مقاله/به مناسبت چهل وششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت ا…ابراهیم شریفی رهبر مذهبی قیام ۱۹بهمن ۱۳۳۰ مردم سیستان برعلیه حکومت پهلوی

البرز گلستان/به مناسبت ۴۶چهل وششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت ا…ابراهیم شریفی رهبر مذهبی قیام ۱۹بهمن ۱۳۳۰ مردم سیستان برعلیه حکومت ظلم وجور ویادآوری استکبارستیزی سیستانیان آقای محمدآذری مدیربنیادنیمروز ومحقق فرهنگ سیستانیها در گفتگو با خبرنگارما ودر خصوص زندگینامه آیت ا..شریفی گفت:آیت ا..شریفی(ره)در سال ۱۲۸۳ هجری شمسی در زابل پای به عرصه وجود نهاد . پدر وی مرحوم حاج شیخ محمد علی مشهور به آقا حاجی شخصا مقدمات را به او آموخت و برای تکمیل مدارج تحصیلی وی را روانه مشهد نمود.مدیر مسئول روزنامه گلستان نودر خصوص سوابق علمی رهبر مذهبی وسیاسی مردم ولایتمدارسیستان افزود:حضرت ایت ا..شریفی ادبیات، فقه و اصول فلسفه و عرفان را در محضر اساتید و نوابغ زمان چون ادیب نیشابوری ، حاج محقق قوچانی ، ملاعباسعلی فاضل و حاج میرزا محمد خراسانی (آقا زاده بزرگ) فرا گرفت. آنگاه روانه قم شده در مکتب علمای اعلام : حاج شیخ عبد الکریم حائری و حاج آقا حسین قمی و پس از رحلت ایشان در مکتب حضرت آیت الله العظمی بروجردی به کسب علم پرداخت سپس به نجف اشرف سفر نموده و در آنجا در محضر علمائی چون آقا ضیاء عراقی ، آقا سید ابو الحسن اصفهانی و آیت الله نائینی کسب فیض نمود و در نهایت ، عرفان را در مکتب آیت الله سید علی قاضی طباطبائی فرا گرفت مدتی را نیز در تهران و اصفهان به فراگیری علوم فقهی پرداخت بطوریکه دوران تحصیل ایشان حدود سی سال طول کشید.محمدآذری که دبیر همایش گرامیداشت شصتمین سالگردقیام خونین مردم سیستان در۱۹بهمن ۱۳۳۰شمسی برعلیه استکبار ودر حمایت از اسلام ومرجعیت وروحانیت نیزبوده است، خاطرنشان کرد :حضرت آیت ا..شریفی با بزرگانی هم درس بوده که هریک از استوانه های دینی ومذهبی وحوزه میباشند.که ازهمدوره های تحصیلی او در محضر حاج سید علی قاضی طباطبایی ،بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبائی و آیت الله علیمحمد بروجردی وشیخ محمد تقی بهجت را میتوان به یاد آورد در دوران اقامت در نجف اشرف مورد توجه خاص استاد خویش یعنی حاج سید علی قاضی طباطبایی قرار گرفت و با دختر وی ازدواج نمود. در اواخر دوران سلطنت رضا شاه با درجه اجتهاد وارد سیستان شد و امامت جمعه مسجد جامع حسین آباد(نام قبلی زابل) را به عهده گرفت.

محمدآذری در خصوص جایگاه علمی آیت ا..شریفی زابلی واهمیت نقش ایشان در نزدآیت ا..قاضی طباطبایی(ره)افزودند:در این خصوص کافی است شما به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری خظاب به کنگره سیدقاضی طباطبایی تبریزی (پدرخانم آیت ا..شریفی زابلی)نگاهی بیاندازید که معظم له می فرمایند:

((کار بسیار شایسته‌ای است؛ تجلیل از مرحوم آقای حاج میرزا علی آقای قاضی، ان‌شاء‌الله یکی از کارهای بسیار مفید و بزرگ است. مرحوم آقای قاضی -میرزا علی آقای قاضی- یکی از حسنات دهر است، یعنی واقعاً شخصیت برجسته علمی  و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بی‌نظیر، حقاً در بین بزرگان کم‌نظیر است‌.

