آشپزی سنتی/دستور پخت کوفته تبریزی و نکات عالی شدنش

البرز گلستان/دستور پخت کوفته تبریزی و نکات عالی شدنش ?‍?

?مواد لازم

?مواد اصلی
?گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
?برنج ۷۵ گرم
?لپه ۱۵۰ گرم
?تخم مرغ ۱ عدد
?پیاز متوسط ۲ عدد
?سبزی معطر خشک ۲ قاشق غذا خوری
?رب گوجه ‌فرنگی ۴ قاشق غذا خوری
?نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم
?روغن به مقدار لازم

?مواد میانی :
?آلو ،زرشک و گردو(به دلخواه) به مقدار لازم

♨️طرز تهیه
?لپه را جداگانه بپزید و آبکش کنید تا هیچ آبی نداشته باشد، باید کاملا خنک شود. برنج را هم جداگانه نیم پز کنید و بگذارید کاملا خنک شود. نکته مهم: برنج و لپه باید کاملا خنک و بدون آب باشند.
?نصف لپه پخته شده را با گوشت چرخ کرده چرخ کنید یا درون دستگاه غذاساز میکس کنید و بقیه لپه رو به همان شکل به مواد اضافه کنید.
?نصف مقدار گوﺷﺖ ﭼﺮخ ﮐﺮده را لپه و به اندازه نصف لپه برنج بردارید ،یعنی اگر گوشت چرخ کرده یک کیلوگرم بود نیم کیلو لپه و ۲۵۰ گرم برنج.برنج نیم پخت شده و خنک شده را به بقیه مواد اضافه کنید.
?یکی از پیاز ها را با رنده متوسط (نباید درشت باشد) رنده کنید و آب اضافیش را بگیرید و به مواد اضافه کنید و ورز دهید.
?یک عدد تخم مرغ به مواد اضافه کنید و خوب ورز بدهید. معمولا برای هر سه عدد کوفته که درست میکنید باید یک عدد تخم مرغ کامل به مواد اضافه کنید.
?سبزی های معطر را نیز اضافه کنید. سعی کنید از سبزی خشک استفاده کنید، چون یکی از دلایلی که باعث وارفتن کوفته میشود، آبی است که در سبزی و باقی مواد میماند. سبزی کوفته شامل تره، مرزه‌، ترخون، شوید و نعناست که مقدار تره باید بیشتر از بقیه باشد و نعنا کمتر باشد.
?ادویه ها را اضافه کنید و دوباره ورز دهید. در مورد ادویه میتونید از زیره سیاه، #ادویه_کاری، جوز هندی و به مقدار خیلی کم زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن، نمک و دارچین استفاده کنید. توجه داشته باشید که از هر ادویه ای که استفاده می کنید باید هم در مواد کوفته بریزید هم در آب کوفته.
?چند باری هم مواد را با دست بردارید و به داخل ظرف بکوبید. کوفته را انقدر ورز دهید که مواد کاملا به خرد هم بروند و به راحتی بتوانید با مواد یک گلوله گرد درست کنید.
?بعد از ورز دادن مواد، با دست گلوله ی بزرگی درست کنید. به هیچ وجه دستتان را خیس نکنید تا کوفته های بهتری داشته باشید.
?داخل مواد را آلو یا زرشک یا گردو بذارید و کاملا گردش کنید. برای تهیه آب رب کوفته (سُس کوفته) و پخت آن چهار قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را درون روغن سرخ کنید به طوری که رنگ روغن قرمز رنگ شود یعنی رنگ رب را به خودش بگیرد.
?پیاز داغ آماده شده را به رب سرخ شده اضافه کنید. سپس چهار الی پنج لیوان آب را اضافه کنید و بگذارید بجوشد. وقتی آب جوشید کوفته ها را به آرامی در قابلمه آب رب که روی حرارت ملایم هست قرار بدید.
?بهتر این است که کوفته ها کاملا در آب غوطه ور باشند. اما اگر میخواهید آب غلیظی داشته باشید میتوانید آب کمتری بریزید.
حرارت کوفته را خیلی زیاد نکنید و در قابلمه را نیم باز قرار دهید. بعد از نیم ساعت کوفته ها را به آرامی کمی جا به جا کنید و بر گردونید.
?برای سرو اول کوفته ها را در ظرف بکشید و بعد آبش را رویش بریزید.
?اگر تعداد زیای کوفته آماده کرده اید میتونید اضافه هاشو درون سینی بچینید و بزارید فریزر تا خودشو بگیره وقتی خودشو گرفت درون کیسه فریزر بگذارید و فریز کنید و هروقت خواستید استفاده کنید.
? کوفته فریزر شده نباید در دمای اتاق وا برود. برای پخت کوفته فریزر شده کوفته را همانطور منجمد در آب در حال جوش (سُس کوفته) بندازید و بعد از یک ساعت حرارت را خاموش کنید.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۸:۱۶ ق.ظ

دیدگاه