مقاله/آیا مدیریت پارک جنگلی امام رضا(ع) کردکوی از شهرداری گرفته می شود؟ ازتشکل جهان نما

کدخبر:۵۰۸۳۲

🔴آیا مدیریت پارک جنگلی امام رضا(ع) کردکوی از شهرداری گرفته می شود❗️

البرز گلستان گروه طبیعت/آنچه که نظر انسانها را برای استفاده از فضای سبز جنگل جلب کرده و اندیشه پارکهای جنگلی را دیکته می کند امتیازاتی است که جنگل دارای آن می باشد. که با هیچگونه طراحی و سرمایه گذاری نمی توان در محیط خارج از جنگل پیاده نمود و انسان بسیاری از نیازهای خود را از محیط جنگل براورده کرده است.امروزه بشر پس از گذشت زمانی طولانی در ساختن شهرهای بزرگ و بدست آوردن تکنولوژی پیشرفته در استفاده از ماشین با تصور دست یابی به رفاه، آرامش روحی را از خود سلب کرده مردم شهر نشین با افزایش جمعیت و رشد صنعت دچار ترافیک و به سروصدای ناشی از آن شده اند و با مشکلاتی از قبیل ضعف اعصاب، بیماری های روانی، سکته های قلبی و مغزی و… نیاز انسان به استراحت و آرامش هر روز بیشتر محسوس می گردد. اندیشمندان راه چاره همه مشکلات را پناه بردن مجدد انسان به دامن طبیعت می دانند. امروزه در کشورهای مترقی به دنبال پیگیری این اندیشه، قسمت هایی از جنگل های طبیعی را انتخاب و پارکهای جنگلی را بوجود می آورند.

🔹کارکرد‌های پارک‌های جنگلی

بطور خلاصه عملکرد پارک‌های جنگلی در بازدهی اجتماعی و بازدهی اکولوژیک (بهبود شرایط بیوکلیماتیک منطقه) آن خلاصه می‌گردد و این اثرات را می‌توان به شرح زیر طبقه بندی نمود:
۱.اثرات مستقیم

به ازاء هر بازدیدکننده تفرجی بر اساس بررسی‌های سازمان‌های ذیربط ۵-۳ شغل ایجاد می‌شود. بنابراین مستقیماً نقش مؤثری را در اشتغال با سرمایه گذاری اندک ایجاد می‌نماید‌، ضمن اینکه با صرف هزینه توسط بازدیدکنندگان تفرجی‌، درآمد قابل توجهی برای مردم بومی فراهم می‌شود.

۲.اثرات غیرمستقیم

تحت مدیریت قرار گرفتن پارک‌های جنگلی در تأمین نیازهای اجتماعی باعث خواهد شد‌، جنبه‌های زیست محیطی جنگل‌ها بیشتر و میل به بهره‌برداری از چوب جنگل در قالب طرح‌های جنگلداری کاهش یابد. از اثرات غیرمستقیم دیگر‌، بالا رفتن کارآئی افراد استفاده کننده از پارک‌ها و مناطق جنگلی می‌باشد بنحویکه کارائی افرادی که در تعطیلات آخر هفته از جنگل به عنوان تفرج استفاده می‌کنند ۳% بیشتر از سایرین است. از اثرات غیرمستقیم دیگر می‌توان به تولید مستمر و پایدار‌، حفظ گونه‌ها و رویشگاه‌های جنگلی‌، حفظ ساختار طبیعی توده‌ها‌، حفاظت از زنجیره‌های اکوسیستم در سطوح ملی‌، منطقه‌ای‌، ملی و حتی فراملی اشاره کرد. به بیانی دیگر‌، از دیدگاه زیست محیطی‌، مواردی چون کاهش آلودگی هوا‌، کاهش آلودگی صوتی‌، بهبود شرایط بیوکلیماتیک‌، افزایش نفوذپذیری خاک‌، تاثیر مثبت بر چرخه آب و افزایش کیفیت آ‌ب‌های زیرزمینی و اثرات مطلوب روان اجتماعی در بازدیدکنندگان از کارکردهای مهم آن می‌باشد.

و اما…

چند سالی از اظهار نظر یکی از مسولین اداره کل منابع طبیعی گلستان مبنی بر صدور اخطارهای متعدد برای شهرداری کردکوی میگذرد.
از آنجایی که پارک جنگلی امام رضا(ع) که به واقع پیشانی گردشگری و نماد شایسته شهرستان میتواند باشد، در مدیریت شهرداری قرار دارد و بدلیل پایان برنامه شهرداری برای نگهداشت درختان و پوشش گیاهی و مجموعه برنامه های کلی و عدم تدوین و ارئه برنامه جدید از سوی شهرداری کردکوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان پس از مکاتبات متعدد نامه اخطار برای شهرداری صادر کرد.
در صورتیکه همچنان شهرداری از ارائه برنامه خودداری کند مدیریت پارک جنگلی از شهرداری گرفته خواهد شد.
لذا شهروندان همیشه از عدم خدمات دهی مناسب و توجه به نگهداشت پارک جنگلی گله مند بودند که اخطار منابع طبیعی مهر تأییدی بر این ادعاها بود.
اما آنچه تعجب دوستداران طبیعت را بدنبال داشت، اعلام مسولین مبنی افزایش مساحت پارک جنگلی امام رضا(ع) از ۵۰ هکتار به بیش از ۱۰۰ هکتار می باشد.
دوستداران طبیعت با اشتغالزایی و سرمایه گذاری سازگار با محیط زیست هیچگونه مخالفتی ندارند، اما مدیریت چندین ساله پارک جنگلی ۵۰هکتاری که نتوانست بخوبی از تعهدات خود بر آید چگونه مساحت بیش از دوبرابری فعلی را مدیریت خواهد کرد؟
و حال که سرمایه گذار بخش خصوصی آماده برای در اختیار گرفتن پارک جنگلی میباشد، شهرداری که خود مستأجر محسوب میشود پارک را به مزایده گذاشته!
امید است مسئولین ذیربط با شنیدن دغدغه دوستداران طبیعت و توجه به آن تصمیماتی زیربنایی بگیرند و صرفأ برای رفع مقطعی مشکلات تدبیر نکنند.

✍️روابط عمومی تشکل جهان نما

/انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۹:۰۸ ب.ظ

دیدگاه