دکتر ریاحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان : امسال ۱۰۰ درصد تخت های دیالیز استان افزایش پیدا کرده است

به گزرش پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از مهر، دکتر تقی ریاحی، ظهر یکشنبه، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: در طرح تحول سلامت صحبت از اضافه شدن تخت های بیمارستانی نبود ولی با این وجود افزایش ۱۵۰ تخت را در بیمارستان صیاد داشتیم که از ۱۵۰ تخت به ۳۱۰ تخت رسیده است.
وی با بیان این که در ماه های آینده ۴۰ تخت آی سی یو و سی سی یو به ظرفیت های بیمارستان صیاد اضافه می شود ، تصریح کرد: افزایش مراجعات به بیمارستان ها از زمان اجرای طرح تحول سلامت بیشتر شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: مهم ترین دغدغه مهم ما در بخش بهداشت دسترسی آسان مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است ولی تا رسیدن به خدمات مطلوب فاصله داریم.

دکتر ریاحی ادامه داد: شیوع بیماری های غیر واگیر در استان نیز از مهم ترید دغدغه های ما است و بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و قلبی و عروقی در استان در حال ازدیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با بیان این که امسال ۱۰۰ درصد تخت های دیالیز ما افزایش پیدا کرده است و از ۶۰ به ۱۲۰ رسیده است و در نظر داریم تاپایان سال ۹۴ افزایش ۵۰ تخت جدیدرا هم در دیالیز داشته باشیم.

ریاحی بیان کرد: امسال شعار بهداشت جهانی «ایمنی غذا» از مزرعه تا سفره نامگذاری شده است و در هفته سلامت شعار عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت نامگذاری شده است که برنامه هایی در این راستا منظور شده است.

وی سیاست های کلی سلامت، همکاری بین بخشی، سلامت وسبک زندگی ایرانی- اسلامی، عدالت در سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی – درمانی، سلامت، آموزش همگانی و خود مراقبتی، سلامت و مشارکت های اجتماعی، سلامت و ارتقای ایمنی غذا و اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه گذاری را روز شمار هفته سلامت در استان عنوان کرد.

همچنین علی عموزاد مهدیرجی به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: ۲۰ پروژه بزرگ عمرانی بهداشتی و درمانی در سال ۹۴ با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیارد ریال تکمیل و افتتاح می شود.

وی افزود: تکمیل بیمارستان ۹۶ تختخوابی مینودشت، احداث و بهره برداری چهار مرکز جامع سلامت در نوکنده، دلند، اوزینه و الغدیر گرگان، بهره بردازی از کتابخانه مرکز آموزش عالی و تکمیل سالن ورزشی دانشگاه از جمله این پروژه ها است.

عموزاد در ادامه با بیان این که امسال ۵۱ تخت مراقبت های ویژه به استان اضافه می شود، گفت: با تامین اعتبار لازم همه این طرح ها امسال اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۲۴ تخت برای شیمی درمانی بیماران صعب العلاج مجوز گرفته شده است که متعهد هستیم تا هفته دولت این تخت ها به استان اضافه شود و دو اورژانس ترومای استان هم در ۵ آذر و مطهری گرگان مجوزگرفته شده است و تامین اعتبار نیزشده است.

مشاوررییس دانشگاه از بهره برداری پنج پروژه کلینیک تخصصی در شهرستان های بندرترکمن، کلاله، گنبد وعلی آباد در سال جاری خبر داد و گفت: بیمارستان سوانح سوختگی گرگان نیز جزو تعهدات ما تا هفته دولت است.

عموزاد افزود: مرکز تحقیقات گوارش و کبد گرگان نیز با تامین اعتباری که انجام شده است تا پاییز امسال به بهره برداری می رسد و بیمارستان رسول اکرم کلاله که فاز دو آن سال هاست مغفول مانده است در پاییز به بهره برداری می رسد.

۸۳۰ میلیارد ریال منابع طرح تحول در استان

مشاور رییس دانشگاه در خصوص طرح تحول سلامت گفت: از ابتدای اجرای برنامه طرح تحول در استان ۸۳۰ میلیارد ریال منابع وارد استان شده است که ۱۰۰ میلیارد ریال آن در بحث هتلینگ و بهسازی و نوسازی بیمارستان ها هزینه شده است.

عموزاد با اشاره به بودجه دانشگاه در سال ۹۳ گفت: در سال ۹۳ اعتبارات جاری دانشگاه ۴۳ درصد، اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد و درآمدهای اختصاصی ۹۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین افزود: در سال گذشته ۶۵ پروزه عمرانی با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال در استان به بهره برداری رسیده است و در بحث خانه ها بهداشت نیز صد خانه بهداشت با اعتبار ۸۵ میلیارد ریال در استان افتتاح و بهره برداری شد.

اختصاص ۱۰۷ میلیارد ریال در بخش بهداشت

جانشین هفته سلامت استان هم در این جلسه با اشاره به نامگذاری شعار بهداشتی سال به نام «ایمنی غذا ازمزرعه تا سفره»، گفت: مواد غذایی باید از سه خطر میکروبی و شیمیایی و فیزیکی مبرا باشد و در دانشگاه دو معاونت غذا و دارو و معانت بهداشتی بر سلامت غذا نظارت دارند.

محمد رضا هنرور افزود: در سال ۹۳ در طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز واحدهای آزمایشگاه و مراکز شبانه روزی و زیست پزشکی هزینه شد.

راه اندازی مرکز جامع سلامت در رامیان و دلند

وی راه اندازی مراکز جامعه سلامت در سال گذشته را از اقدامات خوب دانشگاه عنوان کرد و گفت: امسال نیز مراکز جامع سلامت با کمک خیرین در شهرستان هایی مانند دلند و رامیان راه اندازی می شود.

هنرور تصریح کرد: سال گذشته واحدهای نمونه گیری آزمایشگاهی را در روستاها راه اندازی کردیم تا روستائیان مراجعات کمتری برای درمان و آزمایش به شهر داشته باشند.

وی از افزایش پزشک خانواده از ۱۸۶ به ۲۳۶ نفر در مراکز پزشک خانواده خبر داد و گفت: در خدمات دارویی نیز ۶۹ مرکز را به بخش خصوصی واگذار کردیم و در حال حاضر در داروخانه های مراکز بهداشتی روستایی ما ۴۰۱ قلم دارو وجود دارد.

وی از امضای تفاهم نامه با آموزش و پروورش در جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان زیر ۱۲ سال خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه خدماتی مانند آموزش بهداشت دهان و دندان، ترمیم دندان، جرم گیری و برخی خدمات دیگر دندان پزشکی برای دانش آموزان انجام می شود که در شهرها قسمتی از تعرفه توسط دولت و قسمتی نیز توسط خانواده ها پرداخت می شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۰ ب.ظ

دیدگاه