خب، ایشان علاوه بر مقامات معنوی و عرفانی خودشان، شاگردان زیادی را هم تربیت کردند که این خیلی با‌ارزش است؛ شخصیت های بزرگی که ما بعضی از این‌ها را ملاقات کردیم، زیارت کردیم، مرحوم آقای طباطبایی، مرحوم آقای سید محمد حسن الهی، اخوی ایشان، مرحوم آقای آمیرزا ابراهیم شریفی – که داماد مرحوم آقای قاضی در زابل بودند و جزو شاگردان برجسته  آقای قاضی بودند، مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی و در این اواخر هم مرحوم آقای بهجت؛ بزرگان دیگری هم بودند، مثل مرحوم آقای حاج شیخ محمد تقی آملی، مرحوم آقای حاج شیخ علی محمد بروجردی و شخصیت های متعدد دیگر))

.مدیر مسول روزنامه گلستان نو ومحقق فرهنگ عامه ادامه داد:برای اینکه بهتر بدانیم که ولی امر مسلمین جهان در قیاس با چه چهره هایی، آیت ا..شریفی زابلی ؛راشاگردبرجسته ایت ا..قاضی می نامندبهتر است این اسامی بزرگ در جهان اسلام(علامه طباطبائی،آیت ا..بهجت،حاج سیخ عباس قوچانی و..)وبه این بزرگان بیفزایئیم واسامی دامادها ی ایت ا..قاضی تبریزی را بدانیم از جمله:  اسامی دامادهای مرحوم قاضی(ره)  نیز از این قرار است : ۱- آیت الله سید علی عینکی طباطبایی؛۲- آیت الله میرزا محمد ابراهیم شریفی؛ ۳- آیت الله شیخ محمد سرابی ؛ ۴- سید کاظم رفیعی ؛۵- میرزا محمد حسین تبریزی .محمدآذری افزود: دوران تحصیل آیت الله شریفی(ره) سی سال طول کشید . از همدوره ای های ایشان میشود از علامه طباطبایی(ره) ، شیخ علیمحمد بروجردی (ره) و آیت الله بهجت (ره) نام برد . او مورد توجه خاص استادش بود

مدیر مسئول روزنامه گلستان نو(نیمروز)در خصوص مبارزات آیت ا..ابراهیم شریفی (ره)گفت:ایشان در طول عمر پربرکتشان پناهگاه محرومان بودند .در مبارزات بااستکبار وساواک برای اولین بار به دلیل عدم اعتنای وی به ممنوعیت منبر که پیش از آن توسط مسولین اداری زابل مقرر شده بود سبب گردید تا او را به جرم روضه خوانی دستگیر و زندانی نمایند.

محمدآذری در خصوص جایگاه اجتماعی آیت ا..شریفی(ره)افزودند ایشان پناهگاه مردم بودند واز سویی مردم نیز چون در اعتماد مراجع بزرگ قم ونجف به ایشان به یقین رسیده بودند همواره او راحمایت می کردند تااینکه درسال ۱۳۲۴هجری شمسی انتخابات مربوط به انجمن های ایالتی و ولایتی در سیستان با ناکامی مواجه شد. مرحوم آیت الله شریفی پیشاپیش مردم سیستان ایستادگی نموده سبب گردید تا نماینده ای از طرف وزارت کشور به زابل اعزام و بالاخره منجر به انحلال انتخابات مذکور در سیستان شد..

دبیر همایش گرامیداشت قیام نوزده بهمن ۱۳۳۰سیستانیها در خصوص نقش آیت ا..شریفی(ره)در جریان انتخابات دوره هفدهم مجلس شورای ملی گفت:علی رغم اینکه مردم سیستان همانند سایر مردم ایران اعتقادی به انتخابات نداشتند وبه دلیل شرایطی که در کشور حاکم بودودولت دکتر مصدق انتخابات این دوره را آزاد اعلام کرده بود و مردم معتقد و رنجیده سیستان برای رهایی خویش دست به دامان مرحوم شریفی شدند و از وی خواستند تا نمایندگی آنان را پذیرا شود اما او بخاطر ملاحظاتی زیر بار این وظیفه سنگین نمی رفت تا آنکه بدستور آیت الله کاشانی و امر یه حضرت آیت الله بروجردی که مشارکت روحانیون رالازم دانسته بودند وارد صحنه مبارزات انتخاباتی دوره نوزدهم گردید و بنا چار مستقیما” به رقابت با خزیمه علم برخاست و بدین ترتیب دو نیروی مردمی و دولتی رو در روی هم قرار گرفتند و در نتیجه زمینه درگیری میان این دو نیرو آماده شد و در روز نوزدهم بهمن ماه سال ۱۳۳۰ شماری از صاحب منصبان شهر بدست مردم کشته شدندوجمعی از مردم نیز کشته ومجروح شدندکه متاسفانه این رخدادبزرگ که که سالها قبل از قیام حضرت امام خمینی(ره) بعنوان پیش زمینه حرکت های انقلابی برعلیه استکبار واستعمار واستبدادداخلی بودبه هیچ عنوان برجسته نشد ومثل خود ایت ا..شریفی این واقعه بزرگ نیزرسانه ای نشد مگر اینکه در سال ۱۳۹۰ به همت مردم فهیم بخش وشمگیر وهمت بنیادنیمروز نخستین بار مراسم گرامیداشتی برگزار وموضوع رسانه ای شد ودر سال ۱۳۹۳نیزدر زابل حرکتی نوپا شروع شد.در حالیکه این موضوع انقدر بزرگ بوده است که شخصیتی مثل استادجوادمحمدی خمک در کتاب وزین ورجاوند وقطوری به ریشه هایش بپردازد.

