مقاله رسیده / عفاف و حجاب، پیش زمینه ای برای نیل به امنیت اجتماعی /ازسرتیپ دوم “سعید دادگر”؛ فرمانده انتظامی استان گلستان

کدخبر:۶۰۶۷۴

البرز گلستان/

عفاف و حجاب، پیش زمینه ای برای نیل به امنیت اجتماعی
خداوند متعال در انسان به عنوان اشرف مخلوقات، امتیازات و ویژگی های خاص و ممتازی را به ودیعه گذاشته است، که یکی از آنها امر فطری و ذاتی عفاف و حجاب می باشد. پایبندی به این مهم جزء ملزومات طی مسیر رشد و کمال و رسیدن به تعالی است. پاکدامنی، عفاف و حجاب مختص به دین و تفکری خاص و حتی جنسیتی خاص نیست.
بی شک تمامی انسان ها با هر عقیده، تفکر و جنسیتی، خواستار حیا و پاکدامنی بوده و این موارد را باعث نیل به کرامت انسانی، آرامش و شخصیت خود می دانند.
تحقیقات نشان می دهد حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش والا با لایه های مختلف فرهنگی ارتباط تنگاتنگی دارند؛ بنابراین اگر بخواهیم مقوله پوشش زن و مرد بخصوص در سنین جوانی در جامعه به فرهنگی ماندگار تبدیل و به صورت ریشه ای حل و فصل شود به گونه ای که با عوامل بیرونی دستخوش تغییر نشود، باید کلید این چالش را در لایه های فرهنگی جامعه دنبال کنیم. به عبارت دیگر هرچند عوامل بیرونی متعدد و متنوعی در بروز این پدیده موثرند اما نهادینه شدن ارزش ها و اعتقادات درونی می تواند خنثی کننده عوامل بیرونی باشد.
پس مشاهده بدحجابی های موجود در جامعه هرچند با اذعان به این نکته که تعداد این افراد کم است، موید این نکته خواهد بود که برآیند عوامل بیرونی و درونی، تضعیف باورهای مذهبی و ارزش های دینی را نشانه رفته اند و بدحجابی یکی از تظاهرات چنین چالشی است.
انقلاب اسلامی با هدف احیاء ارزش ها شکل گرفت و همان گونه که انتظار می رفت حجاب نیز به عنوان جلوه ای بارز از ارزش های اسلامی به درخواست مردم و فرمان امام خمینی(ره) در کسوت یک قانون در آمد تا تحقق این مهم را امکان پذیر کند.
سال های پس از انقلاب و به خصوص با آغاز جنگ تحمیلی فضای معنوی حاکم بر کشور این ارزش های اسلامی را در افراد جامعه درونی کرده بود. از همین رو روز به روز بر رونق عفاف و حجاب افزوده می شد.
با ظهور و فعالیت ماهواره ها در کنار هجمه های رسانه ای بر ضد مقدسات و کم رنگ شدن باورهای دینی در میان برخی از افراد جامعه، بدحجابی نمود بیشتری یافت. برخی از این افراد ساماندهی شده و برخی دیگر پیرو بودند.
با کمی تأمل در می یابیم عفاف و حجاب یکی از اصولی بودند که از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در کشورمان کانون توجهات بوده است. بنابراین بروز پدیده بدحجابی به این مفهوم می باشد که یا نگاه مناسب و کارشناسی شده ای به مقوله حجاب به عنوان تجلی ظاهری ارزش های نهادینه اسلامی وجود نداشته و یا در پایدار کردن و درونی سازی مفاهیم موجود بویژه برای نسل جوان با چالش مواجه بوده ایم.
بی تردید هرجامعه ای که در فرآیند جامعه پذیری موفق تر عمل کند و هنجارها و ارزش های اجتماعی خود را در اعضایش درونی سازد، مطمئنآ به کنترل اجتماعی کمتری نیازمند است و اگر از فرآیند جامعه پذیری که از دوران کودکی و در خانواده و پس از آن مدرسه آغاز می شود و تا پایان زندگی ادامه دارد غافل شود، بی شک به کنترل اجتماعی بسیار قوی تری نیازمند خواهد بود که هزینه های بیشتری نیز دارد.
مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از کامل ترین مصوباتی است که به مقوله عفاف و حجاب پرداخته است. این مصوبه تکلیف دستگاه های متولی را در حوزه عفاف و حجاب معین کرده و برای گسترش آن بیش از ۳۰۰ راهکار ارائه کرده است که هرکدام از دستگاه های متولی به تناسب نقشی که در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دارند موظف به اجرای تعدادی از این بندهاهستند.
مطابق سیاست گذاری این مصوبه، باید مسئله عفاف و حجاب به یکی از اولویت دستگاه های اجرایی کشور تبدیل شود و همچنین ابلاغ روش های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن، تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب منطبق با فرهنگ دینی و ملی، وضع قوانین، اصالت بخشی به فرهنگ عفاف و حجاب، رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی درکنار نظارت و پیگیری نحوه اجرای طرح کنترل فرهنگ عفاف بصورت مستمر سیاست های کلان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است.
اما این مصوبه از سوی بسیاری از دستگاه های مسئول بطور جدی پیگیری نشد و به طبع آن دستگاه های ذیربط نیز که گستره آن ها به اندازه تمامی دستگاه های اجرایی و سیاست گذاری کشور بود بیش از آنکه به وظایف و راهکارهای تعیین شده در این مصوبه جامه عمل بپوشانند در جنجال های سیاسی موجود در جو کلی جامعه مصوبات عفاف و حجاب را مسکوت باقی گذاشتند.
در این میان شاید تنها سازمانی که فراتر از وظایف خود عمل کرده، فرماندهی انتظامی کشور است. پلیس تنها به بخش سلبی و برخوردهای انتظامی با این پدیده اکتفا نکرده و با برنامه ریزی هوشمندانه و دقیق و به دور از هیاهو در اجرای فرامین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به انجام اقدامات فرهنگی، آموزشی، تشویقی، ترغیبی و مشاوره ای نیز پرداخته است.
امروز هجمه های متعدد خارجی برای تغییر ارزش های جامعه اسلامی ایران بزرگترین چالشی است که در زمینه عفاف و حجاب با آن مواجهیم. این هجمه ها ارزش های مذهبی موجود در جامعه را هدف گرفته اند و از طرق مختلف برای عادی سازی بدحجابی برنامه ریزی می کنند و بخش عمده ای از برنامه هایشان را نیز از طریق به کارگیری ظرفیت رسانه و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسانند.
امروز گسترش عفاف و پاکدامنی در جامعه مطالبه ای عمومی از طرف مردم ولایتمدار و خداجوی ایران است و بر همین اساس همه دستگاه های متولی خصوصا سازمان های فرهنگی، آموزشی و رسانه ها در این حوزه وظیفه دارند که با استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود زمینه را برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مهیا سازند.
فرماندهی کل انتظامی کشور نیز که در صحنه های مختلف نشان داده در راستای عمل به خواسته های بحق مردم انقلابی ایران اسلامی آماده خدمتگزاری می باشد در این حوزه نیز با عزمی راسخ در میدان حضور داشته و تلاش دارد با تعامل سایر دستگاه ها و همراهی آحاد شهروندان، جامعه را به محیطی سالم، امن و آرامش بخش تبدیل کند./

انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۴:۱۷ ب.ظ

دیدگاه