مقاله رسیده: بمناسبت سوم دی روز ثبت احوال (مرزبان هویتی ایران اسلامی) ازسعید وثوقی گلستان

کد خبر:۵۷۳۵۳

البرز گلستان/بسم الله الرحمن الرحیم
هر کشوری برای حفظ و حراست از مرزهای خودنیاز به مرزبانانی امین وشجاع ومتعهد دارد. تابتواند گامهای مؤثر و مفیدی در مسیر رشد و توسعه بردارد. با شنیدن واژه مرزبان ذهن هابه سمت نیروهای مسلح معطوف می شود که در کمال اقتدار مشغول حراست از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران عزیز می باشند. اما آنچه مغفول مانده و کمتر به آن اهمیت داده می شود مرزهای هویتی ایران اسلامی است. نکته آنکه آخرین سنگری که دشمن باید آن رافتح نماید مرز هویتی است، که پس از عبور از مرزهای جغرافیایی باترفندهای مختلف سعی در تسخیروفتح این سنگر را دارد. و قابل توجه اینکه برعکس این موضوع نیز صادق است. واگر دشمن بتواند از مرزهای هویتی عبور نماید، عبور از مرزهای جغرافیایی نیز آسان خواهد بود. لذاسرمایه گذاری بیشتر دولت در سازمان ثبت احوال ارزشمند و بجا می باشد.
بعد امنیتی ثبت احوال نیز بسیار حائز اهمیت است و تهدیدات امنیتی در صورت سهل انگاری مامورین ثبت احوال بسیار جدی می باشد. و اهمیت این موضوع از سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «اتقان اسناد هویتی مردم ایران بسیار با اهمیت است» قابل درک می باشد. یکی از وظایف ذاتی ثبت احوال ثبت وقایع حیاتی شامل:ولادت، وفات، ازدواج و طلاق می باشد که یکی از امورکلیدی کشور جهت برنامه ریزی مسئولان در امور مملکت می باشد. که اگر آمار و اطلاعات، دقیق و به هنگام نباشد بسیاری از برنامه ها وزحمات کم اثر وحتی بی اثر می شوند.
در سالهای اخیر اقدامات بسیار مؤثری در تجهیز ثبت احوال به فناورری های نوین انجام گرفته که یکی از نمونه های آن آرشیو اسناد سجلی، طرح سببی و نسبی و یکی دیگر از این اقدامات کارت هوشمند ملی است که بعنوان دروازه ورود به دولت الکترونیک هم از آن یاد می شود. سوالی که مطرح است اینکه آیا توسعه فنی این سازمان برای پاسداری از مرزهای هویتی جمهوری اسلامی ایران کافیست؟ بی شک بی توجهی به وضعیت معیشت کارکنان ثبت احوال یکی از آفت ها و تهدیدات امنیتی برای سازمان وکشور است. امروزه کارکنان ثبت احوال باکمترین حقوق و مزایا نسبت به سایر ارگان هامشغول فعالیت هستند و در مواردی نیز مورد سوء قصد ، ترور، تهدید و تطمیع واقع می شوند. متاسفانه اهمیت ثبت احوال و وظایف آن برای بسیاری از مسئولان روشن نگشته و صرفا ثبت احوال را اداره صدور شناسنامه وثبت وفات می دانند. و از گستره فعالیت های ثبت احوال و مسایلی مانند امور حقوقی ،تابعیتی و هویتی که تنها گوشه ای از فعالیت های ثبت احوال است بی خبرند. چه بسیار افرادی که در دستگاه های نظامی و انتظامی و همچنین ارگان های دولتی مشغول فعالیت بوده و به استخدام آن دستگاه در آمده بودند و بعدا با پیگیری های مامورین متعهد ثبت احوال مشخص شده که مدارک هویتی آنان جعلی بوده و تابعیت ایران را نداشته اند. آیا مواردی از این دست زنگ خطری برای کشورما باتوجه به دشمنانی که مترصد بدست آوردن فرصتی جهت ضربه زدن به آن هستند نیست؟ آیا مسئولان نباید بیشتر به این سازمان توجه نمایند؟ سهل انگاری در این امر می تواندضربات جبران ناپذیری به کشور وارد کند. واگراین مرزبانان هویتی به درستی از مرزها حراست و پاسداری نکنند ممکن است دشمنان در بالاترین سطوح مدیریتی نفوذکرده و نقشه های شوم خودراجرانمایند.
شاید اگر سازمان ثبت احوال یکی از سازمان های زیرمجموعه ریاست جمهوری بودماشاهد گسترش کمی وکیفی بیشتر و بهتر این سازمان در گذشته بودیم تا اینکه زیرمجموعه یک وزارتخانه سیاسی.
امیداست مسئولان نظام توجه بیشتری به این سازمان مهم و کلیدی خصوصا وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان خدوم و زحمت کش آن نمایند.
رفتن به جهادنفس راهی است بزرگ
از جبهه گریختن گناهی است بزرگ
ما برسرپست انقلابیم اکنون
خفتن سرپست اشتباهی است بزرگ
سعید وثوقی گلستان کردکوی

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳ ق.ظ

دیدگاه