مدیر کل هواشناسی گلستان خبر داد : طراحی سامانه ای که ۱/۵ ساعت جلوتر بارش باران را اعلام می نماید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرز گلستان مهندس رضوی مدیر کل هوا شناسی استان گلستان در جلسه شورای برنامه ریزی استاندار ی در باره اهمیت هواشناسی و نقش آن در مسائل زیست محیطی سخنانی را بیان نمودند.

مهندس رضوی بیان نمود که : که سفره های زیر زمینی دیگر نمی تواند آب ذخیره کند وگنجایش ذخیره آب کم شده است ودام ها دارند مراتع را نابود می کنند .

مدیر کل هواشناسی گلستان در ادامه افزود: در پیامدهای تغییر اقلیمها حتما باید نوع محصول ما تغییر کندبه نوعی که نیاز به آب کمتری داشته باشیم و بزرگترین مشکل این است که ما در کشور ارزش آب را نمی دانیم یا مردم را توجیه نکردیم که این آب چقدر ارزشمند است و در واقع باید بهای آب مصرفی در کشاورزی مشخص شود و یا پایه آب ارزش گذاری شود لذاهر چه را قیمت یگذارید ارزش پیدا می کند و جنگلهای ما دارد به سمت خشکی می رود و کاشت یک درخت می تواند تا چند در جه محیط اطراف خود را خنک کند و یک سانت خاک حاصلخیز چند سال طول می کشد تا احیا و تولید گردرد.

مهندس رضوی سپس ضمن بیان جمله ای از کلانتری وزیر سابق کشاورزی گفت : ما در سال گذشته برای ۳۳میلیون نفر غذا در داخل تهیه و برای ۴۴ میلیون دیگر از بیرون تهیه کرده ایم .

وی در ادامه افزود بحران کم آبی با تذکر حل نمی شودو آب الان حیاتی ترین مسله ایران است .

مدیر کل هوا شناسی گلستان سپس با بیان آماری از وضعیت آب و جنگل در جهان گفت : بیشترین کشورهای که آب شیرین دارند کشورهای روسیه و کانادا و تاجیکستان می باشد .و کشور آلمان و لهستان در ۵۰سال گذشته جنگل های خود را۴برابر نمودند ولی متاسفانه جنگل های ما هر روز دارد کوچکتر می شود .

وی سپس در باره وضعیت سیلابهای در ایران و سایر کشورها و نوع تلفات آن گفت : در مقایسه سیلابها در دنیا ما جزء کشورها ی هستیم که بیشترین آسیب را از سیلاب داریم . ومقدار کشته سیلابها طی ۱۰سال گذشته در کشورهای پیشرفته ۱۰هزار کشته و در کشورهای در حالب توسعه ۲۰۰هزار نفر کشته و در کشورهای جهان سوم بیش از ۴۰۰هزار کشته دارند .

مهندس رضوی سپس در باره یکی از وظائف هواشناسی گفت : ما وظیفه داریم اگر بارشهایی که منجر به سیلاب می شود پیشاپیش اعلام نماییم و ما باهمکاری ستاد حوادث قصد داریم ۲۵ سامانه باران سنج و هشدار آتش سوزی بگذاریم و فعلامکان یابی کردیم و تا آخر خرداد ما ه در سراسر استان نصب می شود.

مدیر کل هواشناسی در ادامه بیان نمود: ما دومین استان در کشور هستیم که مانتورینگ در آن راه اندازی شده است که اطلاعات را در این زمینه رابه روز می کند

مهندس رضوی مدیر کل هوا شناسی استان گلستان در خاتمه بیان نمود : یک سامانه برای استان طراحی شده که به تمامی مسئولان در حدود ۱/۵ساعت جلوتر بارش باران را اعلام می نماید و ما برای خرید رادار حدود ۵الی ۶ میلیارد تومان نیاز داریم و ما در هوا شناسی در یایی هیچ اطلاعاتی از شرق خزر نداریم ولی شروع کردیم .

دراین جلسه شورای برنامه ریزی استاندار گلستان و معاونین استاندار و مدیران کل حضور داشته اند

IMG_6636IMG_6629

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۳:۳۶ ب.ظ

دیدگاه