یادداشت/حقوق مصرف‌کنندگان چیست؟/به قلم صمد میاندره کارشناس بازرسی سازمان صمت گلستان

کدخبر:۵۱۳۴۷

به گزارش البرز گلستان همه مصرف کنندگان اجناس تولیدی حقوقی دارند که هم از کقیت جنس و هم قیمت مصرف کننده  باید تراز آن دراختیار شان باشد و از جزئیات جنس خریداری شده مطلع باشددامنه مشکلات مصرف کنندگان بسیار و متنوع است؛ یکی از مشکلات اساسی، وجود اجناس نامرغوب و باکیفیت بسیار نازل است که در بسته بندی‌ها و تبلیغات فریبنده برای مشتریان عرضه می‌شود.

حقوق مصرف‌کنندگان چیست؟

حقوق مصرف کننده یعنی مجموعه اختیارات و امتیازاتی که مصرف کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمات از فروشنده دریافت می‌کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان، عدم کارآیی و ثمر بخشی و یا ایراد خسارت، برای جبران ضرر خود از آن استفاده کند.

تاریخچه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در ایران

جمهوری اسلامی بعد از طرح مفهوم مصرف‌کننده و ضرورت حمایت از مصرف کنندگان قوانینی در این رابطه به تصویب رساند. مهم‌ترین قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در چهارشنبه ۱۵ مهرماه ۸۸ به تصویب رسید. قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ۲۳ مهرماه ۸۸ به تصویب شورای نگهبان رسید تا در نهایت طی نامه‌ای ۲ آبانماه ۸۸ به دولت‌وقت (دولت دهم) ابلاغ شود.

رعایت حقوق مصرف کننده

مصرف، آخرین حلقه از فرآیند تولید است و جایی است که محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چرخه تولید، توزیع تا مصرف، حقوق زیادی برای مصرف کنندگان قابل تصور است که کشورهای مختلف با توجه به درجه‌ی توسعه‌یافتگی‌شان به برخی از این حقوق اشاره می‌کنند.

مهم‌ترین حق مصرف کننده که حق طبیعی اوست و در تمامی کشورها مورد اتفاق نظر همگان قرار گرفته است، حق برخورداری از کالا یا خدمات سالم و معادل ارزش پولی است که مصرف کننده پرداخت کرده است.

حق انتخاب، حق اطلاع‌یابی، حق ایمنی، حق شنیده‌شدن، حق مشارکت در تدوین استانداردها، حق برخورداری از حمایت در قبال کالا و خدمات زیان آور، حق برخورداری از حمایت در برابر رویه‌های فریب‌کارانه قسمتی از حقوق مصرف کنندگان است.

حق برخورداری از سلامتی ایمنی و دریافت کالا و خدمات سالم، حق برخورداری از اطلاع‌رسانی صحیح و کامل نسبت به کالا و خدماتی که مصرف می‌کنند شامل نوع، کیفیت، آگاهی از تاریخ تولید، تاریخ انقضای مصرف و درج قیمت جز حقوق مهم دیگری است که مصرف کنندگان باید از آن برخوردار باشند.

حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار، حق لحاظ شدن تأمین نیازهای اساسی در تصمیم‌گیری‌ها، حق برخورداری از جبران خسارات وارده ناشی از مصرف کالا و خدمات و … جز حقوق مصرف کنندگان است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳۵ ب.ظ

دیدگاه