قوانلو مدیر کل کتابخانه‎های عمومی گلستان : ازراه اندازی ۱۴ کتابخانه‎روستایی تاسه ماهه اوّل سال۹۶خبرداد

قوانلو همچنین از احداث پارک مطالعه در فاضل آباد و کردکوی خبرداد.

البرز گلستان/رضا قوانلو مدیر کل کتابخانه‎های عمومی گلستان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان با بیان اینکه در طول هفته کتاب و کتاب‎خوانی ۹۰ برنامه در سطح استان  در نظر گرفته شده است اظهار داشت :از ۲۴ الی ۲۹ آبان ماه به مناسبت  روز تولد آیت الله طباطبایی هفته کتاب‎ و کتاب‎خوانی را در پیش داریم

قوانلو افزود:  در حال حاضر در سطح استان گلستان ۷۵ کتابخانه داریم که از این تعداد ۳۵ کتابخانه شهری و ۲۲ کتابخانه روستایی هستند و ۱۸ کتابخانه به صورت مشارکتی اداره می‎شود

وی ادامه داد: همایش متمرکز استانی از ۱۹ آبان ماه در دانشکده مائده رسما آغاز می شود واستاندار گلستان سخنران این همایش است و در این همایش حضور فعالان عرصه کتاب و کتاب‎خوانی ودر ۲۴ آبان ماه دیداری با آیت الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه استان گلستان را خواهیم داشت.

مدیر کل کتابخانه‎های عمومی گلستان در ادامه گفت: شرایطی برای احداث کتابخانه های روستایی  وجود دارد که در روستاهای با جمعیت یک‌هزار و ۵۰۰ نفر که از سوی دهیاری ساختمانی به صورت انتفاعی با حداقل زمان  ۱۰ سال واگذار شود و پس از درخواست شورا و شرایط احداث کتابخانه در آن مکان احراز شود، نسبت به راه‎اندازی کتابخانه روستایی اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: تجهیزات قفسه، میز، منابع و نیروی انسانی از اقداماتی است که نهاد کتابخانه‎ها در صورت واگذاری زمین برای کتابخانه‎ روستایی انجام خواهد داد

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی استان گلستان با بیان اینکه تنها ۲۲ کتابخانه در سطح استان گلستان زیبنده استان گلستان نیست، اظهار داشت: یکی از برنامه‎های ما در سطح استان گلستان افزاش کتابخانه‎های روستای، تجهیز منابع و نیروی انسانی آن است.

تا پایان سال۱۴ کتابخانه‎روستایی را راه‎اندازی کنیم

قوانلو با بیان اینکه تا پایان سال به دنبال این هستیم که ۱۴ کتابخانه‎روستایی را راه‎اندازی کنیم، گفت: با بررسی وضعیت موجود ۷ کتابخانه تا پایان سال به پایان می‌رسد و اگر این ۱۴ کتابخانه راه‎اندازی شود میزان کتابخانه‎های روستایی ما رشد ۷۰ درصدی دارد.

قوانلو اظهار داشت: تقدیر از نویسندگان برتر، تقدیر از ناشرین برتر استان، دیدار با خانواده شهدا، عطرافشانی مزار شهدا، برگزاری نشست با اصحاب رسانه، دیدار با نماینده ولی فقیه استان، برگزاری نمایشگاه کتاب در محل برگزاری همایش، نقد کتاب و قرارداد با دستگاه‎های اجرایی برنامه‎هایی است که در طول هفته کتاب و کتاب‎خوانی اجرا می‌شود.

وی از راه‎اندازی یک کتابخانه تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان خبر داد و گفت: در طول هفته کتاب و کتاب‎خوانی گلریزان کتاب نیر برگزار می‌شود. و کسانی که کتاب بلا استفاده در خانه دارند می توانند اهدا کنند.

مدیر کل کتابخانه‎های عمومی گلستان تصریحکرد: از سال ۱۳۸۴ برنامه چشم‎انداز ۲۰ ساله آغاز شده و تاکنون ۱۱ سال از آن برنامه را طی کردیم و ۹ سال دیگر باقی مانده است.

قوانلو اظهار داشت: وضعیت موجود تا پایان شهریور ماه سال‌جاری از نظر تعداد نسخه  ۸۴۳ هزار و ۹۹۸ است و این یعنی ۴۴٫۵ درصد برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله و ما براساس برنامه‎ریزی باید تا کنون ۹۴۰ هزار و ۲۱۴ نسخه کتاب داشته باشیم که حدود ۵ درصد از برنامه عقب هستیم.

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور ماه سال‌جاری  ۲۶ هزار ۷۲۷ متر مربع در سطح استان گلستان فضای کتابخانه‎ای داریم، گفت:  این میزان ۱٫۴۱ به ازای هر ۱۰۰ نفر  است و در برنامه ما باید تا این زمان ۱٫۵۳ متر مربع به ازای هر ۱۰۰ نفر فضا داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‎های عمومی گلستان تاکید کرد: براساس وضعیت مطلوب در ۱۱ ساله ۲۹ هزار و ۱۶۱ متر مربع باید فضا برای کتابخانه‎های photo_2016-11-01_16-23-58استان گلستان ایجاد می‎شد.

قوانلو گفت: با توجه به افزایش جمعیت این نگرانی وجود دارد که آیا ما می‎توانیم سهم خود را از برش ۲۰ ساله داشته‎باشیم یا خیر و آیا تامین منابع برای رسیدن به چشم‎انداز خواهیم داشت.

وی افزود: ۴۰ هزار و ۶۱۶ نفر عضو کتاب‎خوان در سطح کتابخانه‎های عمومی استان گلستان داریم، افزود: به اعضای هر ۱۰۰ نفر  ۲٫۱ درصد  عضو کتابخانه‎های عمومی هستند که در برنامه باید به ۴۴ هزار و ۳۹۳ یعنی ۲٫۳ به ازی هر ۱۰۰ نفر برسد.

قوانلو تاکید کرد: کسانی که از ۲۲آبان الی ۲۷آبان به مدت ۵ روز کتابهای که از کتابخانه به امانت گرفتند و تاخیر در استرداد آن دارندمعاف از تاخیر در هزینه برگشت کتاب می شوند.

وی ادامه داد: ارتباطی بین توسعه یافتگی جامعه با سرانه مطالعه دارد ودر جوامع توسعه یافته آمار مطالعه سرانه بیشتر است

مدیر کل کتابخانه های استان افزود:در دولت تدبیر و امید و با عنایت به تدابیردبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور تمامی کتابخانه های شهری و روستایی به وسایل گرمایشی و سرمایشی تجهیز شدند و حتی کتابخانه های روستایی ضمن تقویت وسایل گرمایش و سرمایشی به تجهیز قفسه های چوبی کتاب و میز و صندلی چه در بخش عمومی و چه در بخش کودک اقدام شده است .

قوانلو همچنین از احداث پارک مطالعه در فاضل آباد و کردکوی خبرداد.

وی در خاتمه بیان کرد:با تدابیر و ترسیم برنامه های متنوع توسط دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور موجی از ارتقا وضعیت مطالعه در کشور صورت گرفته که ما نیز در استان با جدیت تمام به اجرای برنامه های اعلام شده پرداخته ایم و این باعث حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب در حوزه کتابخوانی شده است

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰۰ ب.ظ

دیدگاه