مدیر کل جدیدمیراث فرهنگی و گردشگری گلستان: ایجاد گردشگری در جزیره آشوراده و ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

به گزار ش پایگاه خبری البرز گلستان امروز در تالار فخرالدین اسد گرگانی مراسم تودیع قربان عباسی و معارفه ابراهیم کریمی صورت گرفت

در این مراسم طهماسبی معاون سیاسی امنیتی استاند ار گلستان و ر بیعی مشاور استاندار گلستان خاکی فرماندار گرگان و میرزائی فرماندار بندرگز و مدیران کل استان حضور داشتنه اند اسدالله درویشی معاون پارلمانی و حقوقی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری کشور بعنوان نماینده سلطانی فر رئیس سازمان گردشگری کشور حضور داشتند.

در این مراسم ابتدا معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان احیای صنعت گردشگری و صنایع دستی را یکی از مولفه های توسعه اقتصادی استان دانست و گفت: اگر استان توسعه محور نباشد اقتصاد را درک نخواهد کرد.

علی اصغر طهماسبی در این آئین ضمن تاکید بر ایجاد زیرساخت های گردشگری در استان، افزود: با فراهم بودن زیرساخت ها سرمایه گذاران کوچک و بزرگ ورود پیدا می کنند.

وی از ایجاد امنیت پایدار در استان خبر داد و تصریح کرد: با مهیا بودن بسترهای امنیتی حتی سرمایه گذاران خارج از کشور نیز می توانند برای سرمایه گذاری به این استان ورود پیدا کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان کشور ایران را دارای امنیت پایدار دانست و گفت: درحالی که در بسیاری از کشورهای دنیا حداقل های امنیت وجود ندارد ایران اسلامی توانسته به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم امنیت ببخشد.

DSC06500

طهماسبی خاطر نشان کرد: اگر ما بخواهیم توسعه پایدار را استمرار ببخشیم باید اشتغال ایجاد کرده و به ظرفیت هایی مانند جاذبه های گردشگری و صنایع دستی توجه داشته باشیم چراکه بخش اعظمی از اشتغال منوط به توسعه این دو صنعت است.

وی ضمن اشاره به ورود ۱۵ میلیون مسافر گذری در ایام مختلف سال به گلستان، افزود: با توجه به ظرفیت هایی که در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود دارد می توان شرایط را برای تبدیل شدن این استان از معبر به مقصد ایجاد کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان نبود اشتغال و بیکاری را یکی از آسیب های جدی برای جامعه دانست و اذعان کرد: در صورت نبود کار ازدواجی انجام نمی گیرد که بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آمار ازدواج نیز آسیب هایی را به جامعه وارد می کند از این رو با درنظر گرفتن ظرفیت های گردشگری استان می توان بخش زیادی از این مشکل را مرتفع کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان با بیان این نکته که برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت باید بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرد، افزود: در بخش صنایع دستی با هزینه ای حدود ۲۰ میلیون می توان به راحتی اشتغال پایدار در استان ایجاد کرد.

طهماسبی با بیان این نکته که کار در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرا بخشی است، افزود: همه نهادهای دولتی باید دست به دست هم دهند تا با فعال کردن این سه بخش مشکل بیکاری رفع شود.

وی ادامه داد: در استانی که بیش از ۴۰ درصد آن را اهل سنت تشکیل داده و سایر اقوام ایران زمین در آن حضور دارند ظرفیت برای جذب گردشگر با این تنوع قومی و مذهبی و اقلیمی بسیار مهیا است.

سخنران بعدی این آیین اسدالله درویش امیری جزیره آشوراده را یک ظرفیت برای استان دانست و تصریح کرد: برخی توهم دارند و نسبت به این موضوع جبهه می گیرند؛ به گمانشان آشوراده با صنعت گردشگری نابود خواهد شد.

وی ادامه داد: ما متولی میراث طبیعی هستیم به عبارتی پیش از آنکه محیط زیست متولی باشد مسئولیت حمایت از جاذبه های طبیعی بر عهده میراث فرهنگی و گردشگری است از این رو هیچگاه به نابودی این مناطق طبیعی گردشگری فکر نمی کنیم.

درویش امیری با بیان این نکته که در سه دهه گذشته به میراث طبیعی کم لطفی شده، افزود: ما درکنار سازمان محیط زیست هستیم نه در مقابل آنها از این رو نباید دوستدران و کارشناسان محیط زیست نگران این موضوع باشند.

وی با تاکید بر این نکته که تنها در ۱۰ درصد جزیره آشوراه طرح گردشگری اجرا می شود، افزود: اگر قرار به ساخت بنایی باشد آن سازه چوبی و تک بنا خواهد بود نه اینکه مانند جزیره کش برج سازی شود؛ هر مکان ظرفیت خاصی برای گردشگری خواهد شد و قطعا در جزیره آشوراده برج سازی رخ نمی دهد.

معاون پارلمانی و حقوقی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری ضمن یادآوری این نکته که اظهار نظر بسیاری از کارشناسان خیر خواهانه نیست، اذعان کرد: ما هم خودمان را کارشناس محیط زیست می دانیم و خوب می دانیم که میراث طبیعی باید حفظ شود از این رو برای حفظ جزیره آشوراده و میانکاله از هیج تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی درادامه خاطر نشان کرد: احیای صنعت گردشگری و صنایع دستی اقتصاد گلستان را از رکود خارج می کند و باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان می شود.

