استان گلستان با یازده پله ارتقا، رتبه پنجم سوادآموزی کشور را کسب کرد.

پرداخت مستمری مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی منوط به ارائه مدرک سوادآموزی می شود

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر گروه خبری البرز گلستان «عبدالحکیم فیروزی»مدیر نهضت سواد آموزی گلستان  در همایش سالروز جهانی مبارزه با بیسوادی در گنبدکاووس که با حضور دست اندرکاران امر سوادآموزی شرق استان گلستان برگزار شد،

فیروزی در ادامه افزود: این امر نشان از عملکرد مطلوب سوادآموزی در استان گلستان دارد. وی با ارائه آماری از فعالیت‌های سوادآموزی در کشور گفت: برابر آخرین سرشماری، میزان باسوادی در کشور به ۹۱ درصد در سال ۹۰ رسیده، ولی ۹ درصد بیسوادی نیز آمار بالایی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به فعالیت‌های انجام شده از سال ۹۰ تاکنون در استان گلستان برآوردها حاکی از کاهش یک درصدی سالانه بیسوادان در این استان است و هم اینک میزان بیسوادی در استان حدود ۶ درصد برآورد می‌شود. وی با تشریح بیم‌ها و امیدها در زمینه سوادآموزی در استان گلستان گفت: کسب رتبه ۱۶ کشور در گروه سنی شش سال به بالا و نیز رتبه ۱۹ کشور در گروه سنی هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در سال ۹۰ برای استان گلستان زیبنده نیست و این از جمله بیم‌ها و دغدغه‌ها محسوب می‌شود.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان وجود ۲۲ هزار و ۶۸۰ نفر اولیای بیسواد در استان را با توجه به اینکه اولیا یکی از اضلاع تعلیم و تربیت محسوب می شوند، از دیگر دغدغه ها در امر سوادآموزی در گلستان برشمرد. وی به وجود ۹۴ هزار بیسواد در سال ۹۰ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان اشاره کرد و گفت: وجود بیسوادان مطلق، تاثیر منفی در امر توسعه دارد و با تلاش‌های انجام شده در چهار سال گذشته از این تعداد ۲۰ هزار نفر کم شده و هم اینک ۷۴ هزار نفر بیسواد در این گروه سنی وجود دارد.

فیروزی از فقدان انگیزه لازم در بین آموزش دهندگان به بیسوادان و احصا نشدن مطالبات و نیازهای بیسوادان به عنوان جامعه هدف، به عنوان دیگر دغدغه‌های امر سوادآموزی در استان اشاره کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید، ایجاد تغییرات در متون درسی متناسب با نیاز افراد، کاهش زمان تحصیل، انعطاف‌پذیری در به کارگیری افراد علاقه‌مند به آموزش بیسوادان و استفاده از بخش غیردولتی در امر سوادآموزی را از جمله فرازهای امیدوارکننده در امر سوادآموزی در استان برشمرد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان با اشاره به مشوق های درنظر گرفته شده از سوی دولت در سالجاری برای سوادآموزی گفت: امسال هر فرد که موفق به سوادآموزی بشود، یک میلیون ریال به عنوان پاداش به او پرداخت می شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: از سال آینده این روند تغییر می کند و محدودیت هایی برای افراد بیسواد در نظر گرفته شده و اخذ گواهینامه رانندگی، جواز کسب و نیز پرداخت مستمری مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی منوط به ارائه مدرک سوادآموزی می شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳ ق.ظ

دیدگاه