مقاله رسیده به مناسبت فراررسیدن ماه مبارک رمضان و عیدتوروز: با برنامه ریزی هوشمندانه برنامه غذایی خود را کنترل کنیم، از دکتر محمد رضا زارع

کدخبر:۷۶۳۶۷

البرز گلستان/ضمن تبریک ماه مبارک رمضان ماه اطاعت و بندگی ماه روزه داری جسم و روح

قبل از هرچیز یادمان باشد که ماه رمضان فقط ماه بهتر عبادت کردن و غذا نخوردن ،از صبح تا مغرب نیست بلکه یادمان باشد که ماه رمضان فرصتی است که به اعمال و کردار خویش در اجتماع نیز بپردازیم.

که نسبت به دیگران چه گونه نگاهی و یا قضاوتی داریم.

که امام صادق (ص) می فرمایند مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشندو مومن کسی آست که مردم او را امین مال و جان خود بدانند.

و اما ماه مبارک رمضان امسال که مقارن با ایام نوروز و سال نوع که معمولا مهمانی و میزبانی در این ایام مرسوم است.برای اینکه بتوانیم این ایام را بسلامتی سپری کنیم و دچار عوارض نا خواسته از مصرف بی رویه نشویم لازم است با برنامه ریزی هوشمندانه برنامه غذایی خود را کنترل کنیم.

بهتر است برنامه افطاری و شام را از هم جدا ساخته و یک فاصله ۲_۱ ساعته بین آنها قراردهیم که با این روش می‌توانیم از پرخوری و عوارض آن پیشگیری کنیم.

بهتر است در ماه مبارک رمضان برنج را به صورت مخلوط با انواع سبزیجات مثل سبزی پلو،کدو پلو،عدس پلو که سرشار از فیبر میباشند مصرف کنیم که معمولا این کربوهیدرات های پیچیده سیری طولانی تری ایجاد می‌کنند و همچنین مانع پرخوری در وعده های بعدی نیز می‌شوند.

بهتر است در ماه مبارک رمضان از مصرف پروتئین های حیوانی و گیاهی نیز بیشتر استفاده کنیم که پروتئین ها مانع تحلیل رفتن عضلات شده و از تغییرات ناخواسته در عضلات اسکلتی و اندامی شده و از لاغر شدن غیر ارادی نیز پیشگیری میکنن

 

افطار :

بهتر است افطار را با چند عدد خرما و آب ولرم و یا چای شروع کنیم و متعاقب آن غذاهایی که هضم آسان‌تری دارند مصرف نماییم

زیرا بعد از چندین ساعت ناشتایی ولع زیادی به غذا خوردن داریم که در این حالت باید غذاهایی مثل خرما و عسل که قندشان سریع به مصرف سلول های بدن و مخصوصا سلول های مغزی میرسد مرکز گرسنگی را کنترل نموده و با ایجاد سیری سریعتر از پرخوری پیشگیری میکنند همچنین غذاهایی مثل عدسی ‌،پنیر و سبزی و گردو،انواع سوپ و آش ها در حجم معدود توصیه میشود.

شام:

که توصیه میشود حدود یکی دو ساعت بعد از افطار میل شود بهتر است از غذاهای با منبع گیاهی استفاده شود مثل انواع کتلت ها ،سالاد اولیه،املت،نیمرو و … آماده شود

سحری :

که باید توجه داشته باشیم که سحری مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است زیرا بعد از صرف آن تا چندین ساعت از خوردن و آشامیدن بپرهیزیم پس بنابراین لازم است غذای سحری هم مقوی و مغذی باشد

کربوهیدراتها مثل برنج و نان، و پروتئن های حیوانی و گیاهی جزء اصلی سحری باید باشند

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۴ ب.ظ

دیدگاه