انتخابات واهمیت مشارکت درنظام اجتماعی/ نویسنده مهدی بیدلی کارشناس ارشدسیاسی وانتخابات

کدخبر:۵۰۵۸۲

انتخابات و اهمیت مشارکت در نظام اجتماعی نویسنده: مهدی بیدلی

البرز گلستان گروه مقاله/انتخابات فرایندی است که در آن بخشی از مردم، افرادی را برای مدت معلوم برای اداره عمومی کشور با ریختن رای در صندوق های انتخاباتی برمی گزینند.
همواره میزان مشارکت در انتخابات ، مولفه ای برای میزان رضایتمندی ، اعتماد و همراهی از سیاست ها و خط مشی های حاکمیت برای حاکمان، محسوب شده و بویژه برای نظام هایی که مردم سالاری و یا دموکراسی و دخالت مردم در تصمیمات و سرنوشت کشور، دارای اهمیت بوده، ملاکی برای مشروعیت نظام شمرده شده و به نوعی آن را یک شبه همه پرسی (رفراندوم) قلمداد می کنند.
بررسی میزان و کیفیت برگزاری انتخابات در کشورهای مختلف نشان داده انتخابات در برخی کشورها به تعداد زیاد برای امور مختلف حکومتی انجام شده و برای انتخاب مدیرانی در سطح ایالتی(استانی) و یا منطقه ای (شهر و شهرستان) انتخاباتی در طول سال برگزار می نمایند (آمریکا و فرانسه) و در برخی کشورها حتی انتخاباتی با مشارکت عامه مردم برای انتخاب مسوولین به هیچ وجه دیده نمی شود (عربستان). در اکثر کشورها انتخابات اختیاری ولی در برخی از کشورها اجباری بوده و در صورت عدم شرکت دچار جریمه و مجازات خواهند شد(برزیل). البته برخی کشورها نیز برای آوردن مردم در پای صندوق های رای تشویق هایی را قایل شدند.
همچنین بیش از ۹۰ درصد کشورها، حداقل سن برای رای دادن را ۱۸ سال مشخص نمودند. کشورهایی همچون آرژانتین ۱۶ سالگی و کامرون ۲۰ سالگی را سن واجد شرایط رای دادن اعلام نمودند. در گذشته در برخی کشورها مردان فقط حق رای داشته ولی از چند دهه پیش، اغلب کشورها حق رای را برای زن و مرد برابر دانسته اند. سوییس در سال ۱۹۷۱ و آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۴ به این گروه پیوستند. بیشترین آمار مشارکت مربوط به کشور هند بوده، این کشور در آخرین انتخابات سراسری در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۹۱۰ میلیون نفر برای حضور پای صندوقهای رای، بالاترین میزان شرکت در انتخابات را ثبت نمود (تقریبا به اندازه مجموع جمعیت اروپا به علاوه آمریکا!).
کشور ایران با سابقه بیش از ۱۲۰ سال برگزاری انتخابات مردمی، جزو کشورهای پیشرو در این امر بوده و برای گزینش روسای مختلف قوا و همچنین همه پرسی ها، انتخابات برگزار کرده است. میانگین مشارکت در پس از پیروزی انقلاب، بیش از۶۰ درصد بوده البته درانتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشارکت ۴۲درصدی کمترین میزان مشارکت بوده است. کسانی که در انتخابات شرکت ننموده عملا حق خود را از دخالت در انتخاب افراد و تاثیر در سرنوشت کشور سلب می نمایند. البته در اکثر کشورهای جهان و دارای سابقه بسیار برگزاری انتخابات و با داعیه دموکراسی، میزان مشارکت ممکن است به ۵۰ درصد نیز نرسد.
قابل ذکر است مشارکت پایین لزوما به معنای عدم مقبولیت و رضایتمندی از سیاستها و اقدامات دولت ها و حکومت ها نبوده و بعضا عدم شرکت در انتخابات می تواند به علت خشنودی از وضعیت موجود نیز باشد. در هر صورت عواملی همچون ناکامی و عدم رضایت یا بی اعتنایی و اهمیت ندادن به امر انتخابات از دلایل عدم حضور مردم در انتخابات نیز خواهد بود. به غیر از این موارد که بر اساس نوع نگاه مردم به انتخابات بر اساس عملکرد مسوولین بوده می توان دلایلی همچون ویژگی های جمعیت شناسی، نظام های انتخاباتی، زمان انتخابات، شیوه برگزاری انتخابات، ویژگی های نامزدهای انتخاباتی، سهولت در شرکت، فناوری های بکار گرفته شده، مسائل اقتصادی، برگزارکنندگان انتخابات و … نیز می تواند در مشارکت تاثیرگذار باشد.
علی ایحال بنابر موارد پیشگفت با رعایت الزامات مناسب و صحیح برگزاری انتخابات با دقت نظر تمامی افراد دخیل در انتخابات، میتوان انتخاباتی را شاهد باشیم که نتیجه آن موثر در بازدارندگی در مقابل دشمنان و تقویت ارکان نظام، نحوه حکمرانی و اداره کشور، شفافیت عملکرد مسوولین و مسائل کشور، افزایش حس امیدواری مردمی، تعاملات احزاب و گروه های سیاسی، انتخاب نخبگان و دلسوزان نظام، افزایش کارایی بخش های مختلف کشور، مشارکت مردم در تمامی برنامه های دولتی و افزایش وفاق ملی باشد.

/انتهای خبر

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۳:۰۷ ب.ظ

دیدگاه