مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به مناسبت اول فروردین روز جهانی جنگل:بدون جنگل جهان خواهد مرد و ادامه حیات در آن ممکن نخواهد بود

البرز گلستان به مناسبت اوّل فروردین که بعنوان روز جنگل  از طرف سازمان ملل متحد اعلام شده است خبرنگار ما مصاحبه ای با مهندس قزل سفلو مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به همین مناسبت داشته است .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در استای این نامگذاری اظهار داشت :از آنجاییکه در روزگار ما درختان تداوم حیات و بقاء انسان و محیط زیست را رقم میزنند از طرف سازمان ملل متحد روز ۲۱ مارس مصادف با اول فروردین را به عنوان روز جنگل نامگذاری شده است. چرا که جامعه جهانی امروز به این نکته پی برده است که بدون جنگل جهان خواهد مرد و ادامه حیات در آن ممکن نخواهد بود. امروز دیگر درختان موجوداتی نیستند که وظیفه آن ها تنها تولید چوب و هیزم و یا سبزه و علوفه باشد بلکه جنگل و درخت به منزله ی بخشی ارزشمند از هستی و یکی از ارکان اساسی شکل دهنده نظام های زیستی محسوب میشود. چرا که درخت یعنی زیبایی، منظر، تفرج، غذا ، دارو ، چوب ، آرامش خاطر، تنوع زیستی ، صنایع دستی و کارکرد های اکولوژیکی و زیست محیطی از قبیل تولید آب ،حفظ خاک، تولید اکسیژن ، جذب co2 (ترسیب کربن) و ده ها ارزش و کارکرد دیگر به همین دلیل است که امروزه پاسداری از درختان را پاسداری از حیات میدانند .

وی در ادامه در باره سه چالش جهانی بیان داشت : از نظر سازمان ملل امروزه جامعه جهانی با ۳ چالش تغییر اقلیم ، کمبود آب شیرین و بیابانی شدن مواجه است. که هر ۳ آنها در اثر تخریب جنگل و پوشش گیاهی و مصرف بیش از حد سوخت های فسیلی ایجاد شده و تشدید میشود.

مهندس قزلسفو افزود:بر اساس بررسی های به عمل آمده در ۱۵۰ سال گذشته co2 جو زمین در اثر تخریب جنگل و پوشش گیاهی ۴ برابر و در اثر مصرف سوخت های فسیلی ۲۰ برابر افزایش یافته است که مهمترین عامل تغییر اقلیم و به طبع آن کمبود آب شیرین و بیابانی شدن در کره زمین به حساب می آید.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد:با این توصیف با توجه به ارزش و کارکرد های مختلف جنگل و از آنجایی که کاهش خسارت تغییر اقلیم از طریق جذب co2 در فرآیند فتوسنتز و تبدیل آن به ترکیبات آلی در قالب اندامهای گیاهی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی و افزایش کارایی انرژی فسیلی امکان پذیر است لذا حفظ جنگلها و پوشش گیاهی از طریق فرهنگ سازی، مشارکت مردم و جامع نگری ضرورتی اجتناب ناپذیر است .

 

index

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه