دکتر زارعی مدیر کل پزشکی قانونی استان گلستان: در سال گذشته ۵۰ هزار و ۵۵۸ فقره کارشناسی در بخش‌های مختلف انجام‌ شد

البرز گلستان/مدیر کل پزشکی قانونی استان گلستان گفت: در سال گذشته ۵۰ هزار و ۵۵۸ فقره کارشناسی در بخش‌های مختلف انجام‌ شد که کاهش ۲٫۸درصد را نشان می دهد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان گلستان، دکترحسین زارعی مدیرکل پزشکی قانونی استان اظهار کرد: در سال گذشته ۵۰ هزار و ۵۵۸ فقره کارشناسی در بخش‌های مختلف انجام‌ شده است و نسبت مرد به زن در این کارشناسی‌ها دو به یک بوده است.
وی با بیان این که تعداد کارشناسی‌ها ۲٫۸ درصد کاهش داشته است، افزود: پزشکی قانونی یک ‌نهاد حاکمیتی و یک مرجع صلاحیت ‌دار و انحصاری است که یک‌ سوم از پرونده‌های مطرح‌شده در دادگاه‌های استان به این سازمان ارجاع می‌شود.
مدیر کل پزشکی قانونی استان گلستان تصریح کرد: تشخیص و بررسی ضرب‌وجرح عمدی، تصادفات، تحمل کیفر حبس، تشخیص هویت، تعیین علت فوت و مواردی ازاین‌ دست از مهم‌ترین مسئولیت‌های سازمان پزشکی قانونی است.
زارعی گفت: در سال گذشته ۲۹ درصد مراجعات سرپایی براثر ضرب‌وجرح بودند.
به گفته وی، در کمیسیون‌های مختلف این سازمان نیز ۴۰۱ مورد پرونده موردبررسی قرار گرفت که ۳٫۶درصد کاهش داشت.
زارعی اظهار کرد: در سال گذشته ۹۶۷ جسد به پزشکی قانونی ارجاع شد که براثر مرگ‌های غیرطبیعی بوده و ۴۳۰ مورد از این ارجاعات مربوط به تصادفات بوده است.
وی افزود: فوت براثر حوادث ترافیکی درون‌شهری ۹٫۳ درصد کاهش و در تصادفات برون‌ شهری ۴٫۲ درصد افزایش داشته‌ایم.
زارعی گفت: در سال گذشته فعالیت‌های آموزشی تخصصی پزشکی قانونی مختلفی برای پزشکان برگزار شد و خدمات آموزشی در رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و حقوق ارائه شد.
وی با بیان این که چهار هزار و ۵۰۰ ساعت دوره آموزشی برای همه پرسنل اداره کل پزشکی قانونی استان گلستان برگزار شد، تأکید کرد: در سال گذشته یک پزشک و یک دندان‌پزشک جذب کردیم و آزمون جذب روانپزشک نیز برگزار شد.
زارعی همچنین افزود: پزشکی قانونی گلستان دارای چارت سازمانی با ۱۷۵ نفر پرسنل است که فقط با حدود یک سوم این تعداد و حضور ۵۵ نیرو در بخش های گوناگون مشغول خدمات رسانی می باشد.
وی با اشاره به تجهیزات پزشکی قانونی استان گلستان گفت: یک آزمایشگاه داریم و بسیاری از کارها را به‌صورت مستقل انجام می‌دهیم. تعداد کمی از آزمایش‌ها به تهران یا استان‌های هم‌جوار ارجاع می‌شود.
وی اضافه کرد: آزمایشگاه‌های سم‌شناسی، آسیب‌شناسی و سرولوژی نیز در استان موجود است ولی نمونه های DNA به استان مازندران که استان معین است ارسال می‌شود.
وی در ادامه گفت: در روز بیش از ۱۰۰ مراجعه به پزشکی قانونی گرگان برای معاینه انجام می‌شود و تخصیص فضای مناسب برای این شهرستان را در اولویت کشور گنجاندیم.
زارعی بر احداث مرکز مجهز در گرگان تاکید کرد و گفت: با حمایت ویژه مسوولان استانی، زمین مناسبی در مجاور سایت اداری گلستان به مساحت ۵ هزار متر مربع تهیه شده است که امیدواریم به زودی و با تامین اعتبار، عملیات ساخت آن آغاز شود.
وی بیان کرد: علاوه بر گرگان چند آزمایشگاه دیگر در شهرهای استان در حال احداث است که با بهره برداری از آنها خدمت رسانی به مردم ساکن این مناطق آسان تر خواهد شد.
مدیرکل پزشکی قانونی گلستان افزود: یکی از این مراکز در دست ساخت، مرکز پزشکی قانونی گنبدکاووس است که با وجود آغاز عملیات ساخت از شش سال قبل، تاکنون فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
زارعی ادامه داد: بودجه این طرح از محل اعتبارات استانی تامین می شود که امیدواریم با توجه به نیاز مردم شرق گلستان در استفاده از خدمات این مرکز، بودجه های لازم برای ساخت و تکمیل آن اختصاص یابد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۶ ب.ظ

دیدگاه