شيوه نامه اجرايی بسته نظارتی اجرای کتاب تعرفه سلامت” ابلاغ شد/مردم تخلفات دريافتهای غير متعارف را گزارش دهند
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای سياستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، به منظور جلوگيری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسيدگی به شکايات از عملکرد اشخاص حقيقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور، “شيوه نامه اجرايی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت”را ابلاغ کرد.
به گزارش پايگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ اين شيوه نامه در اجرای بندهای 2 ، 5، 7 ، 9 ، 11 و 12 سياستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 8 و 10 قانون تشکيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکيلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ايران ، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصويب نامه شماره 74450/ت 50982 هـ مورخ 1/7/93 هيات وزيران ابلاغ شده است .
بر اساس اين شيوه نامه هرگونه دريافتي بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هيئت وزيران به هر طريقی از جمله قيد خدمات ارائه نشده در صورت حساب بيمار ،دريافت هرگونه وجه بدون ارائه رسيد رسمی هرگونه دريافتی خارج از بيمارستان ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در اين موسسات، عقدهرگونه قرارداد يا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هيئت وزيران توسط سازمان های بيمه گر پايه و تکميلی و ساير نهادهای حمايتی و ساير سازمانهای دولتی و غير دولتی خريدار خدمات سلامت و هرگونه تبانی مالی بين موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگيرندگان خدمات تخلف محسوب می شود.
بر اساس اين شيوه نامه در صورت وقوع تخلف در هر يک از مراکز خصوصی و خيريه و عمومی غير دولتی، مراکز دولتی وابسته به دانشگاه يا دانشکده های علوم پزشکی و نيز تخلف پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خيريه و عمومي غير دولتی، مجازات های متفاوتی در نظر گرفته شده است./201
متن کامل اين شيوه نامه به شرح زير است:
شيوه نامه اجرايی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبي خدمات سلامت
در اجرای بندهای 2 ، 5، 7 ، 9 ، 11 و 12 سياستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبري و مواد 8 و 10 قانون تشکيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکيلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ايران ، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصويب نامه شماره 74450/ت 50982 هـ مورخ 1/7/93 هيات وزيران و به منظور جلوگيری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسيدگی به شکايات از عملکرد اشخاص حقيقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور، “شيوه نامه اجرايی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت” به شرح پيوست جهت اجرا از تاريخ 15/8/93 ابلاغ می گردد.
شمول شيوه نامه:
کليه پزشکان و دست اندرکاران حرف پزشکی و کليه مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات سلامت حقيقی و حقوقی دولتی، عمومی غير دولتی، خصوصی و خيريه وسازمان های بيمه گر پايه و تکميلی و ساير نهادهای حمايتی و ساير سازمانهای دولتی و غير دولتی خريدار خدمات سلامت .
تعريف تخلفات:
منظور از تخلف در اين شيوه نامه موارد ذيل می باشد:
1- هرگونه دريافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هيئت محترم وزيران به هر طريقی از جمله قيد خدمات ارائه نشده در صورت حساب بيمار
2- دريافت هرگونه وجه بدون ارائه رسيد رسمی
3- هرگونه دريافتی خارج از بيمارستان ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در اين موسسات
4- عقدهرگونه قرارداد يا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هيئت محترم وزيران توسط سازمان هاي بيمه گر پايه و تکميلی و ساير نهادهای حمايتی و ساير سازمانهای دولتی و غير دولتي خريدار خدمات سلامت .
5- هرگونه تبانی مالی بين موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگيرندگان خدمات
نحوه رسيدگی به تخلفات و شکايات:
1-کليه اشخاص حقيقی و حقوقی علاوه بر روش های موجود، ميتوانند از طريق تماس با سامانه تلفنی 1690 يا ثبت شکايت در سايت اينترنتی www.1690.ir شکايات خود را اعلام و کد رهگيری دريافت نمايند.
2- شروع رسيدگی به شکايات از طريق دريافت اطلاعات از سامانه تلفنی يا اينترنتی و يا مراجعه شاکی و يا گزارش مراجع ذيصلاح خواهدبود.
3- شکايات مزبور پس از دريافت از سوی مرکز ملی پاسخگويی و رسيدگی به شکايات حداکثر ظرف دو روزکاری،ضمن اعلام موضوع به شاکی، جهت تکميل مستندات وتهيه گزارش نظارتی به کميته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می شود و کميته کارشناسی حداکثر ظرف 10 روز کاري پرونده را تکميل و به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان و کميسيون ماده 11 تعزيرات حکومتی ارسال می نمايد.
تبصره1: درصورتيکه پزشک مشتکی عنه کارمند (رسمی ، پيمانی و قراردادی) دولت باشد، همزمان پرونده به رييس دانشگاه يا رييس سازمان مربوطه در استان ارجاع می گردد.
تبصره 2: در صورتی که شکايت واصله به مرکز ملی پاسخگويی و رسيدگی به شکايات مرتبط با موضوع اين شيوه نامه نباشد، مراتب حداکثر طی 2 روز به اطلاع شاکی رسانده خواهد شد.
4- مراجع رسيدگی شامل هيئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی، کميسيون ماده 11 قانون تعزيرات حکومتی در امور درمانی وبهداشتی، هيئت های رسيدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هيئت های انتظامی اعضای هيئت علمی دانشگاه ها تدابير لازم را جهت رسيدگي خارج از نوبت به پرونده های موضوع اين دستورالعمل معمول خواهندداشت. و پس از صدور رای علاوه بر طرق قانونی موجود از طريق سامانه هم به شاکی اطلاع رسانی می گردد.
اعمال اختيارات قانونی:
وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و ساير واحدهای تابعه و وابسته و نيز سازمان نظام پزشکی در اعمال اختيارات قانونی خود ، گزارش های واصله در خصوص تخلفات احراز شده اشخاص حقيقی و حقوقی (موضوع اين شيوه نامه ) را در موارد ذيل لحاظ نمايند:
مراکز خصوصی و خيريه و عمومی غير دولتی:
1- جلوگيري از صدور پروانه جديد به منظور توسعه مرکز
2- لغو پروانه مسئول فنی
3- کاهش امتياز يا درجه اعتباربخشی
4- عدم موافقت با توسعه تجهيزات سرمايه ای
5- لغو قرارداد از سوی بيمه های پايه و تکميلی
مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:
1- قطع پاداش و امتيازهای مديريتی رييس و ساير مديران بيمارستان حسب مورد
2- لغو پروانه مسئول فنی
3- عزل رييس و ساير مديران بيمارستان حسب مورد
4- معرفي مديران به هيئت های تخلفات اداری کارکنان يا هيئت های انتظامی اعضای هيئت علمی حسب مورد
پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خيريه و عمومی غير دولتی:
1- ارجاع پرونده به هيئت انتظامی نظام پزشکی شهرستان
2- ارجاع پرونده به کميسيون ماده 11 و تعزيرات حکومتی
3- عدم تمديد پروانه مطب از سوی نظام پزشکی
4- لغو پروانه مسئول فنی مؤسسات درمانی از کميسيون ماده 20
5- عدم تاًييد صلاحيت حرفه ای جهت تاسيس مراکز درمانی از کميسيون ماده 20
6- لغو قرارداد بيمه های پايه و تکميلی از سازمانهای بيمه گر
7- گزارش برای تشکيل پرونده ويژه در دواير مالياتی اداره دارايی
پزشکان شاغل در مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:
علاوه براعمال اقدامات انضباطی مربوط به پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خيريه ، موارد اعمال اختيارات قانونی رياست دانشگاه/ دانشکده عبارتند از:
1- عدم ارتقا مرتبه و ترفيع پايه پزشکان عضو هيئت علمی
2- عدم ترفيع پايه پزشکان غير هيئت علمی
3- عدم انتصاب در سمت های مديريتی دانشگاه(معاونت دانشگاه، رياست يا معاونت دانشکده ها،مديريت مراکز تحقيقاتی و پژوهشی،رياست يا معاونت شبکه بهداشت درمانی، رياست يا معاونت بيمارستان ، مديريت گروه، رياست بخش و….).
4- عدم عضويت در شوراها وکميته های وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی،هيئت های بورد تخصصی و فوق تخصصی، رياست و دبيری همايشهای علمی و عضويت در هيئت مديره انجمنهاي علمی تخصصی
5- عدم موافقت با ماموريت های آموزشی و فرصت های مطالعاتی
6- تقليل يا قطع پاداش های مالی و کارانه بيمارستانی
7- جابجايي محل خدمت پزشکان مشمول خدمات قانونی
8- آماده به خدمت نمودن پزشکان و کارکنان غير هيئت علمی موضوع ماده 13 قانون رسيدگی به تخلفات اداری
9- اعمال مجازات های بندهای ج (کسر حقوق و فوق العاده شغل يا عناوين مشابه) و د ( انفصال موقت از يک ماه تا يک سال ) و ماده 9 قانون رسيدگی به تخلفات اداری با رعايت ماده 12 آن قانون
https://alborzegolestan.ir/?p=1679