در اولین کارگاه آموزشی ساماندهی ومدیریت یکپارچه سازی سواحل وبنادرگلستان مطرح شد: مدیریت یکپارچه سواحل تعارضات و تخریب مناطق ساحلی را کاهش می دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سواحل کشور به ویژه در استان های شمالی نیازمند مدیریت یکپارچه است تا بتوان شدت تخریب ها و تعارضات موجود راکاهش داد.
به گزارش خبرنگار البرز گلستان  از گرگان، اولین کارگاه آموزشی ساماندهی ومدیریت یکپارچه سازی سواحل وبنادراستان گلستان باحضوراساتیدبرجسته دانشگاهها٬همکاران سازمان بنادرکشورواعضای کارگروه سواحل درسالن همایش سازمان همیاری وشهرداریهای گلستان برگزار گردید.

رضا احمدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران امروز (۲۸ آذر) در نخستین کارگاه آموزشی ساماندهی و مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر استان گفت: مطالعات طرح ساماندهی از سال ۸۲ آغاز شده و سال ۹۱ نیز به استان های ساحلی کشور ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اهمیت سواحل افزود: این مناطق نه تنها از نظر زیست محیطی و اکولوژی اهمیت دارد بلکه به دلیل ارزش تجاری و اسکان جمعیت مورد توجه قرار دارد از طرفی بسیاری از صنایع سنگین در سواحل کشورها مستقر شده و تاثیر به سزایی بر تحولات اقتصادی دارد.
احمدیان با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت جهان در فاصله ۲۵ کیلومتری سواحل تمرکز یافته اند، گفت: براساس براوردها حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از سواحل استقرار پیدا کرده اند. از سوی دیگر ۱۲ درصد کل ذخایر نفت و ۲۵ درصد کل ذخایر گاز جهان در مناطق ساحلی وجود دارد.
وی اظهار کرد: مناطق ساحلی دروازه اقتصادی و پشتوانه تجارت دریایی، کانون های مهم گردشگری و طبیعت گردی و از مناطق استراتژیکی و ژئوپلتیک هستند، بنابراین مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر یک امر ضروری است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به چالش ها و مشکلات نواحی ساحلی خاطرنشان کرد: اصلی ترین مشکل عدم تعادل بین تقاضا و عرضه و محدودیت فضا و منابع در مقابل تقاضای زیاد کاربران است.
وی گفت: نتیجه این تعارضات کاهش توان اقتصادی و کیفیت سواحل به دلیل کاهش منابع زنده، تخریب و دگرگونی محیط و آلودگی های زیست محیطی است.
احمدیان با بیان اینکه مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر برای این تعارضات چاره جویی می کند، خاطرنشان کرد: مدیریت یکپارچه این مناطق یک فرایند مستمر و پویاست که براساس ان تصمیمات لازم جهت بهره برداری صحیح، توسعه متوازن و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اهداف مدیریت سرزمینی گفت: حمایت و حراست، حفاظت و بهره برداری پایدار و احیاء و بازسازی منابع است. برای حفاظت از سرزمین باید توان سنجی صحیحی از کاربری ها و فعالیت های انسانی مدنظر قرار بگیرد.
وی با اشاره به چالش های سواحل دریای خزر افزود: سواحل خزری شامل سه استان و ۲۱ شهر ساحلیست که تراکم جمعیت در آنها ۶٫۳ میلیون نفر است و شدت یافتن تغییر کاربری و آلودگی اب و منابع آنها را تهدید می کند. این در حالیست که ساحل دریای عمان و خلیج فارس شامل ۴ استان و ۱۶ شهر ساحلی با تراکم جمعیتی ۲ میلیون نفر بوده و مهم ترین تهدید نیز مربوط به آلودگی ناشی از حرکت کشتی هاست.
سواحل کشور ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارند که ۸۹۰ کیلومتر در شمال کشور واقع شده است.

photo_2015-12-19_15-19-07

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷ ق.ظ

دیدگاه