ب.ظ

دیدگاه