مدیرمسئول روزنامه گلستان نو(نیمروز)ودبیر همایش بزرگداشت شصتمین سالگردقیام ۱۹بهمن ۱۳۳۰مردم مظلوم سیستان افزود:پس از این حوادث واعلام حکومت نظامی از طرف شاه ؛جمع کثیری از مردم سیستان وازجمله پیشاپیش همه آیت ا..شریفی زابلی(ره)بازداشت شدند وروانه تهران شده ودر دادگاه نظامی محکوم به اعدام شدند.آذری خاطرنشان کرد اگرحمایت آیت ا..کاشانی(ره)ومرجعیت قم نبود قطعا حکم اعدام در موردآیت ا..شریفی وسایرین اجرا میشدولی ملاقات آیت اله کاشانی با مرحوم شریفی که در زندان تهران صورت گرفت بر آن داشت که از طریق آیت اله بروجردی به شاه تذکر داده شود که صلاح نیست با یک روحانی این چنین عمل شود و حتی از شاه خواسته شد که یا او را راحت کنید ویا از زندان آزادش نمایید. مدیر مسئول روزنامه گلستان نو ومدیربنیادفرهنگی نیمروز در خصوص وضعیت آیت ا..شریفی پس ازازادی از زندان شاه گفت ::به دلیل احترام وجایگاه آیت ا..شریفی نزدمرجعیت قم وآیت ا..بروجردی بزرگ باعث شدتااز سوی حاج شیخ محمد حسین سیستانی امامت جماعت مسجد شاه تهران به وی پیشنهاد گردید تا بجای وی در این مسجد به ارشاد و هدایت مسلمین بپردازد اما به دستور آیت اله بروجردی که علیرغم خستگی روحی و فشارهای ناشی از دوران بازداشت وجود مرحوم شریفی را در سیستان ضروری میدانست ناگزیر به زابل آمد وتا پایان عمر به ارشاد و هدایت مسلمین سرگرم بود وفات این بزرگمرد تاریخ سیستان در بامدادروز چهارشنبه هفدهم دیماه یکهزارو سیصد و چهل و هشت اتفاق افتاد و مردم دارالولایه را در غم سنگینی فرو برد..محمدآذری محقق فرهنگ عامه سیستانیهاخاطرنشان کرد:سیستانیها در طول تاریخ مردمانی دینمدار ومومن بوده اند وسرزمین سیستان هیچگاه تهی از بزرگان مذهبی نبوده است.از مبارزات رستم که قبل هر نبرد تن را درآب هامون وهیرمند شسته وتن راپاک می کرد وسپس به درگاه ایزدخودنیایش می نمود تازمانی که سیستانیها اولین خونخواهان سرور وسالارشهیدان شدندواززمانی که برخلاف دستوربنی امیه هیچگاه حاضرنشدند برمنابرسیستان برمولای متقیان سب شود تاحمایت ازآیت ا..شریفی وآتش زدن پرچم استعمارپیر وشکل گیری انقلاب اسلامی ودفاع مقدس واکنون ؛همواره مردمانی پاک ودینمدار ومومن به ارزشهای دینی وانسانی بوده وخواهند بود.وی افزود:سیستانیهای گلستان بنادارند این ویزگی سیستانیان را درهمایش گرامیداشت یاد وخاطره آیت ا..شریفی زابلی به جوانان خود منتقل نمایند

