همه آنچه که پزشکان باید در باره سامانه فروشگاهی پزشکان (کارتخوان) بدانند

 به گزارش البرز گلستان با اجباری شدن نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان، حالا سامانه‌ای تحت عنوان سامانه فروشگاهی پزشکان که به نوعی پایانه فروشگاهی است، راه‌اندازی شده است که همه پزشکان ملزم به راه‌اندازی آن در مطب خود هستند. در این یادداشت به‌تمامی سؤالات شما درباره سامانه فروشگاهی پزشکان پاسخ‌داده‌شده و با سازوکار آن به‌طور کامل آشنا خواهید شد.

به‌موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلف‌اند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام نمایند.

بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل یادشده مکلف‌اند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارت‌خوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام نمایند.

سوالات متداول درباره سامانه فروشگاهی پزشکان و پاسخ آنها

نحوه ثبت‌نام در سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی

برای شروع مؤدی ابتدا باید فرآیند ثبت‌نام کد اقتصادی خود را تکمیل نموده باشد و در وضعیت ۴۵ قرارگرفته باشد. برای مؤدیانی که همه اطلاعاتشان از سمت سازمان تأیید گردیده است می‌توانند از منوی سایر خدمات در ثبت‌نام کد اقتصادی گزینه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را انتخاب و فرآیند ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را آغاز نمایند. تاریخ مشمولیت مشمولین خدمات درمانی تاریخ ۰۱/۰۱/۹۸ است.

نوع مشمولیت چیست؟

مؤدی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان‌های مربوط به صندوق فروش تعیین و در لیست موردنظر انتخاب می‌نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بندی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ می‌باشند.

تاریخ مشمولیت چیست؟

تاریخ مشمولیت برای مؤدیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مؤدیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها است که مؤدی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.

شماره‌سریال صندوق چیست؟

شماره‌سریال صندوق همان شماره‌سریال کارت‌خوان است که توسط شرکت‌های تأمین‌کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده‌اند برای هر دستگاه به‌صورت منحصربه‌فرد تخصیص داده‌شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) در اختیار مؤدی قرار می‌گیرد.

مدل دستگاه چیست؟

مدل دستگاه کارت‌خوان که توسط شرکت ارائه‌شده (شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت) اعلام می‌شود.

سریال حافظه مالیاتی چیست؟

شماره‌سریال حافظه مالیاتی توسط شرکت‌های تأمین‌کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نموده‌اند برای هر حافظه به‌صورت منحصربه‌فرد تخصیص داده می‌شود و در هنگام ارائه آن را در اختیار مؤدی قرار می‌دهند.

تاریخ شروع بهره‌برداری چه زمانی است؟

دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارت‌خوان است. این قلم اطلاعاتی پس از راه‌اندازی کارت‌خوان در سامانه ثبت می‌شود.

وضعیت سامانه و تاریخ آن به چه معناست؟

این امکان برای مؤدی در نظر گرفته‌شده است که در صورت تعطیلی موقت و یا دائم بنگاه اقتصادی قابلیت اعلام و غیرفعال شدن موقت یا دائم پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) و حافظه مالیاتی خود را در سامانه داشته باشد.

مؤدی چگونه می‌تواند شناسه حافظه را دریافت نماید؟

پس از تکمیل ثبت‌نام و تأیید مشخصات ثبت‌شده توسط مؤدی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور به‌صورت پیامک برای مؤدی ارسال می‌گردد.

آیا مؤدی می‌تواند بدون دریافت شناسه حافظه، صورتحساب صادر نماید؟

خیر، مؤدی بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی نمی‌تواند صورتحساب صادر نماید.

آیا می‌توان از چند کارت‌خوان مختلف در یک مکان استفاده کرد؟

بله امکان استفاده از چند کارت‌خوان از شرکت‌های مختلف ارائه‌کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.

آیا می‌توان یک کارت‌خوان را برای چند محل فعالیت استفاده کرد؟

خیر، یک کارت‌خوان فقط می‌تواند برای یک مکان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

آیا می‌توان یک حافظه را برای چند محل فعالیت استفاده کرد؟

خیر، یک حافظه فقط می‌تواند برای یک مکان مورداستفاده قرار گیرد.

در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) از یک محل به محل دیگر مؤدی باید چه اقدامی انجام دهد؟

ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) قبلی را غیرفعال نماید سپس بعد از تأیید و غیرفعال شدن توسط سازمان مؤدی می‌تواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) را از اول شروع نماید.

آیا امکان ثبت مشخصات تمام دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی به‌عنوان پایانه فروشگاهی در سامانه ثبت‌نام وجود دارد؟

تنها کارت‌خوان‌هایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت‌نام را خواهند داشت. استانداردها به‌صورت سیستمی کنترل می‌شوند. اگر امکان ثبت دستگاه کارت‌خوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است که این دستگاه به علت عدم رعایت استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تأییدیه سازمان امور مالیاتی کشور است.

در حالت فوق تکلیف مشمولین چیست؟

مشمولین محترم (پزشکان) می‌بایستی در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک مربوط یا شرکت ارائه‌کننده دستگاه کارت‌خوان خود مراجعه نمایند. پرشین تکس

نوشته شده توسط محمد صالح افتخاری در جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۲ ب.ظ

دیدگاه