مقاله رسیده/ بمناسبت دوم اردیبهشت،روزجهانی زمین پاک با شعار«احیای زمین »/ ازدکتر سیدمناف هاشمی معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران

کدخبر:۵۰۹۷۸

البرز گلستان گروه طبیعت/دوم اردیبهشت،مطابق با ۲۲آوریل ،روز جهانی زمین پاک است.عنوانی که به واسطه نام گذاری آن همه افراد و موسسات تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا فعالیت‌های مثبتی را برای کمک به محافظت از محیط زیست و سلامتی کره زمین انجام دهند.

مسئله آلودگی در شهرهای امروز یکی از مهم ترین مسائل شهرهاست که حمل و نقل عمومی وشهری نقش به سزایی در آن دارد.

بی شک حمل‌و‌نقل، یک رکن اساسی توسعه پایدار بوده که نیازمند توجه بیشتر و با در نظر گرفتن اهداف زیست محیطی است.

سال های سال است که گفته می‌شود برای نجات کره زمین و موجودات آن باید از تولید گازهای گلخانه‌‌ای مضر، مصرف بی رویه آب، تولید زباله، فرسایش و آلودگی خاک، بریدن درختان و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری و دیگر آفت‌های محیط زیست جلوگیری کرد.

دراین میان اصلاح ساختاری تکنولوژی در بخش حمل ونقل به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه و در ضمن کاهش آلودگی هوا باید مورد توجه ویژه قرارگیرد. توسعه خطوط ریلی، مدیریت ترافیک و پارکینگ ها، توسعه و نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی از جمله راهکارهایی  است که مورد توجه مدیریت شهری تهران در جهت بازیابی زمین بوده است.

برنامه ریزی برای برقی کردن هرچه سریعتر شبکه حمل ونقل ریلی یا هرگونه انرژی جایگزین،‌ پیش درآمد این اصلاحات است.کاهش تردد با خودروهای شخصی ،استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی در سطح وسیع و بسیار جدی، استفاده گسترده از اتو‌بوسهای برقی، استفاده از مترو به عنوان یک مدل حمل و نقلی پاک ، توسعه دوچرخه سواری و ترویج فرهنگ پیاده روی، از دیگر مواردی هستند که میتوانند بسیارزیاددر کاهش آلودگی وکمک به زمین پاک درکلان شهری مثل تهران مورد توجه قرارگیرند.

متاسفانه مهم‌ترین بحث در اجرای موارد فوق‌، تامین بودجه آن است که همواره از سوی دولت‌ها مطرح شده و به عنوان مانع اصلی انجام اصلاحات در شهر ها شناخته می‌شود،درحقیقت ،توسعه حمل و نقل عمومی برای حفظ محیط زیست بسیار ضروری است که امیداست،دولت در این خصوص ورود کاملی داشته و سرمایه گذاری مناسبی انجام دهد .

امسال،شعار روز جهانی زمین پاک «احیای زمین »تعیین شده که سازمان حفاظت محیط زیست  هم با توجه به شرایط اقلیمی کشور افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار را به آن اضافه کرده و شعار ملی کشور «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار» تعیین شده است.درپایان درآستانه سالروز این روز مهم وحیاتی،امیدواراست روزبه روز با رعایت استانداردهای بیشترازسوی همگان وپشتیبانی ملی ازاین موضوع،شاهد زمینی پاک تر،سبزتروشاداب ترباشیم .

سیدمناف هاشمی معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲:۲۸ ب.ظ

دیدگاه