مدیربنیادنیمروز در خصوص سالک ربانی مجاهد عالیقدر آیت الله میرزا محمد ابراهیم شریفی زابلی (ره) شاگرد و داماد آیت الله سید علی قاضی طباطبایی(ره) وجایگاه این عالم جلیل القدر نزد آیت ا..قاضی طباطبائی از عرفای بنام وطراز اول جهان اسلام گفت:استاد کل آیت الله سید علی قاضی(ره) در نامه ای به آیت الله شریفی زابلی(ره) که در مشهد مقدس حضور داشتند می فرماید : :«…و اگر در ارض اقدس قدری ماندید، کما هو المظنون .البته متوقع است که به فیوض عظیمه برسید.تمام اهل طریقت یا اغلب آنها،حسب خود را به حضرت رضا-علیه و علی آبائه و ابنائه الصلاه و السلام و التعیه والثناء-منتهی میسازند و حرفشان بر این است که در دولت هاشمیه که تقیه کم شد و اول تنفس شیعه بود،آن بزرگوار، طریقت را که باطن شریعت است راهنما شد و علناً به مسلمین رسانید که راه ، همین است و ظاهر (کذا)، ظاهر آن است و آن مخصوص وجود امیرالمومنین و اولاد کرام او بود- صلوات الله علیهم- و فلان و فلان خبر نداشتند، نامحرم بودند…و گویند که حضرت رضا ، خرقه را به معروف کرخی داد…مقصود آنکه غافل مباش!» وی خاطر نشان کرد این نامه از جمله نامه هایی است که مقام معظم رهبری خظاب به برگزار کنندگان کنگره سیدعلی قاضی(ره)سفارش فرمودند که مطالعه شود]مقام معظم رهبری:((گر بتوانید متن این نوشته ها را که حتماً در اختیار بقیه بازماندگان آن مرحومان است به دست بیاورید – چهار پنج نامه است که یکی‌ به احتمال قوی خطاب به آقای طباطبایی است، البته عنوان ندارد اما آدم از متنش حدس میزند که خطاب به آقای طباطبائی است؛ یکی‌اش احتمالاً خطاب به آقای آسید محمدحسن الهی است؛ یکی دو نامه خطاب به مرحوم آشیخ ابراهیم شریفی زابلی است که داماد ایشان بوده است؛ یکی خطاب به عموم شاگردانش است به مناسبت حلول ماه رجب یا حلول ماه ذیقعده که می گویند ماه حرام آغاز شد و درباره اهمیت ماه های حرام چیزهایی آنجا می نویسند و شاید بعضی هم خطاب به دیگرها – و اگر خود این نامه ها را جداگانه منتشر کنید، به نظر من یک یادگار خیلی خوبی است. به هرحال از آقایان متشکر هستیم و امیدواریم ان‌شاءالله کار به بهترین وجهی پیش برود))[

. مدیربنیادفرهنگی نیمروز در خصوص برجسته ترین خصوصیات حضرت ایت ا..شریفی سیستانی خاطرنشان کرد:ایشان

