چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان:ایجاد راه آهن اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود و اتصال کشورهای آسیانه میانه به جنوب کشور بسیار ضروری است.

کدخبر  :۶۱۶۰۴

البرزگلستان/ چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان در نشست با اصحاب رسانه، بیان کرد : اقدام دولت سیزدهم در اصلاح ارز ترجیحی و واریزی یارانه نقدی به هر نفر در دهک های اول تا دهم دستمریزاد دارد که در واقع برنامه ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور صورت گرفته است.
علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان، گفت : در گذشته کشاورزان ما به دولت یارانه می دادند و اخیرا هرچه قیمت جهانی است در دلار نیمایی ضرب می شود و قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مشخص می شود.
🔹 وی افزود: این در حالی است که اتاق بازرگانی کار کارشناسی کرده بود به ازای هر نفر باید ۲ میلیون و ۵۰۰ ریال کمک نقدی بابت اصلاح ارز ترجیحی توسط دولت پرداخت شود.
🔹 چوپانی، افزود : سرانه مصرف خانوار روغن ۱.۵ کیلو، آرد ۸.۵ کیلو و مرغ دو کیلوگرم است و سال گذشته دولت ارز برای کالاهای اساسی اختصاص می داد.
رییس اتاق گرگان، افزود: ۳۲۰ هزار تومان مابه تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومان و ارز آزاد است و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از این پول را یارانه می دهد و چیزی دولت اینجا ایدش نمی شود از اجرای طرح مزبور این است که به سود کشور بوده و برنامه ریزی برای سلامت سازی اقتصاد کشور است.
چوپانی در اصلاح ارز ترجیحی تاکید و اضافه کرد: پوشش کامل این طرح سبب حذف قاچاق کالای اساسی یارانه دار به کشورهای همسایه، فراهم شدن زمینه بازسازی صنعت تولید از محل صرفه جویی در واردات کالاهای اساسی به کشور، حمایت از بنگاه های اقتصادی از جمله مزایای موثر آن است.
وی گفت: قیمت روغن نیز تنی دو هزار یورو است و سالانه ۱.۵ ملیارد یورو قاچاق روغن را شاهد هستیم و با اجرای این طرح قاچاق دیگر مقرون به صرفه نخواهد شد و این عدد صرفه جویی می شود.
چوپانی بیان کرد: در بحث توزیع آرد یارانه ای حیف و میل اتفاق می افتاد و با آزادسازی ارز جلوی این حیف و میل گرفته شده است.
چوپانی تاکید کرد: دولت رئیسی جسارت داشت و آبرویش را گرو گذاشت و باید از این طرح حمایت کنیم بررسی های ما در اتاق بازرگانی نشان می داد دو میلیون تن آرد حیف می شد و اگر ۳۰ درصد صرفه جویی شود بین چهار تا پنج میلیارد یورو صرفه جویی برای دولت رقم می خورد.
وی افزود: سالانه ۲۲ میلیون تن کالاى اساسى وارد کشور می شود که با حذف ارز ترجیحى امکان قاچاق به کشورهاى همسایه توجیه نخواهد داشت همچنین نزدیک به سى درصد از حجم واردات کالاى اساسى کاسته خواهد شد و صرفه جویى ارزى آن معادل چهار تا پنج میلیارد یورو خواهد بود که از محل این صرفه جویى میتوان صنعت کشور ویا زیر ساخت ها را باز سازى نمود

وی خاطرنشان کرد: بنگاه های اقتصادی ما دچار اضمحلال سود بودند پیش بینی ما این است که این طرح به خیر می انجامد

لزوم سرمایه گذاری در راه آهن اینچه برون – شاهرود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان در بخش دیگری گفت: تسریع در ایجاد راه آهن اینچه برون – گنبدکاووس – آزادشهر – شاهرود و اتصال کشورهای آسیانه میانه به جنوب کشور بسیار ضروری است.
چوپانی افزود: اجرای این طرح در مقایسه با ایجاد راه آهن اینچه برون – گرمسار ، صرفه جویی کلان در تخصیص اعتبار داشته و فقط با ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری، دسترسی مازندران و گلستان را به شاهرود و جنوب کشور فراهم می کند.
چوپانی، کوتاه شدن ۵۲۰ کیلومتر مسیر ریلی، کاهش حمل بار از ۲۵ روز به پنج روز، کاهش چشمگیر هزینه اتصال اینچه برون به شاهرود، جابجایی سالانه ۲۴ میلیون تن کالا به صورت رفت و برگشت از طریق این خط ریلی را از مهم ترین مزایای اجرای ساخت راه آهن اینچه برون – شاهرود برشمرد..
وی افزود: تا قبل از این توسعه و برقی سازی راه آهن اینچه برون – گرمسار از جمله طرح های مشترک ایران و روسیه بود تا با پشتوانه ۱.۲ میلیارد یورویی دولت روسیه اجرایی شودکه با پیگیری این اتاق در دولت دوازدهم متوقف شد.
این خط آهن در مرز اینچه برون به راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان – قزاقستان متصل می شود.

انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۴۰ ق.ظ

دیدگاه