رجبلومدیرعامل اتحادیه زنبورداران گلستان از تشکیل کارگاه های اموزش تخصصی(تغذیه, مقابله با بیماری ها, تولیدسایر محصولات زنبورعسل وپرورش ملکه )برای بهره برداری ۱۲۰۰نفر اززنبورداراستان خبرداد

به کزارش گروه خبر البرز گلستان  خبرنگار ما در نشستی با رجبلو مدیر عامل اتحادیه زنبور داران گلستان  حضور پیدا کرده و اهم موضوعات مهم اتحادیه زنبور داران مطالبی بیان کردند که به شرح زیر می باشد.

صنعت زنبورداری در جهان به عنوان یک شغل سبز شناخته شده است .به این جهت که نه تنها هیچ گونه ضرر و زیانی برای طبیعت و محیط زیست ندارد بلکه باعث حفظ اکوسیستم نیز میشود.یکی از مهمترین مزیت های زنبور عسل گرده افشانی است که متاسفانه بر خلاف سایر کشورها اهمیت خاصی برای این موضوع قائل نشده اند.
گرده افشانی زنبور عسل در مزارع کشاورزی باعث بالا رفتن تولید و کیفیت محصولات زراعی اعم از دانه های روغنی و باغات میشود.
علاوه بر این در طبیعت و محیط زیست گرده افشانی بعضی از گونه های گیاهی توسط زنبور عسل باید انجام شود.
صنعت زنبورداری در استان گلستان در این چند ساله رشد چشمگیری را شاهد بوده .یکی از دلایل این پیشرفت وجود تشکل های زنبورداری می باشد.
امروزه شاهد فعالیت هشت شرکت تعاونی در شهرستان ها و یک اتحادیه استانی در گلستان هستیم.با تشکیل تعاونی های جدید و بروز شدن تعاونی های قدیمی و هم چنین تشکیل اتحادیه زنبورداران استان گلستان به همت سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی با برنامه ریزی ها و چشم انداز های آتی در صدد استفاده بهینه از تمام ظرفیت های موجود این صنعت در استان هستیم

در صدد بودیم فعالیت های اتحادیه با توجه به اولویت های صنعت زنبورداری استان را در سه بخش برنامه ریزی کنیم:
۱_ آموزش: با توجه به اینکه اکثر زنبورداران به شیوه های سنتی و قدیمی به این شغل مشغول بودند لذا یکی از مهمترین اهداف این اتحادیه بر گزاری کارگاه های تخصصی آموزشی در زمینه اصول تغذیه, مقابله با بیماری ها, تولید سایر محصولات زنبور عسل و پرورش ملکه در نظر گرفته شد.خوشبختانه بیش از ده دوره کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف در نقاط مختلف استان توسط اساتید برجسته کشوری بر گزاری شد که بیش از ۱۲۰۰ بهره بردار در این کلاس ها شرکت نمودند.

۲_ بازرگانی:بحث بازرگانی یکی از دغدغه های بزرگ زنبورداران می باشد .عدم وجود استاندارد های اجباری و نظارت های کافی متاسفانه حجم عظیمی از عسل های تقلبی وارد بازار شده و از طرفی نبود سازگار خرید تضمینی باعث شده است زنبورداران در فروش محصولات خود دچار مشکل شوند.خوشبختانه در سال جاری اولین فروشگاه مرکز عرضه محصولات زنبور عسل با برند اکسیر تحت نظارت صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در شهر گرگان با مدیریت اتحادیه زنبورداران استان گلستان افتتاح گردید.
امید است در آینده ای نزدیک بتوانیم با تاثیر گذاری در قیمت گذاری و جلوگیری از عرضه عسل های تقلبی و برنامه ریزی جهت صادرات عسل گام بزرگی برای مشکل بازرگانی زنبورداران برداریم.

۳_ مسائل زیربنایی:
متاسفانه شغل زنبورداری در بخش های از جامعه مورد بی مهری قرار گرفته است.مهمترین بخش بیمه زنبورداران می باشد .متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در خصوص بیمه زنبورداران محدودیت هایی را بر سر راه گذاشته است که زنبورداران نمی‌توانند مثل سایر اقشار فعال در بخش کشاورزی و دام و طیور از خدمات این بیمه استفاده نمایند.
از طرفی بی مهری صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت خسارات بر مشکلات این قشر از جامعه افزوده است.متاسفانه در زمان بیمه کلنی ها صندوق بیمه محصولات کشاورزی به خوبی با زنبوردار ارتباط پیدا می کنند ولی در پرداخت خسارات بیمه با نبود بودجه مواجه شده است.
از جمله مسائل زیر بنایی بخش زنبورداری حق زنبوردار از گرده افشانی است.در کشور های دیگر به زنبوردار بابت گرده افشانی باغات و مزارع یارانه در نظر می‌گیرند و از طرفی کشاورزان و باغداران با آغوش باز از زنبوردار دعوت میکنند تا در مزارع مستقر شوند ,متاسفانه در کشور ما نه تنها هیچ یارانه گرده افشانی پرداخت نمی‌شود بعضا دیده شده است با بی مهری های بعضی از کشاورزان نظیر سم پاشی ها نیز مواجهه شده اند.

امیدواریم با اتحاد بین زنبورداران و پیگیری تشکل های زنبورداری و حمایت های اتحادیه سراسری و صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و همچنین نگاه ویژه مسئولین ارگان های مرتبط با صنعت زنبورداری از مشکلات این صنعت سبز کاسته و زمینه رشد و اشتغالزایی این بخش رونق پیدا کند.

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۹ ق.ظ

دیدگاه