خاندوزی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی از ثبت ۷ اثر میراث فرهنگی شهرستان کردکوی در فهرست آثار ملی خبر داد

کدخبر:۵۴۵۴۹

ثبت ۷ اثر میراث فرهنگی شهرستان کردکوی در فهرست آثار ملی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی گفت: در سال جاری ۷ اثر میراث فرهنگی شهرستان کردکوی در فهرست آثار ملی ثبت خواهد شد.
به گزارش البرز گلستان/جعفر خاندوزی با اعلام این خبر افزود: بر اساس پیشنهاد و پیگیری های این اداره، هفت اثر میراث فرهنگی به شورای ثبت استان معرفی شد که خوشبختانه همگی آنها تصویب شدند. و در حال حاضر این پرونده ها به شورای ثبت کشور ارسال شده اند نا در جلسه بعدی این شورا مورد بررسی قرارگرفته و ثبت شوند.
در این فهرست پنج محوطه تاریخی شامل محوطه تاریخی امامزاده چهارکوه شهر کردکوی- محوطه تاریخی امامزاده سبزپوش، تپه پایین بُن کلاته و تپه تاریخی خرس کُشی در روستای بالاجاده- و تپه سلطان تپه در روستای چقر قرار دارند.
به گفته وی، شیوه تنورسازی سنتی در روستای چقر نیز در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت خواهد رسید.
خاندوزی در همین زمینه خاطرنشان کرد: پنجمین اثر در حوزه میراث طبیعی شهرستان کردکوی، آبشار شادان خواهد بود که در صورت تصویب در این فهرست قرار خواهد گرفت.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کردکوی در پایان نوید داد: برای سال ۱۴۰۱ پرونده آثاری چون شیوه پخت حلوای آریشا و تنگه شمشیربُر در روستای چمن ساور- خانه پدری شهید روحانی فرد اولین فرماندار شهرستان کردکوی- شیوه بافت چوخابافی- درختان گردوی روستای رادکان- و رویشگاه درختان لرگی در روستای بالاجاده در حال تکمیل شدن است تا به شورای ثبت استان پیشنهاد داده شوند.

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۶ ق.ظ

دیدگاه