سناتور جمهوری‌خواه: آمریکا برای لغو تحریم‌های کنگره‌ به ایران اطمینان داده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرز گلستان به نقل از فرارو، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه آمریکا به سایت اسپاتنیک گفت که بخشی از موضع گیری دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات جاری شامل برداشتن تحریم‌های کنگره‌ای بدون تصویب از جانب کنگره آمریکا می‌شود.

گراهام گفت: «زمانیکه مسئله لغو تحریم‌های کنگره‌ای مطرح می‌شود (رئیس جمهور) نظر نهایی را نمی‌دهد، بلکه ما (کنگره آمریکا) حق اعمال نظر داریم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارد که لغو تحریم‌های کنگره‌ای بخشی از مذاکرات است گفت: «مطمئنا. وگرنه چرا ایرانیان باید با توافقی موافقت کنند که بر اساس آن تحریم‌های کنگره‌ای که بسیار شدید هستند، همچنان پابر جا بمانند؟»

گراهام در ادامه با اشاره به این مسئله گفت: «به همین خاطر است که آن نامه را امضا کردم.» روز دوشنبه ۴۷ نماینده کنگره نامه‌ای که خطاب به مقامات ایران بود را امضا کردند.

در این نامه تاکید شده بود که هر توافقی که بدون تصویب کنگره‌ای میان ایران و آمریکا انجام شود «یک توافق اجرایی صرف» محسوب می‌شود و رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌تواند آن را لغو کند.»

تاکنون تنها توافقنامه‌ای که در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ نهایی شده، برنامه اقدام مشترک است که لغو موقت تحریم‌های مشخصی که آمریکاعلیه صنعت پتروشیمی، بخش خودرو و برخی بخش‌های مالی اعمال کرده را به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش کاخ سفید، توافق نهایی در انتظار تصمیم طرف‌های حاضر در مذاکرات تا پایان ماه مارس است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

دیدگاه