اوپک دوستش ترامپ را از دست داد! و نگران بازگشت نفت ایران است

کدخبر۴۵۰۷۱

اوپک دوستش ترامپ را از دست داد! و نگران بازگشت نفت ایران است

اوپک با خطر خروج روسیه از توافق اوپک پلاس رو به روست

یک منبع آگاه در اوپک می‌گوید اعضای اوپک پلاس و هم پیمانان آن نگران ادامه توافق کاهش تولید اوپک هستند، چون آنها دوستشان ترامپ را از دست داده اند و احتمال بازگشت نفت ایران به بازار هم هست.

البرز گلستان به گزارش «انرژی امروز» از رویترز،  بایدن می‌تواند روابط دیپلماتیک ایالات متحده با سه عضو اوپک یعنی بزرگترین تولید کننده این سازمان، عربستان سعودی، و اعضای تحریم شده آن، ایران و ونزوئلا، و نیز هم‌پیمان این سازمان در اوپک پلاس، روسیه، بهبود دهد.

تحریم های ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا، میلیون ها بشکه نفت را از بازار خارج کرد اما بایدن می تواند اقداماتی برعکس انجام دهد و در نتیجه تولید نفت دنیا افزایش یابد. پس اوپک به سختی خواهد تواست عرضه نفت را با تقاضا به تعادل برساند.

بایدن گفته است که از سیاست روابط دیپلماتیک همه جانبه و نه رابطه یک طرفه تحریمی دونالد ترامپ حمایت می کند. هر چند همین گفته هم به معنی کاهش تحریم های دیگر کشورها نیست. بایدن در کمپین انتخاباتی خود قول داده است به توافق اتمی با ایران موسوم به برجام بازگردد اگر تهران دوباره به تعهدات خود عمل کند.

ترامپ با خروج از برجام و برقراری دوباره تحریم ها علیه ایران باعث خروج نفت ایران از گرودنه تجارت جهان شد. حالا اعضای اوپک نگرانند نکند بازگشت نفت ایران به عرضه بیش از حد نفت و اشباع بازار بینجامد آن هم زمانی که دیگر اعضا حاضر نیستند میزان تولید نفت خود را کاهش دهند. آنها مخصوصا بابت روسیه نگرانند که آیا به همکاری خود با اوپک ادامه خواهد داد یا نه.

یک منبع آگاه در اوپک گفته است که تحریم های ایران احتمالا قابل ارزیابی مجدد هستند و ایران می تواند به بازار نفت بازگردد، پس بازار دوباره با اشباع مواجه خواهد شد و توافق کاهش تولید به خطر خواهد افتاد.

از سویی اوپک با خطر خروج روسیه از توافق اوپک پلاس هم رو به روست. این منبع اوپکی مدعی است که ترامپ باعث شد مسکو با توافق با اوپک برسد.

بایدن روسیه را به عنوان اصی ترین تهدید واشنگتن اعلام کرده است. از سویی در کمپین های انتخاباتی خود گفته است که روابط سفت و سخت خود با عربستان سعودی را مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد.

ترامپ در جهت اتمام اختلافات نفتی عربستان و روسیه تلاش کرده بود تا این دو کشور بتوانند جنگ قیمت نفت بین خود را به پایان برسانند. این دو کشور با افزایش تولید نفت خود باعث کاهش قیمت نفت شدند آن هم زمانی بسیار نزدیک به شیوع پاندمی کرونا در دنیا که با کاهش تقاضا به افت شدید قیمت منجر شد.

ترامپ حامی صنایع نفت و گاز بود و این صنعت را از شر قوانین دست و پا گیر زیست محیطی خلاص کرده بود، از سویی هیچ باوری به اسناد علمی ارتباط بین انتشارات نفت و گاز و گرمایش جهانی نداشت.

ترامپ همیشه از اوپک شاکی بود که قیمت نفت را بالا نگه داشته اند و از اعضای این سازمان می خواست تا نفت بیشتری تولیدکنند. البته قانون «نواوپک» که در سالهای ریاست جمهوری این رییس جمهور دوباره مطرح شده بود هم نتوانست طرفداران خود را در ایالات متحده بیابد.

پس از آن یکی از اعضای ارشد اوپک که نخواسته بود نامش فاش شود به رویترز گفته بود حالا بعد از این چرخش ۱۸۰ درجه از قانون «نواوپک» به «هنر توافق» ترامپ دوست ماست.

ترامپ رابطه بسیار نزدیکی با بزرگ ترین تولید کننده اوپک، یعنی عربستان سعودی دارد. عربستان یکی از بزرگ ترین خریداران اسلحه از ایالات متحده و بزرگترین متحده منطقه ای آمریکا و دشمن سرسخت ایران است.

اما به نظر می رسد بایدن هم نخواهد خواست اوپک را از دست بدهد. شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر و رییس اسبق اوپک، گفته است: بایدن به توصیه های اطرافیان و مشاورانش توجه خواهد کرد و همانند ترامپ رفتار نخواهد کرد. بایدن رفتاری همانند ترامپ با روسیه هم نخواهد داشت.

یک منبع آگاه در نفت ایران به رویترز گفته است که ایران از ریاست جمهوری بایدن خوشحال است اما تصور نمی کند تحریم ها به این زودی ها برداشته شوند. بنابراین اعضای اوپک فرصت کافی برای چاره اندیشی دارند.

رویترز به نقل از این منبع آگاه نوشت حتی اگر تحریم ها برداشته شود باز هم ایران سه تا چهار ماه فرصت لازم دارد تا به سطح تولید قبل از تحریم ها برسد. بنابراین اوپک فرصت کافی برای تصمیم گیری های جدید دارد.

خبر حسین مصدق

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۹ ق.ظ

دیدگاه