وی با بیان این نکته که هیچ منکری بالاتر از بیکاری در جامعه وجود ندارد، افزود: بسیاری از خانواده ها اکنون فارغ التحصیلان بیکار دارند از این رو با احیای صنعت گردشگری می توان اشتغال پایدار و موقت بسیاری ایجاد کرد.

وی ضمن اشاره به این نکته که باید بوی نفت از اقتصاد کشور خارج شود، افزود: با توسعه و رونق گردشگری، صنایع دستی و ساخت بسترهای مناسب برای حضور گردشگر دیگر لازم نیست اقتصاد کشور تنها به فروش نفت متکی باشد.

درویش امیری اضافه کرد: ملت ایران دارای تمدن تاریخی و آثار گران بهایی است که معرفی آن به سایر ملل، شرایط حضور گردشگر در کشور را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: در موزه های تاریخی هریک از کشورهای اروپایی، آثار تاریخی کشور ایران به چشم می خورد که این هیبت و عظمت تاریخ کهن ایران را نسبت به سایر کشورها به رخ می کشد.

معاون پارلمانی و حقوقی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری از ثبت ۴۵۰ اثر ثبت شده در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: توجه به این داشته ها و به کار گیری آن در اقتصاد کشور، کمک زیادی به رونق و توسعه خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به این نکته که در سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون گردشگر در کشورهای دنیا جابه جا شده، افزود: امروز صنعت گردشگری بعد از نفت و گاز به عنوان سومین اقتصاد دنیا به شمار می رود؛ سومین اقتصادی که در سه دهه گذشته روند روبه رشدی را در پیش گرفته است.

این مسئول کشوری با بیان این نکته که رشد صنعت گردشگری غیرقابل تصور است، اذعان کرد: تعداد گردشگران در سال ۱۹۵ میلادی را ۳۵ میلیون نفر، در سال ۱۹۸۰ را ۲۷۸میلیون نفر و در سال ۱۹۹۵ را ۵۲۸ میلیون نفر دانست .

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۳ بر اساس آمار سازمان گردشگری این رقم به یک میلیاردو ۲۰۰ میلیون گردشگر رسیده است.

درویش امیری داشتن تنوع فرهنگ، لباس، اقلیم، غذا و اقوام در کشور را از جاذبه های گردشگری خارجی دانست و گفت: با وجود چنین پتانسیل و ظرفیت هایی چرا نباید از ظرفیت های گردشگری بهره جست.

وی ادامه داد: این چه ایده نادرستی است که فکر می کنیم حضور گردشگر خارجی به کشور باعث ایجاد هرج و مرج فرهنگی می شود؛ به عنوان معاون حقوقی پارلمان به صراحت اعلام می کنم یک پرونده حقوقی، قضایی و انتظامی تاکنون از گردشگران خارجی در دادسراهای کشور نداشته ایم. تاکنون حتی یک گردشگر ناهنجاری و غیر قانونی در کشور ایجاد نکرده است.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: اجازه دهیم از بستر و شرایط ایجاد شده ماهم برای رونق اقتصاد کشور بهره برده و شرایط مالی مردم در این راستا تقویت شود.

وی تعامل کشور ایران را با سایر کشورهای جهان مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه با برنامه هایی که دولت تدبیرو امید ایجاد کردند ارتباط خوبی بین ایران با کشورهای دنیا به جز چند کشوری که عناد ما را دارند، برقرار شده است.

ابراهیم کریمی، مدیر کل جدید میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در این مراسم اظهار داشت: امروز با قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیتی که در استان گلستان وجود دارد باید برای به روز شدن و گام‌های مهم برداشتن تلاش کنیم.

وی افزود: نگاه ویژه مقام عالی استان و مقامات کشوری نیز کار ما را هم سخت کرده و هم ما را به ادامه کار دل‌گرم می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: اهداف سازمانی محقق نمی‌شود جز اینکه اهداف خود را در کلان استان بکار ببریم و شهرستان‌های استان گلستان قابلیت‌های فراوانی دارند که باید از آن‌ها استفاده شود.

به گفته وی، جز مباحث کارکردی نباید وقت و زمان را به چیز دیگری صرف کرد و باید شهرستان‌ها را به میدان یک رقابت سالم وارد کرد و توانمند کردن شهرستان‌ها برای ما از اهداف سازمانی است.

کریمی تاکید کرد: استان گلستان ظرفیت‌های باارزشی مانند دیوار گرگان و جزیره آشوراده دارد که مورد تاکید مقامات کشوری نیز هست و در حوزه صنایع دستی نیز باید ابریشم و جاجیم را به کنار خاتم برسانیم.

وی گفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حوزه‌هایی متصل به یکدیگر هستند و اگر ظرفیت‌های هر بخش تقویت شوند هر سه حوزه به هم کمک می‌کنند.

به گفته وی، باید از تحصیل‌کردگان خارج از سازمان را که به عنوان یک قابلیت با ارزش در استان هستند استفاده کنیم و روستاهای هدف گردشگری نیز باید توسعه و گسترش یابند.

کریمی افزود: یکی از اصلی‌ترین تلاش‌های ما این است که تورهایی را برای استان گلستان تعریف کنیم تا آمار ورودی گردشگر به استان واقعی شود و این موضوع امکان‌پذیر است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۶ ق.ظ

دیدگاه