روزه های زیاد می گرفت و عمل ام داود را هر ماه انجام می داد وحتی سر موقع افطار نمی کرد که با تذکر استادش مرتفع شد . از علوم غریبه اطلاع داشت و نسخه هایی از او وجود دارد . همیشه برای حضور در جلسات آیت الله قاضی(ره) سبقت می گرفت و تا رسیدن استاد از بقیه اهل صفا و شاگردان آن آیت ربانی پذیرایی می کرد مخصوصاً شبهای ماه مبارک رمضان . او همواره سعی می کرد تا جایی که مجاز است در محضر استاد باشد و بیشتر مشکلات و حاجات استاد را او رفع می کرد . عایرغم کمیاب بودن کتاب شریف ” بحر المعارف ” اثر مولی عبدالصمد همدانی (ره) – مدفون در ایوان طلای حرم باصفای ابی عبدالله الحسین(ع) – مرحوم شریفی به سرعت برای استاد تهیه کرده و در مواقعی که مرحوم سید محمدحسن قاضی(ره) آنرا برای پدرشان قرائت می کردند تا آنجا که ممکن بود کناری می نشست و حرفی نمی زد و در آن حال حضرت آقای قاضی(ره) که معمولاً وقتی غرق در تامل و تفکر میشدند کف دستشان را باز می کردند و نگاه خود را به انگشتان و ناخنهای خود می دوختند مشغول اوراد می شدند- به سجده های طولانی می رفتند یا حتی غذا می طلبیدند و در همه این حالات فرزند مشغول قرائت بود و پدر غلطهای او را می گرفت . در هر حالی که بود !!! دقت و هوشیاری استاد کل , لحظه ای کم نمی شد .( در هر حالی که بود ). محمدآذری محقق فرهنگ وتاریخ سیستان وسیستانیها با اشاره به مثالی دیگر می افزاید:مرحوم سید محمدحسن قاضی (ره) در خصوص آیت ا..شریفی زابلی(ره) وخصوصیات برجسته وبارزایشان می گوید : بعضی طلاب زمانی را کنار رودخانه ای میگذراندند و شبها به مسجدکوفه یا سهله میرفتند . مسابقه ی مشاعره ای شد . من در یکی از گروههایی بودم که مرحوم شریفی زابلی(ره) حضور داشتند . درهفته اول مسابقه ایشان شرکت نکردند و در هفته دوم شرکت و برنده شدند . از ایشان ماجرا را پرسیدم . فرمودند : هفته پیش حافظ را مطالعه کردم !! قضیه را به والد معظم(ره)عرض کردم که فرمودند : این یکی از آثار مواظبت بر قرائت آیت الکرسی و دو معوذه است . آیت الله شریفی زابلی (ره) می فرمودند : موقعی که در زندان بودم و تحت فشارهای سخت قرار گرفته بودم در خواب سیدی در لباس روحانی دیدم ( البته مرحوم شریفی نام آن سید را فاش نکردند ) که به من گفت : فردا آزاد خواهی شد اما در نجف فلان علویه ای را که میشناسی را فراموش نکن . فردا به یکی از دوستانم که برای دیدنم به زندان آمده بود و عازم نجف بود مقداری وجه دادم تا به آن علویه بدهد و خودم هم اثاثیه ام را جمع کردم و منتظر زندانبان شدم تا خبر آزادیم را بیاورد . آیت الله شریفی(ره) به همین شکل از زندان رها شدند . این سالکان طریق الی الله با همت و استقامتی که داشتند نه تنها از حبس دشمن آزاد شدند بلکه از قفس حجابهای ظلمانی و نفسانی و به مدد انفاس اساتید عرفان از حجب نورانیه هم آزاد شدند.مدیرمسول روزنامه گلستان نو ومدیربنیادفرهنگ سیستان ادامه داد:آیت ا..شریفی زابلی(ره). عمری مجاهدت . جهاد اصغر و جهاد اکبر نمودو سالکی که در جبهه ی عالم ماده و عالم نفس مجاهده کند و صاحب فتح و ظفر شود صاحب باطن نورانی و شفاف خواهد بود . مرحوم شریفی (ره) چه پاکدامنی و طهارت باطنی داشته که آقای قاضی(ره) او را داماد خود کرده ؟! این بزرگواران چه کسانی بودند ؟! مرحوم شریفی زابلی(ره) چه کرد که مرحوم قاضی(ره) اجازه این همه مجالست و موانست و ملازمت می داد ؟ چه مراقبه ای می کرد که معتمد استادش بود ؟ آذری با نقل از یکی از بزرگان وعلما که در خصوص بزرگی ایت ا..شریفی می گفت: یاد نامه ی آیت الله شریفی(ره) به مرحوم قاضی(ره) افتادم که در آن از فراق و هجران گفته بود . میرزا ابراهیم(ره) سالک بود . یعنی ” محبت به خدا ” بود که به شکل محبت به استاد درآورده بود . فراق یار بود که برای استادش می نوشت . او درک کرده بود این چیزها را !!

محمدآذری در بیان مثالی دیگر گفت:دربزرگداشت ایت ا..شریفی زابلی حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت فرزند آیت ‌الله بهجت(ره) در جمع مردم سیستان بیان داشت: نهضتی را مردم این سرزمین در زمان دور و قبل از انقلاب شروع کردند که شاید در تاریخ بی نظیر باشد.مردم سیستان در غبار نوری روشن کردند که روزنه ای برای آزادی و آزادگی بود.فرزند آیت ‌الله بهجت با بیان اینکه حضرت ابراهیم نمونه و اسوه است گفت: حضرت ابراهیم یک قدم به سوی خدا برداشت و خداوند به او نبوت، رسالت و عظمت بخشید طوری که فرزند خود را با تمام وجود خواست برای خداوند قربانی کند.

