سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: ۷ اسفندماه ۹۴ انتخابات مجلس دهم و خبرگان

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس، اعلام کرد که انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۷ اسفندماه ۹۴ برگزار می‌شود. پیش‌تر وزارت کشور طی نامه‌ای به شورای نگهبان تاریخ‌های ۷ و ۱۴ اسفند ۹۴ را برای برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان پیشنهاد کرده بود که اعضای شورا در جلسه امروز تاریخ فوق را برگزیدند.

کنفرانس خبری سخنگوی وزارت کشور
ساعتی قبل از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان؛ سخنگوی وزارت کشور با بیان این‌که وزارت کشور مجری انتخابات خبرگان رهبری است، اظهار کرد: ما دو تاریخ برای برگزاری انتخابات سال ۹۴ به شورای نگهبان پیشنهاد کرده‌ایم اما هنوز تاریخ برگزاری انتخابات قطعی نشده است.

حسینعلی امیری در نشست خبری خود با اشاره به این‌که وزارت کشور تاریخ ۷ اسفند و ۱۴ اسفند ۹۴ را برای انتخابات به شورای نگهبان پیشنهاد کرده است، گفت: اداره کل انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان باید در جلساتی با دلایل کارشناسی مناسب‌ترین زمان برای انتخابات را تشخیص دهند. سپس در جلسه رسمی شورای نگهبان این تاریخ‌ها بررسی می‌شود تا با وزارت کشور به یک توافقی دست‌ یابند.

وی همچنین افزود: تاکنون تاریخ دقیق برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال ۹۴ قطعی نشده است. در این جلسه وزیر کشور به استانداران گفت که در زمان انتخابات از حاشیه‌ها پرهیز کنند و نسبت به هیچ جناح سیاسی جانبداری نکنند.

قائم مقام وزیر کشور همچنین در رابطه با دستور وزیر کشور درباره استعفای مسئولانی که قصد حضور در انتخابات سال آینده را دارند، گفت: دستور وزیر کشور شامل کارکنان و مدیران وزارت کشور است و این تصمیم شامل شهرداران نمی‌شود.

امیری درباره لایحه تأسیس فعالیت احزاب، گفت: این لایحه نسبت به قانون فعلی نوآوری‌های زیادی دارد و ما از معاون اول رئیس جمهور خواسته‌ایم که این لایحه خارج از نوبت بررسی شود. ما در این زمینه با مجلس هم همکاری‌های خوبی داشته‌ایم. ما دنبال موازی‌کاری نیستیم و علاقه داریم در مسیری حرکت کنیم تا زمینه برای فعالیت احزاب فراهم شود. من نمی‌توانم پیش‌بینی‌ کنم که این لایحه به انتخابات سال آینده برسد.

وی با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: مشابه این سیاست‌ها در وزارت کشور تهیه شده است. اما از آنجایی که سیاست‌های کلی نظام بر قوانین عادی اولویت دارد ما صبر کرده‌ایم تا این سیاست‌ها به تصویب مجمع تشخیص مصلحت و رهبری برسد سپس در چارچوب آن سیاست‌ها برنامه‌های خود را طراحی کنیم. اکنون در مجمع تشخیص مصلحت پیشنهادهایی درباره توجه به جایگاه احزاب و حتی طراحی مکانیزمی برای رأی دادن به حزب در انتخابات مجلس مطرح شده که ما طرفدار این پیشنهادات هستیم.

امیری در پاسخ به پرسشی درباره جلسه مشترک وزیر کشور و کمیسیون شوراهای مجلس نیز گفت: وزارت کشور با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ارتباط است. حضور وزیر در جلسه کمیسیون شوراها برای تشریح بودجه بود که البته در حاشیه آن جلسه صحبت‌هایی هم درباره مسائل مختلف مطرح شد.

امیری درباره علت برگزار نشدن جلسه ماده ۱۰ نیز گفت: به دلیل بررسی بودجه در مجلس، نمایندگان مجلس نتوانستند در کمیسیون ماده ۱۰ حضور یابند. اعضای قوه قضائیه نیز نتوانستند در این جلسه حاضر شوند. معاون سیاسی وزیر کشور تأکید دارد که جلسات باید مرتب برقرار شود. از زمان تشکیل دولت یازدهم نیز تاکنون ۲۱ پروانه فعالیت احزاب صادر شده،‌ ۱۹ مجمع عمومی سالانه احزاب برگزار شده است و اکنون ما ۳۵ تقاضای تشکیل حزب در دست داریم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۱ ق.ظ

دیدگاه