دکتر عارف نیارئیس مرکز بهداشت استان گلستان:با پیشگیری از بیماری ها مانع از تولد و اعمال هزینه برای خانواده و جامعه پزشکی می شویم

البرز گلستان دکتر عارف نیارئیس مرکز بهداشت استان گلستان در دومین جلسه مجمع سلامت استان گلستان، با اشاره به تاثیر مراکز بهداشت در جامعه اظهار کرد: بهداشت مانند پلک چشم است تا زمانی که پلک در سلامت باشد شاید کسی به اهمیت آن پی نبرد.

دکتر عارف نیا تصریح کرد: امروزه برای پیشگیری از بیماری ها، رسیدگی ها را از دوران جنینی آغاز کردیم و سونوگرافی جنین و آزمایشات چهارگانه برای تشخیص بیماری سندروم داون انجام می شود تا تولد کودک مبتلا به این بیماری موجب زجر خانواده نشود.

وی با بیان اینکه سقط قانونی سندروم داون و اکوی قلب برای جنین در حال اجرا است، بیان کرد: با پیشگیری از بیماری ها مانع از تولد و اعمال هزینه برای خانواده و جامعه پزشکی می شویم.

دکتر عارف نیا با اشاره به اجرای طرح غربالگری تیروئید، گفت: سالانه ۷۰ مورد کم کاری تیروئید و هفت مورد کودکان پی کیو در استان گلستان شناسایی می شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰ بیمار پی کیو در استان گلستان وجود دارد و اگر این تعداد بیماران شناسایی نمی شدند دچار عقب ماندگی ذهنی می شدند.

وی به تالاسمی ماژور و سقط ناشی از آن اشاره کرد و گفت: حداقل یک هزار زوج ناقل مورد بررسی و آزمایش ژنتیک در دوران بارداری قرار می گیرند تا در صورت تالاسمی ماژور نسبت به سقط جنین اقدام شود.

عارف نیا ادامه داد: سالانه ۳۵ مورد سقط تالاسمی ماژور در استان گلستان انجام می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان با بیان اینکه حفظ وضع موجود اولویت کار ما است، بیان کرد: مرگ و میر مادران باردار در قبل انقلاب اسلامی ۱۴۰ در ۱۰۰ هزار بود که این آمار امروز به ۲۰ مورد در ۱۰۰ هزار رسید، همچنین مرگ و میر اطفال ۷۰ مورد در ۱۰۰ هزار بود که امروز به ۱۰ در ۱۰۰ هزار رسیده است.

وی افزود: اگر بهداشت پای کار نباشد و مراقبت از سطح یک شروع نشود خدمات بیمارستانی پاسخگوی نیاز بیماران نخواهد بود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۰ ب.ظ

دیدگاه