مهندس قزلسفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:پروژه ترسیب کربن با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش پوشش گیاهی انجام می شود

البرز گلستان/به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابانزایی برنامه بازدیدی با حضور مدیر کل وتعدادی از مسئولین ستادی منابع طبیعی استان ، فرماندارشهرستان آزداشهر،بخشدار چشمه ساران صدا وسیما وتعدادی از خبرنگاران خبرگزاری های منطقه ، از محل اجرای پروژه ترسیب کربن برگزار شد.

برنامه بازدید از اقدامات انجام شده در روستاهای خوش ییلاق ، تیل آباد و کاشیدار، شامل بازدید از : عرصه های نهال کاری مثمره ، مزارع گیاهان دارویی شامل گل گاو زبان ، آویشن ، گل محمدی و زرشک که توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر بصورت رایگان در اختیار جوامع محلی گذاشته شده بود بازدید بعمل آوردند ، در ادامه از کار قالی بافی و پرورش قارچ بانوان روستاهای حوزه پروژه نیز بازدید بعمل آمد.

از اهداف پروژه ترسیب کربن توانمندسازی جوامع محلی بر اساس نیازسنجی های به عمل آمده و نیز ایجاد کسب و کار پایدار می باشد که از اینرو در اجرای پروژه ترسیب کربن دوره های مختلفی نظیر قالیبافی و پرورش قارچ نیز برای بانوان ساکن در منطقه برگزار گردیده است.

در این بازدید فرماندار آزادشهر با اظهار رضایت از اجرای پروژه ترسیب کربن در بخش چشمه ساران گفت:تقویت جوامع محلی توسط منابع طبیعی میتواند به حفظ و حراست بیشتر از این منابع کمک کند ، ایشان با بیان اینکه مشارکت جوامع محلی باید دردستور کار قرار گیرد ادامه دادند : وقتی مردم پروژه های منابع طبیعی را از خود بدانند میتوانند مشارکت بیشتری در حفظ و احیاء داشته باشند.

در ادامه این بازدید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن با هدف کاهش گازهای گلخانه ای و افزایش پوشش گیاهی انجام می شود، گفتند : کشت گیاهان دارویی با برخورداری از دانش بومی و ترویج کشت آن در سطحی معادل ۴ هکتار با گونه های آویشن، گل گاوزبان و رزماری با موفقیت در منطقه ترسیب کربن انجام شده است.

ایشان در ادامه گفت : ترویج کشت زعفران در سطح ۱۰۰هکتار با اعطای وام از صندوق های خرداعتباری یکی دیگر از برنامه هایی بوده است که مورد استقبال فراوان جوامع محلی به خصوص در روستای وامنان قرار گرفته است.

مهندس قزل سفلو با بیان توزیع بذر یونجه در حدود ۸ تن در سال های ۹۳ و ۹۴ در روستاهای هدف ترسیب کربن گفت: ۲۸ هزار و ۵۰۰ اصله نهال گل محمدی در بین روستاهای هدف پروژه ترسیب کربن توزیع و کشت شده است که توسعه کشت این محصول در اطراف زمین های زعفران باعث مستمر بودن درآمد در طول سال برای کشاورزان می شود و از طرفی وجود محصول گل محمدی در بهار و محصول زعفران در اوایل پاییز همواره درآمدی را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

ایشان با تاکید بر اینکه عملیات اصلاح و احیاء مراتع با مشارکت خود مرتع داران انجام می شود، افزود: در این راستا در محدوده روستاهای هدف پروژه ترسیب کربن حدود ۸۰۰ هکتار کودپاشی، حدود ۳۰۰ هکتار کپه کاری و بذرکاری در سال های ۹۳ و ۹۴ انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی در پایان با اشاره به اینکه در عرصه های منابع طبیعی مستعد با کاشت گونه های مثمر بومی مردم می توانند از محصول آن نیز استفاده کنند ، گفت : اصلاح کاربری اراضی شیبدار در سطح ۳۳۰ هکتار در سال ۹۳ و۹۴با گونه‌های سیب قرمز، سیب زرد، گلابی، آلبالو، به، گردو، آلو شابلون، گل محمدی و زرشک از مهم ترین اقدام در این بخش بوده است

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۱ ب.ظ

دیدگاه