وی یکی از راه های بالا رفتن انسان بسوی خدا را حرکت اسلامی و انسانی دانست و گفت: حرکت انسانی به تنهایی کافی نیست و حتما باید دین و ایمان نیز در حرکتمان نقش داشته باشد.هزار سال پس از حضرت ابراهیم ابراهیمی دیگر به سوی شما مردم سیستان آمد که او میرزا ابراهیم شریفی سیستانی بود.فرزند آیت ‌الله بهجت از مقام والای میرزا ابراهیم شریفی بیان داشت و گفت: این آقا به مقام علم و عمل نائل آمدند و آنقدر ساده و بی آلایش بود که برای هدایت و رشادت نزد مردم خود در سیستان آمد.محمدآذری مدیرمسول روزنامه گلستان نو با بیان مثالی از سخنان ححت الاسلام والمسلمین بهجت فرزندآیت ا..بهجت(ره) در رشادت وصداقت سیستانیها خاطر نشان کرد که ایشان گفتند:شما مردان سیستانی برای مبارزه با ظلم و زورگویی به پا خواستید و باید حق خودتان را می گرفتید. شما مردم سیستان بیش از ۶۰سال پیش قیام کردید و خواستید نماینده از خودتان انتخاب کنید در آن زمان شما مردم سیستان آنقدر پیشرفت کرده بودید که قومی و قبیله ای نگاه نکردید و نماینده ای از حق، حق طلب و کسی که جامعه را به سوی خدا برساند انتخاب کردید.این مرد الهی آمد و همراهی مردم را قبول و قیام کردند و خون های زیادی را در راه خدا دادند.فرزند آیت ‌الله بهجت با اشاره به اینکه میرزا ابراهیم شریفی در مقام سیر و سلوک خدایی بود افزود: او رازهای بسیار مهمی را می دانست که هیچکس نمی دانست و به گفته خودش ناگفتنی بود.مدیر بنیادفرهنگی نیمروزبا برشمردن مصادیق فوق خاطر نشان کرد:با توجه به جایگاه علمی وفقهی وعرفانی آیت ا..شریفی سیستانی،اما متاسفانه تاکنون حق مطلب درمورد ایشان ادا نشده است ونه تنها متناسب با جایگاه آن عالم ربانی کاری صورت نگرفته است بلکه در حد وسع وتوان وظرفیت هایی که ماها داریم نیز کاری صورت نگرفته است..وی افزود:اگر ما بزرگان دینی وعلما را به جوانان وجامعه تشنه معارف الهی معرفی نکنیم ضرر می کنیم.مدیر مسول روزنامه گلستان نو ادامه داد: استکبار ستیزی،شجاعت،ساده زیستی،احترام استاد،تلمذ وتحصیل سی ساله؛عشق به زادگاه وپرهیز از عناوین مادی وآزادگی از جمله خصوصیاتی است که باید جوانان ما از زندگی وسیره این مردان خدا بیاموزند.بصیرت وگوش به فرمان مرجعیت بودن در عین داشتن کرامات ومدارج بالای دینی وعرفانی نیز از دیگر ویژگی هایی است که باید از زندگی این عالم ربانی فرابگیریم.وی اظهار امیدواری کرد همایش بزرگداشت یادوخاطره آیت ا..شریفی (ره) وتجلیل از جایگاه روحانیت وبیان جایگاه روحانیت ومرجعیت در بین سیستانیها باعث شود تا جوانان ما بیشتر با مفاهیم بلنداسلامی ودینی آشناشوند.اذری از کلیه آحادمردم وفارغ التحصیلان وبخصوص روحانیون وطلاب دینی ودانشجویان خواست در خصوص زندگی بزرگان دینی واز جمله آیت ا..شریفی زابلی(ره) تحقیق نمایند وزوایای مختلف زندگی مردان الهی را برای جامعه تشنه حقیقت تبیین نمایندوی از عموم علاقمندان خواست مشخصات خود را جهت حمایت های مادی ومعنوی حسینیه سیستانیها وبنیادنیمروزبه سامانه۳۰۰۰۲۶۶۶۰۰۴۰۳۰ ارسال یا با تلفن۰۹۱۱۹۶۲۹۳۴۰درتماس باشند (گزارش وگفتگو:قربانی وآذرسا)

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۶ ب.ظ

دیدگاه