قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان خبرداد/کسب رتبه سوم درتولیدمیگو در کشور/حلقه ی مفقوده ی زنجیره ی تولید میگو در استان صادرات است

جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو گلستان با حضور مهندس دندانی معاون مدیر کل دفتر امور میگو و دکتر درخشان کارشناس اداره تکثیر و پرورش میگو سازمان شیلات ایران برگزار شد.

به گزارش البرزگلستان به نقل از پایگاه روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان در این جلسه مهندس دندانی با بیان اینکه استان گلستان در زمینه تولید میگو استانی پاک و عاری از بیماری است گفت: از ۵۹ کشور تولید کننده میگو در دنیا در ۵۸ کشور بیماری میگو وجود دارد. عوامل بیماری زا همیشه در کمین میگوها هستند که خوشبختانه در استان گلستان تاکنون هیچ گونه بیماری مشاهده نشده است.

وی در خصوص آمار میگوی تولیدی کشور در سال جاری خاطر نشان کرد: پیش بینی تولید میگو در کشور در سال جاری ۳۸ هزار تن است که تاکنون ۲۹۵۰۰ تن از این میزان برداشت شده است که ۲۵۸۵ تن این مقدار مربوط به استان گلستان است  که در حال حاضر  در رده سوم تولید میگو کشور قرار دارد.

معاون مدیر کل دفتر امور میگو سازمان شیلات ایران رعایت الزامات بهداشتی را یکی از نکات قابل توجه دانست و تصریح کرد: پرورش دهندگان باید الزامات بهداشتی را به طور دقیق اجرایی کنند و با رعایت میزان استاندارد تراکم ذخیره سازی استخرهای پرورش از ضرر و زیان هایی که در صورت بروز بیماری به وجود می آید پیشگیری نمایند.

همچنین مدیر کل شیلات گلستان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از تمامی تولید کنندگان و کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط با تولید میگو در استان گفت: حلقه ی مفقوده ی زنجیره ی تولید میگو در استان صادرات است که با محقق شدن این امر در آینده نزدیک این حلقه تکمیل خواهد شد.

مهندس سید جواد قدس علوی با ابراز خرسندی از جایگاه سوم استان در تولید میگو کشور بیان داشت: با روند پیش رو قطعا می توانیم در آینده به رتبه های بالاتر صعود کنیم که این امر همت تمامی فعالان و مسئولان را می طلبد.

وی آموزش نیروی انسانی را رکن اساسی آغاز هر صنعتی دانست و اذعان داشت: در حال حاضر برنامه ریزی جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیران، کارشناسان و کارگران فعال در مجتمع میگو گمیشان در حال انجام است. زیرا معتقدیم آموزش نیروی انسانی سبب تسریع در رسیدن به اهداف می گردد.

وی با توجه به اهمیت تشکیل اتحادیه صنفی تولید کنندگان میگو استان یادآور شد: تشکیل یک اتحادیه یا تعاونی صنفی جهت مدیریت بهتر مجتمع یک ضرورت است تا بتوانیم با همکاری و هم افزایی به سمت توسعه بیشتر برویم.

مدیر کل شیلات گلستان در خصوص احداث زیرساخت های اصلی مجتمع پرورش میگو گمیشان گفت: سرمایه گذاران در زمینه احداث زیرساخت های اصلی فاز ۱مجتمع دغدغه نداشته باشند. زیرا احداث این زیرساخت ها از قبیل تامین برق، آب، پل ها، کانال ها، جاده های دسترسی و … مد نظر و دغدغه ماست و توجه ویژه ای در زمینه ی جذب اعتبار به مجتمع می شود. به طوریکه از سال ۹۴ تاکنون ۲۸ میلیارد تومان اعتبار وارد مجتمع شده است.

مهندس قدس علوی تسریع در روند صادرات میگو از مرز اینچه برون را دستور ویژه استاندار گلستان عنوان کرد و گفت: به دستور شخص استاندار به طور ویژه روند صادرات از مرز اینچه برون در حال پیگیری است که تاکنون ۲ مرکز عمل آوری بهمن گستر و شیل آبزی کدهای بهد اشتی  IR و EC خود را جهت صادرات میگو استان دریافت کردند که امیدواریم با توجه به ظرفیت ریلی بین المللی ایران، ترکمنستان، قزاقستان امسال برای اولین بار شاهد صادرات میگو از استان باشیم که در حال حاضر کشورهای آسیای میانه، روسیه و چین به عنوان اولین مقصد این صادرات مطرح است.

گفتنی است  در این جلسه مهندس وشتانی رئیس اداره تکثیر و پرورش میگو ، مهندس نصرتی رئیس اداره فنی و عمرانی، مهندس کیا رئیس اداره شیلات شهرستان گمیشان و مهندس جیران رئیس گروه بهبود و کیفیت بازار شیلات استان نیز هر یک به ارائه گزارشی در حوزه فعالیت های واحد خود به حاضرین پرداختند.

لازم به ذکر است کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو استان با حضور معاون مدیر کل دفتر امور میگو و رئیس اداره تکثیر و پرورش میگو سازمان شیلات ایران، مدیر کل، معاون آبزی پروری و کارشناسان شیلات استان و جمعی از تولید کنندگان و عمل آوران میگو در سالن جلسات اداره کل شیلات استان برگزار شد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه