لایحه مدیریت یکپارچه شهری چیست و قرار است چه کند؟

انتخاب شهرداران با رای مستقیم مردم، یکی از بندهای لایحه مدیریت یکپارچه شهری است که وزارت کشور دولت یازدهم آن را پیگیری می کند.

معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاری‌های کشور درباره لایحه مدیریت شهری گفته است: این لایحه برای تامین احتیاجات شهری هم اکنون به دولت تقدیم شده است.

به گفته هوشنگ خندان دل انتخاب شهردار با رأی مردم در این لایحه گنجانده شده است: علاوه بر نحوه انتخاب شهردار، تاسیس صندوق توسعه شهری و فراهم کردن مدیریت یکپارچه شهری و ایجاد پلیس شهر برای کنترل تخلفات شهری نیز در این لایحه پیش‌بینی شده است. برای اداره امور شهرها و اتکای بیشتر به مردم‌سالاری دینی و گسترش و استقرار نظام شوراها و ارجاع هرچه بیشتر امور به شهرداری‌ها، اصلاح لایحه مدیریت شهری تدوین و به دولت تقدیم شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته و آغاز سال جاری موفق به تدوین لایحه‌ای از طرف وزارت کشور شدیم که هم‌اکنون در حال طی کردن مراحل کارشناسی در کمیسیون‌های ذی‌ربط در دولت است. در ماده ۱۷۳ برنامه پنجم توسعه نیزبر لایحه مدیریت شهری تاکید شده است که باید توسط دولت به تصویب برسد و به مجلس ارائه شود.

خندان‌دل اصلی‌ترین ویژگی لایحه مدیریت شهری را نحوه انتخاب شهرداران عنوان کرد و گفت: در این لایحه پیش بینی شده است تا در شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، شهرداران توسط مردم و در زمان انتخاب اعضای شورای شهر انتخاب شوند. همچنین تاسیس یک صندوق برای توسعه امور شهری نیز اجتناب‌ناپذیر است، برای تامین احتیاجات شهری به خصوص بین شهرهای کوچک چنین صندوقی نقش زیادی دارد و به همین دلیل در این لایحه به آن توجه شده است. در این لایحه ایجاد یکپارچگی مدیریت شهری و نظارت بیشتر بر شورای شهر، استقرار خزانه شهر و ساماندهی جریان گردش مالی در شهرها گنجانده شده است. همچنین در این لایحه برای بررسی تفریغ بودجه‌های سنواتی دیوان محاسبات شهر پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: تفکیک سایر وظایفی که مربوط به امور شهر می‌شود ولی برعهده سایر دستگاه‌هاست، از جمله عوامل موثر در تحقق مدیریت یک پارچه شهری است. طیف گسترده‌ای از این وظایف در قالب فعالیت‌های ورزشی، بهزیستی، ایجاد فضای آموزشی در مقاطع سه‌گانه، ساخت و ارائه مسکن ارزان قیمت، تامین انرژی و موضوعات مربوط به سفر و ایرانگردی از جمله اموری است که باید بر عهده شورای شهر و شهرداری قرار بگیرد تا زمینه تشکیل سند توسعه‌ای در شهر فراهم شود و اقدامات مربوطه هم‌افزایی مثبتی به وجود بیاورند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ

دیدگاه