مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی گلستان به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابانزدائی:اجرای پروژه ترسیب کربن در استان یکی از فعالیت های مبارزه با بیابان زدایی می باشد

مهندس قزلسفلو:پروژه ترسیب کربن توسط دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در کشور های خشک و نیمه خشک دنیا از جمله ایران حمایت مالی و کارشناسی می گردد

البرز گلستان / مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابانزدائی با اشاره به پروژه ترسیب کربن اظهار کرد:  پروژه ترسیب کربن بعنوان یکی دیگر از فعالیت هایی که در سطح استان برای بحث بیابان زدایی اجرا می باشد.

وی سپس  با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن توسط دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در کشور های خشک و نیمه خشک دنیا از جمله ایران حمایت مالی و کارشناسی می گردد افزودند گلستان و حوزه تیل آباد آزادشهر (شامل ۶ روستای وامنان، تیل آباد، سیب چال، کاشیدار، نراب و خوش ییلاق) یکی از ۱۸ پایلوت کشوری است که در آن با هدف جذب گاز کربنیک جو زمین و ترسیب در خاک و اندام هایی هوایی گیاهان، اقدام به توسعه و تقویت پوشش گیاهی می شود. بعبارت دیگر در این پروژه با تغییر رویکرد سنتی تامین معیشت مردم به کمک آموزش و فرهنگ سازی برای رسیدن به اهداف پروژه و افزایش درآمد روستائیان و اشتغال پایدار و کاهش فشار به عرصه های منابع طبیی عمل می گردد.

وی افزود:یکی از اقداماتی که در این خصوص در دستور کار قرار دارد توسعه پوشش گیاهی دائمی در اراضی کشاورزی منطقه با ترویج احداث باغات گیلاس، گردو و… است.

مهندس قزلسفلو ضمن اشاره به جایگزینی باغات به جای کشت گندم و جو که در آمد زایی پایینی دارند سبب ایجاد پوشش گیاهان دائمی و افزایش درآمد و اشتغال زایی شده است. نحوه حمایت این اداره کل نیز در این بخش بصورت در اختیار قرار دادن نهال رایگان، برگزاری کلاس های آموزشی و کمک به تامین آب می باشد.
مهندس قزلسفلوسپس در باره اهمیت  کشت گیاهان دارویی در استان افزود:یکی دیگر از بحث هایی که در این زمینه می توان اشاره داشت  لزوم استفاده از ظرفیتهای طبیعی استان نظیر تقویت کشت گیاهان دارویی می باشد که موجب اشتغال و درآمد زایی می شود.

وی در ادامه افزود: در راستای استفاده از ظرفیتهای طبیعی استان، اقدام به شناسایی گونه های گیاهی قابل استقرار در مناطق مستعد استان شده است. از جمله این گونه ها به آویشن، گل گاو زبان و گل محمدی و زعفران می توان اشاره کرد که ترویج و کشت آنها تحول بزرگی را در افزایش درآمد روستائیان و کاهش فشار به عرصه های منابع طبیعی ایفا نموده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان سپس تصریح کرد:حمایت و تشکیل تعاونی ها برای اجرای پروژه ها  که در این راستا در حال انجام است بطوریکه پروژه ها به خود مردم در قالب تعاونی ها واگذار می شود و سود حاصل از آن در صندوق تعاونی پس انداز می شود که این سرمایه مجددا بصورت وام به مردم داده می شود.
وی در خاتمه در باره هدف از اجرای این پروژه  بیان داشت:  در پروژه ترسیب کربن بیشتر به دنبال فرهنگ سازی و آموزش هستیم تا هزینه اعتبارات، بعبارت دیگر این پروژه با هزینه پایین نتایج بسیار ملموسی را می توان ایجاد نمود و تعمیم این پروژه به سایر مناطق استان نقش مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می کند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۴ ب.ظ

دیدگاه