چگونگی تامین افزایش حقوق بازنشستگان از سوی رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اعلام شد

البرز گلستان روزنامه «جام جم» در شماره امروز خود در گزارشی تفصیلی به روند اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان و چگونگی تامین منابع مالی اجرای این طرح پرداخت.

 

تامین منابع مورد نیاز از ظرفیت‌های بودجه

رضا عوض‌پور، رییس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، درباره دلایل اجرای این طرح به جام‌جم گفت: با ابلاغ بخشنامه افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در بهمن سال گذشته توسط سازمان برنامه، حکم حقوقی کارکنان دستگاه‌های اجرایی به طور متوسط حدود ۴۳درصد افزایش یافت. این موضوع باعث افزایش شکاف حقوق افراد شاغل و بازنشستگان شده و موجب اعتراض جدی بازنشستگان شد. برای همین از ابتدای سال جاری طی جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان کشوری و لشکری خواسته‌های آنها بررسی و تفاهم شد تا در چارچوب ظرفیت‌های قانونی موجود و توان مالی کشور اقدامات لازم برای ترمیم قدرت خرید بازنشستگان اجرایی شود.

 

عوض‌پور تصریح کرد: ضمن این‌که ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را تکلیف کرده است، از طرفی فشار تورمی سال‌های اخیر، معیشت مردم را در سختی قرار داده و یکی از گروه‌هایی که بیشترین بار فشار افزایش قیمت‌ها بر آنها سنگینی می‌کند، بازنشستگان کشوری و لشکری هستند که متاسفانه هیچ دولتی چه دولت حال و چه دولت آینده نمی‌تواند نسبت به فشار سنگین هزینه‌های این قشر بی‌تفاوت باشد. بنابراین، پس از مرور ظرفیت‌های قانونی و به استناد ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰درصد میانگین ناخالص حقوق شاغلان مشابه از مهر ۱۳۹۹ اجرایی شود.

 

رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره محل تامین منابع مالی این طرح گفت: این منابع برای شش ماه از سال خواهد بود و منابع مورد نیاز برای این طرح در نیمه دوم سال با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه سال جاری تامین خواهد شد. ضمن این‌که بار مالی اجرای این طرح در سال آینده در لایحه بودجه لحاظ خواهد شد.

 

عوض پور خاطرنشان کرد: در طول چهار سال گذشته علاوه بر رشد ضریب ریالی سالانه که به طور یکسان برای شاغلان و بازنشستگان اجرا شده است، هر ساله دولت در قالب اعتبار خاص تحت‌عنوان «متناسب سازی حقوق بازنشستگان» نسبت به افزایش حقوق آنان اقدام کرده است. ولی فشار تورمی سال قبل و سال جاری و همچنین مطالبه جدی بازنشستگان کشوری و لشکری و کانون‌های صنفی آنها باعث شد در سال جاری با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود، رشد بیشتری برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شود.

 

این مقام مسؤول در سازمان برنامه در پاسخ به این که آیا با اجرای این طرح، درخواست‌های بازنشستگی افزایش نخواهد داشت، افزود: شرایط و زمان بازنشستگی کارکنان دولت در ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر قوانین ذی‌ربط به طور دقیق مشخص شده و افزایش حقوق بازنشستگان هیچ تاثیری بر درخواست بازنشستگی کارکنان شاغل ندارد.

 

وی ادامه داد: برای تامین بار مالی این طرح، دولت از ظرفیت‌های بودجه خود استفاده کرده و هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نداشته و نخواهد داشت. این منابع از محل کاهش سایر هزینه‌ها و بازنگری و اولویت‌بندی استفاده از ظرفیت‌های راکد اقتصاد و نه افزایش پایه پولی تامین می‌شود، بنابراین اثری بر نقدینگی کشور و افزایش تورم نخواهد داشت.

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه