جلیلی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی: نمایشنامه صالح آسیابان می تواند بعنوان میراث ناملموس فرهنگی استان وشهرستان رسماً ثبت شود

کدخبر:۵۵۴۳۸

به گزارش البرز گلستان با حضور یازرلو معاون  هنری و جسین ضمیری مشاوراداره کل ارشاد اسلامی گلستان  قدمنان فرماندار کردکوی جلیلی رئیس اداره ارشاد و سلیمی کتابخانه های کردکوی  تجلیل از شعبانعلی درزی، کارگردان نمایشنامه صالح آسیابان و تقدیر از دو بازیگر این نمایش، پیشکسوتان ارجمند محمدعلی (نظام) مازندرانی و صفرعلی کشاورزو محمدصالح افتخاری، فعال رسانه‌ای حوزه دفاع مقدس ساعت ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۱۴۰۰ در دفتر فرماندار محترم شهرستان کردکوی برگزار گردید.

سید مهدی جلیلی  سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکوی در این مراسم گفت:هنر و هنرمند متعهد پابه‌پای جامعه از وقایع متأثر می‌شود و آن را در قالب اثر خود به جامعه ارائه می‌کند آن‌هم در جامه جمال و بهره‌مند از زیباشناسی.از این‌رو می‌توان گفت، همواره هنر و ادبیات، صادق‌تر از مورخان، تاریخ دوران مختلف را روایت کرده‌اند. وهنر انقلاب اسلامی نیز، باز تاب اندیشه انقلاب شکوهمند اسلامی در ابعاد و برهه‌های مختلف این تاریخ چهل‌وچند ساله است.هنر نمی‌تواند نسبت به جامعه بی‌اعتنا باشد و مخاطب همواره در جست‌وجوی خود در هنر است.وهنرمندان متعهد ما در جبهه فرهنگ، هم‌پای رزمندگان دلاورمان، حماسه‌ساز بودند.
وی افزود:نمایش «صالح آسیابان»، نوشته شادروان محمدهادی نامور و به کارگردانی  شعبانعلی درزی و بازی تعداد زیادی از هنرمندان کردکوی، که در سال ۶۱ ساخته و بر روی صحنه رفت، از نخستین نمایش‌های حماسی دفاع مقدس ایران بود که توانست با تبلور روح حماسه و سلحشوری و بازتاب فرهنگ پایداری و دفاع ملت ایران، در سطح ملی بدرخشد و به عنوان نمونه اعلای هنر متعهد و مردمی در دل انبوه تماشاگر خود جا باز کند.

جلیلی گفت:صالح آسیابان، راوی صادق و هنرمندانه ایران درگیر جنگ تحمیلی است. این اثر به تنهایی می‌تواند، حاصل هزاران برگ اسناد و صدها کتاب تاریخ درباره انقلاب اسلامی و مقطع حساس هشت سال دفاع مقدس را در یک ساعت و اندی، پیش روی تماشاگر، ورق بزند و منتقل کند، این هنرِ هنر نمایش است.

وی در ادامه گفت:صالح آسیابان حماسه و اسطوره زمان ماست و گواه این مطلب، زنده بودن این شخصیت و نمایش و جای‌گیری کامل آن در فرهنگ و خاطر مردم کردکوی گلستان و حتی بخشی از حافظه جمعی مردم دهه هفتاد ایران است.صالح آسیابان، شخصیتی صرفا نمایشی و مربوط به یک داستان خیالی یا واقعی درگذشته و خاک شده نیست بلکه، اسطوره‌ای زنده است که کارکردهای خود را به شکل نمادین در میان مردم ما دارد.
از این‌رو و با توجه به وسعت و تداوم تاثیر این شخصیت نمایشی و نمایش فاخر صالح آسیابان، به گمانم می‌تواند به عنوان میراث ناملموس فرهنگی شهرستان کردکوی، رسماً ثبت شود.
جلیلی  سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کردکویسپس تاکید کرد:  در هفته دفاع مقدس، لازم دیدیم، بار دیگر یاد این حماسه ماندگار بر صحنه تئاتر کردکوی و گلستان و ایران را زنده نگهداریم و با تجلیل از جناب استاد شعبانعلی درزی، کارگردان این نمایش و تقدیر از استادان صفرعلی کشاورز و محمد علی (نظام) مازندرانی دو بازیگر بازمانده از بازیگران این نمایش و یاد دیگر رقم زنندگان این حماسه همچون شادروانان محمدهادی نامور، فرج‌الله زاهد، شهید رضا کیا، سید احمد حسینی و … و نیز تقدیر از جناب محمدصالح افتخاری، مدیر مسئول هفته نامه صبح گلستان و فعال رسانه‌ای حوزه دفاع مقدس که تلاش ارجمندی در یادبود خاطره نمایش صالح آسیابان داشتند، چراغ این یاد را روشن‌تر و درخشان‌تر گردانیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۰۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۳ ب.ظ

دیدگاه