دکتر حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان: الگوی کشت الزام آور نیست، باید معیشت کشاورزتامین شود

کدخبر:۷۱۰۷۱

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: الگوی کشت الزام آور نیست، باید معیشت کشاورزتامین شود  ومامنتظر گزارش جهاد کشاوزی برای تغییر الگوی کشت استان هستیم تا بررسی کنیم تا چه میزان این برنامه در مدیریت منابع آب موثر بوده است.

البرز گلستان/ دکترایرج حیدریان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: با خشکسالی هیدرولوژیک و خشکسالی کشاورزی در استان گلستان رو به رو هستیم به طوری که با  ۲۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و آمار بلندمدت رو‌به رو هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: گرگان‌رود ۷۰ درصد و اترک ۹۷ درصد با خشک‌سالی روبه‌رو بوده و طی بارندگی روزهای گذشته مقداری شرایط آن تغییر کرد.

حیدریان بیان کرد: ۹۲  درصد از آب کشور با راندمان ۳۱ درصد در اختیار بخش کشاورزی است گرچه در استان این رقم کمتر است ولی باز هم بزرگترین مصرف کننده منابع آبی استان  به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: در بخش کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب« اصلاح الگوی کشت» را به استان‌ها ابلاغ کردند اما این  قانون الگوی کشت در استان  سال‌هاست مسکوت مانده است.

وی ابراز داشت: ۱۵ هزار هکتار نسق آبی در سطح استان داریم  ولی در الگوی کشت ۵۹ هزار هکتار اعلام شده بود که مورد اعتراض ما قرار گرفته است، نظام بارش‌ها و پراکندگی نشان می‌دهد بارندگی‌ها مثل سابق نیست و دنیا خود را با کم آبی سازگار می‌کنند و طبق برنامه نیز همه دستگاه‌ها موظف هستند تا سال ۱۴۰۵ خود را با کم‌آبی سازگار کنند.

حیدریان تاکید کرد: منتظر گزارش جهاد کشاوزی برای تغییر الگوی کشت استان هستیم تا بررسی کنیم تا چه میزان این برنامه در مدیریت منابع آب موثر بوده است، اعتقاد ما این است که باید چاه‌های کشاورزی هوشمند شود و اعتقاد داریم چاه‌های عمیق می‌تواند منجر به افت شدید آب‌خوان شود.

وی افزود: در حال حاضر دو هزار چاه در حریم اضرار  چاه‌های آب شرب شناسایی شده است.

وی به آخرین وضعیت سد نرماب و چلچایی اشاره کرد و گفت: سدنرماب  کارهای سازه‌ای  آن تمام شده و بخشی از کارها از جمله اسکان مجدد روستائیان باقی مانده است این سد تامین آب شرب  یک چهار جمعیت استان را انجام می‌دهد و یکی از پروژه های مهمی است که در استان پیگیری می کنیم در هفته گذشته هیئتی از تهران برای بررسی این سد به گلستان آمدند و اقداماتی که برای آبگیری این سد انجام شود بررسی شد.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۵:۰۵ ب.ظ

دیدگاه