دکترحسینی مدیر کل انتقال خون گلستان:برای نگهداری پلاسما خون برای نخستین بار در کشور با همکاری یک شرکت دانش بنیان در استان فریزرهای با درجه بالا تهیه که مورد تائیدکارشناسان داخلی و خارجی

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان  به نقل از  روابط عمومی ، دکترمیر محمدعلی حسینی مدیر کل انتقال خون استان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان به مناسبت فرا رسیدن هفته انتقال خون بیان داشت: شعار سازمان انتقال خون جهانی، رسیدن همه کشورها به آمار صددرصد اهدای خون داوطلبانه تا سال ۲۰۲۰ است.

وی همچنین با اشاره به ۵ تا ۱۱ مرداد ماه به عنوان هفته انتقال خون افزود: به همین مناسبت مراسم قدردانی از کارکنان، خیران و تلاشگران این عرصه، دعوت از مسئولان برای آشنایی با فرآیند خون‌گیری، هماهنگی با مراکز درمانی برای مدیریت مصرف خون و موضوع اقتصاد خون از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد خون اظهار کرد: سازمان انتقال خون با بهره گیری از علوم و فنون نوین اقدام به تولید محصولات جدید مانند پلاکت و پلاسمای خون، پلاسمای فریزیس، خون اشعه دیده شده است .

وی گفت: کاهش زمان بستری سبب کاهش هزینه‌های مردم و شرکت‌های بیمه‌گر می‌شود که سازمان انتقال خون سعی دارد این میزان را برای تولید محصولات جدید به این سازمان بازگرداند.

وی با بیان اینکه امسال خدمات نوینی ارائه داده ایم گفت: ارائه خدمات نوین موجب شده تا مدت زمان بستری شدن بیماران در بیمارستان ها کاهش یابد و در روند بهبودی بیماران موثر واقع شده است.

وی افزود: هماهنگی با مراکز درمانی برای مدیریت مصرف خون و جلوگیری از انقضای خون از دیگر برنامه های این هفته است.

کمبود شدید فضای فیزیکی انتقال خون در استان

حسنی کمبود فضای فیزیکی را مهم‌ترین مشکل انتقال خون استان گلستان اعلام کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون ۴ پایگاه ثابت در شهرهای گرگان، گنبدکاووس، علی آبادکتول و بندرگز، ۲ اتوبوس سیار خون‌‌گیری و ۳ کانکس در استان گلستان وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: در ۲ شهر دیگر استان گلستان نیز زمین لازم برای ساخت پایگاه انتقال خون تامین شده و در دیگر شهرها نیز در تلاش برای مهیا کردن زمین و اعتبارات مورد نیاز آن هستیم.

حسینی تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور با همکاری یک شرکت دانش بنیان در شهرستان آق قلا موفق شدیم فریزرهای با درجه بالا در استان تهیه کنیم که این فریزرها مورد تائید کارشناسان داخلی و خارجی قرار گرفته و از آن برای نگهداری پلاسما استفاده می‌شود.

وی به ارائه آماری از اهداکنندگان خون پرداخت و گفت: ۲۷ نفر به ازای هر یک هزار نفر در گلستان اهدای خون را انجام می دهند و با این تعداد، خون بیماران نیازمند استان را تامین و حتی مازاد آن را به استان های دیگر ارسال می کنیم.

مدیرکل انتقال خون گلستان اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۵ هزار نفر خون داده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، نیم درصد افزایش نشان می دهد.

میرمحمدعلی حسینی در مورد اهدای خون بانوان بیان کرد: درحالی که در کشورهای پیشرفته ۵۰ درصد بانوان در خون گیری مشارکت می کنند اما این تعداد در کشور بسیار پایین است و در گلستان حدود ۴ درصد خانم ها اهدای خون دارند.

۵۵ درصد اهداکنندگان خون، مستمر هستند

حسینی با بیان اینکه مشارکت بیشتر بانوان در استان را انتظار داریم گفت: بانوان مطمئن باشند که اهدای خون، نه تنها ضرری به آنها نمی رساند بلکه به سیستم حفاظتی بدن و جلوگیری از افزایش وزن منجر می شود.

وی یادآو شد: در سال گذشته بیش از ۵۶ هزار مراجعه کننده داشتیم که ۴۸ هزار نفر اهدای خون کرده اند که ۵۵ درصد این افراد به طور مستمر خون اهدا می کنند.

وی در مورد ارسال پلاسمای خون اظهار کرد: ۹۸ درصد پلاسمای تولیدی در گرگان را برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما به سازمان انتقال خون کشور ارسال کرده ایم.

حسینی به  گروه های خونی اهداکنندگان استان اشاره کرد و گفت: گروه خونی AB منفی کمترین اهداکننده را دارد و به تمام گروه های خونی منفی و O مثبت نیازمندیم.

مدیرکل انتقال خون گلستان درپایان از افتتاح مرکز ذخیره و نگهداری پلاسما در گنبدکاووس خبر داد و اظهار کرد: اگر اهداکننده داوطلب و مستمر بیشتری داشته باشیم می توانیم به مراکز درمانی پوشش بهتری بدهیم.

انتقال خون3(1)

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸ ق.ظ

دیدگاه