مقاله رسیده/نقش قاچاق کالا بر افزایش آسیب های اجتماعی :نویسنده: سرتیپ دوم “سعید دادگر”؛ فرمانده انتظامی استان گلستان  

کدخبر:۶۴۱۰۸

نقش قاچاق کالا بر افزایش آسیب های اجتماعی

البرز گلستان/قاچاق کالا، پدیده مخرب و شومی است که به عنوان یک معضل اقتصادی- اجتماعی شناخته شده و علت آن نیز آسیب های متعدد و آثار منفی می باشد که بر جنبه های مختلف اقتصادی و اجتماعی جوامع بر جای می گذارد. اولین و مهم ترین تاثیر قاچاق، اختلالی است که در اقتصاد جامعه میزبان ایجاد می کند.

ورشکستی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی، از بین رفتن تدریجی کشاورزی، کاهش فرصت های شغلی، توزیع ناعادلانه ثروت، ایجاد فرهنگ مصرف گرایی و … آثار سویی هستند که پدیده قاچاق با خود به همراه دارد.

اصولاً هدف و انگیزه اصلی قاچاق، سودآوری است و این هدف تمامی ‎اصول اخلاقی، ملی و مذهبی را برای افراد قاچاقچی تحت شعاع خود قرار می‌دهد؛ از طرف دیگر، قاچاق کالا یکی از بهترین راه‌های ورود ابزارهای تهاجم فرهنگی به داخل کشور است. از این راه، نسل جوان جامعه هدف قرار می‌گیرد و ارزش‎ها و آداب و سنن و مذهب آن‎ها مورد تهاجم واقع می‌شود. همچنین قاچاق کالا در برخی موارد می‎تواند با ایجاد بیماری‎های فراگیر در میان مردم، بهداشت جامعه را تهدید کند.

رواج قاچاق کالا به‌دلیل سودآوری زیاد موجب می‎گردد که سیاست‌گذاری در امور تولیدی و اشتغالزا کاهش یابد؛ درنتیجه تولیدات ملی و داخلی آسیب می‌بینند و در برخی مواقع نیز به زیان‎دهی، ورشکستگی و نهایتاً به تعطیلی فعالیت آن واحدهای تولیدی منجر می‎گردد.

از منظر دیگر می توان به نتیجه رسید که با ورود کالاهای قاچاق، تولید ملی ضربه خورده و تقاضا برای محصولات داخلی کاهش می‌یابد که این موضوع، کاهش سودآوری و نهایتاً کاهش سرمایه‎گذاری را در بخش تولید داخلی موجب می‎شود.

کاهش سرمایه‌گذاری نیز باعث کاهش اشتغال می‌شود و نرخ بیکاری را افزایش خواهد داد. با افزایش بیکاری بر بحران‌های اجتماعی و تبعات ناشی از آن نیز افزوده شده و در نهایت می‌توان گفت با افزایش قاچاق کالا بحران‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و در نهایت امنیت پایدار خدشه دار می شود.

با نگاهی به بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب در سال های اخیر خصوصا در بخش نامگذاری شعار سال، در می یابیم که معظم له همواره بر موضوعات اقتصادی با تکیه بر توان داخلی تاکید دارند. یکی از مواردی که می تواند در این مسیر کمک حال تولید داخل و شکوفایی اقتصادی شود، مقابله همه جانبه با قاچاق کالا است.

برای این منظور دستگاه های متولی باید با برنامه ریزی هدفمند و تلاش بی وقفه در میدان حضور داشته و نقش و سهم خود را بدرستی ایفا کنند. سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ها نیز می توانند در این خصوص کمک شایانی انجام داده و با افزایش آگاهی شهروندان و تشریح پیامدهای مخرب قاچاق، نقش موثری در پیشگیری و کاهش این معضل داشته باشند.

پلیس نیز که همواره فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری”مدظله العالی” را سرلوحه ماموریت های خود قرار می دهد در سالیان اخیر تلاش گسترده ای برای مقابله با پدیده قاچاق کالا انجام داده است. در این خصوص فرماندهی انتظامی با محوریت پلیس امنیت اقتصادی و پلیس آگاهی، علاوه بر کشفیات انواع کالای قاچاق و دستگیری متهمان این حوزه، برنامه های فرهنگی و اجتماعی هدفمندی را در دستور کار داشته است.

برنامه ها و ماموریت هایی که همگی در راستای خدمت به مردم و کاهش معضلات اجتماعی و اقتصادی شهروندان بوده و کارکنان خدوم انتظامی با جان و دل در این مسیر گام بر داشته و اجازه نخواهند داد عده ای سودجو، برای تامین منافع شخصی خود، امنیت، آرامش، معیشت و سلامت مردم را به مخاطره بیندازند.

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۷ ق.ظ

دیدگاه