غفاری مدیرکل بهزیستی استان گلستان در همایش هفته ملی سالمند ازافزایش سن امید به زندگی در کشور به بیش از ۸۰سالگی خبرداد

البرز گلستان/ به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان گلستان:،همایش بزرگداشت هفته ملی سالمند با حضور  مدیرکل امور اجتماعی وفرهنگی استانداری،مدیرکل بهزیستی استان،مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان وجمعی ازمسئولین  وباشرکت بیش از۶۰۰سالمندازسراسراستان  در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل بهزیستی استان گلستان ضمن تاکید بر توجه بهزیستی  به جایگاه  و منزلت سالمندان گفت: به مناسبت روز جهانی سالمند ،هفته تکریم از منزلت سالمندان  از ۱۰ تا ۱۶ مهرماه در نظر گرفته شده است.

دکتر غفاری بااشاره به تعداد مراکز روزانه وشبانه روزی سالمندان دراستان  افزود:از جمله  برنامه ها وسیاستهای بنیادین  سازمان بهزیستی نگهداری وحمایت ازسالمندان درمحیط خانه وخانواده و توسعه مراکز روزانه سالمندان بجای مراکز نگهداری شبانه روزی است.  واین اداره کل همواره  آماده نگهداری  ازسالمندانی است که خانواده های انان شرایط نگهداری از آنها ندارند .

وی مهمترین دغدغه سالمندان را بخش تامین اجتماعی آنان برشمرد و گفت با رسیدن به سن سالمندی و کاهش درآمد و مشکلات  سالمندان در بحث تغذیه ، بهداشت ، ابعاد جسمانی و روانشناختی رو به افزایش است که نیاز به توجه ویژه دارد

دکتر غفاری یکی دیگر از دغدغه های دوره سالمندی را توجه ویژه به حمل و نقل عنوان کرد و افزود باید کاری کنیم که سالمندان بتوانند  به هرمکانی  که نیاز دارند به راحتی حمل و نقل نمایند .

دکتر غفاری ضمن تشکر از دستگاه‌های اجرایی و انجمن‌های مردم نهاد و تشکل‌های غیردولتی سازمان بهزیستی که در برگزاری این گردهمایی همکاری و تلاش کردندافزود :در حوزه سالمندی احادیث و روایات زیادی داریم و نمونه ای از نیکی به پدر و مادر در سوره  سوره اسراء در آیه ۲۳ و ۲۴ آمده و تاکید گردیده است  که در حق پدر و مادر نیکی کنید و وقتی پیر و سالخورده شدند مراقب باشیم کمترین اهانت را نداشته باشیم و با آنها به اکرام برخورد کنید.

غفاری افزود: تعیین آغاز سن پیری دشوار است، برخی کارشناسان ۴۰ سالگی و برخی ۷۰ سالگی به عنوان آغاز سن پیری در نظر می‌گیرند. .

ابراهیم غفاری افزود: باتوجه به تعاریف متفاوت افراد ازسن پیری می توان گفت که پیری زمانی اتفاق می افتد که  فعالیتهای قوای انسانی  افراد نظیر توان عضلانی ،دستگاه عصبی ودیگر دستگاهها واندامهای حیاتی خودرا  به عللی خارج ازبیماری ازدست دهد وکاهش چشمگیری پیداکند وازآنجا که تحوالات دوران جوانی به پیری چنان تدریجی است که خود فرد متوجه نخواهد که درمیان افراد است چنان پیری را احساس نخواهند کرد.

وی خاطرنشان ساخت: براساس  گزارش سازمان  بهداشت جهانی (WHO):محیطی که برای سالمند مناسب است باید ویژگی های ذیل را دارا باشد.

۱)حمل ونقل  مناسب:سالمندان براحتی ازوسایل نقلیه  استفاده کنند

۲)مناسب سازی محیط عمومی :پاک بودن فضای  عمومی و..

۳)مناسب سازی مسکن برای سالمندان ازجمله سرویس بهداشتی،رمپ ها و پله ها و…

۴)سالمندان بتوانند  براحتی درمشارکتهای اجتماعی شرکت کنند.

۵)توجه به منزلت اجتماعی  سالمندان و…حمایتهای اجتماعی

دکتر غفاری افزود:  هم اکنون بیش از۹۰۰میلیون سالمند درجهان وجوددارد که این تعداد سالمند ۱۲٫۳درصد جمعیت جهان  را تشکیل  می دهند .

وی خاطرنشان ساخت: بااین روندی که درپیش روست  پیش بینی شده است که درسال ۲۰۳۰ درصد جمعیت سالمند جهان به ۱۶٫۵ درصد خواهد رسید ودرسال ۲۰۵۰ نیز ۲۴ درصدجمعیت جهان را سالمندان تشکیل می دهند که به بیش از۲میلیارد سالمند می رسد

مدیرکل بهزیستی استان درخصوص نرخ رشد سالمندی درایران گفت: براساس آمارهای  سرشماری سال ۹۵ ، نرخ رشد جعیت ۸۰میلیونی کشورمان ۱٫۲۹ درصد است .این درحالی  است که نرخ رشد جمعیت  سالمندی بیش از ۱۲ درصد است .

 وی افزود: درسال ۱۳۵۵ جمعیت بالای ۶۰سال کشورمان  به بیش از یک میلیون ۸۰۰هزار نفر می رسید واین رقم درسال ۱۳۹۰ با یک شیب تند وافزایش ۴برابری به بیش از ۶میلیون و ۲۰۰هزار نفررسید

دکتر غفاری ازجمله علل افزایش  سن سالمندی درایران را افزایش امید به زندگی  عنوان نمود طوریکه که  سن امید به زندگی دردهه ۳۰  ،از۳۵ سالگی به  بیش از۸۰ سالگی رسید .

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۹ ب.ظ

دیدگاه